همه چیز درباره خودروی k ۱۲۵ کراس اوور ملی ایران خودرو

در خصوص قیمت تمام شده این کراس اوور نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت، اما با توجه به قیمت بیش از ۴۰۰ میلیونی پژو ۲۰۰۸ در بازار و شرایط تورمی می‌توان با قاطعیت حدس زد که تصور قیمت گذاری کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان دور از واقعیت خواهد بود، مگر آنکه شرایط کلی کشور به گونه‌ای تغییر کند که زمینه لازم برای کاهش نرخ ارز فراهم شود.

همه چیز درباره خودروی
 
فرادید؛ گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی با انتشار ویدیویی از روند فعالیت هایش، چند نما از کراس‌اوور ملی خود را به نمایش گذاشته است. این محصول قرار است تا با کد K. 125 پس از K. 132 به بازار بیاید. البته جزییات اصلی کراس اوور ملی ایران خودرو، سال گذشته فاش و خبر رونمایی اختصاصی آن برای متخصصان و کارشناسان منتشر شد.

به گزارش فرادید، سال گذشته، برخی رسانه‌های اعلام کردند که کراس اوور ایران خودرو بر مبنای پلتفرم PF 1 و پژو 2008 طراحی و ساخته شده است. پلتفرم PF 1 یکی از مشهورترین و پرکاربردترین سازه‌های مشترک محصولات گروه PSA است که در قرارداد‌های برجامی اجازه بهره‌برداری از آن به خودروسازان داخلی داده شد.

کراس اوور ملی ایرانی جز برنامه‌های ایران خودرو بوده که در دوران برجام و پیش از آغاز تحریم‌ها با مشارکت قطعه سازان برتر دنیا، چون ماهله، بوش، هیوندای پاورتک و… آغاز شده بود و کمپانی «پینین فارینا» هم مسئولان نظارت بر طراحی محصولات جدید این شرکت را داشت. اما با آغاز تحریم‌های امریکا علیه صنعت خودروی ایران، بعضی همکاران خارجی در ظاهر کار عقب نشینی کردند و با این حال، ایران خودرو پروژه خود را ادامه داد.
 
با رونمایی سدان K132 و شباهت هایش به پژو 301، اعلام شد که ایران خودرو به صورت قانونی حق استفاده کامل از سازه PF1 را دارد و در چند ماه قبل با تغییرات اعمال شده بر روی این سازه فرانسوی، پلتفرم ملی را برای خود آماده ساخته است. حال قرار است تا دومین محصول این پلتفرم جدید ایران خودرو، K125 یا همان کراس اوور ملی این شرکت باشد که اتفاقا از نظر ابعاد و بسیاری از اجزای بدنه شباهت‌هایی به پژو 2008 دارد.

همه چیز درباره خودروی
جزئیات کراس اوور ملی

 کراس اوور ایران خودرو  به جای پیشرانه 1.6 لیتری و توربو پژو 2008، از نسخه ارتقا یافته پیشرانه ملی EF7 TURBO با پسوند پلاس نیرو خواهد گرفت که قدرتی بین 160 تا 170 اسب بخار و گشتاوری در حدود 235 نیوتن متر را به واسطه جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE تحویل چرخ‌های جلو می‌دهد.

با توجه به چند تصویر گرافیکی و پیش فرض برای K125 که در ویدیوی اخیر ایران خودرو دیده می‌شود، الگوی ثابتی در سقف و بخش جانبی میان پژو 2008 و این کراس اوور ملی دیده می‌شود. از سویی در بحث نمای داخلی هم می‌بینیم که تا حدی الگوی داشبورد پژو 2008 رعایت شده و بخش جلو آمپر نیز بیانگر این شباهت اجباری است. همچنین پنل تنظیمات سیستم تهویه نیز بر اساس برخی خودرو‌های PSA که روی پلتفرم PF1 توسعه یافته اند، برای ایران خودرو K125 طراحی شده است. نمایشگر دیجیتال سیستم تهویه و دکمه‌های آن کاملا مشابه سیتروئن C3-XR و پژو 301 اند.

براساس اطلاعات منابع آگاه، طرح‌ها و تصاویر منتشر شده از کراس اوور K125 صرفا اسکچ‌های اولیه هستند و خودرو نهایی با فرم بدنه متفاوتی به تولید خواهد رسید، همچنین پیش بینی می‌شود که در خوشبینانه‌ترین حالت رونمایی از نمونه‌های اولیه در اواخر سال 1399 امکان پذیر باشد و پروسه تولید و عرضه کراس اوور K125 به سال 1400 موکول شود.
 
طبیعتا در خصوص قیمت تمام شده این کراس اوور نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت، اما با توجه به قیمت بیش از 400 میلیونی پژو 2008 در بازار و شرایط تورمی می‌توان با قاطعیت حدس زد که تصور قیمت گذاری کمتر از 200 میلیون تومان دور از واقعیت خواهد بود، مگر آنکه شرایط کلی کشور به گونه‌ای تغییر کند که زمینه لازم برای کاهش نرخ ارز فراهم شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان