ماهان شبکه ایرانیان

معرفی خودروهای میلیون‌دلاری در حراجی ویلااربا

حراجی ویلا اربا، همزمان با فستیوال خودروی ویلا ده‌استه ایتالیا، برگزار می‌شود و امسال هم با معاملات میلیون دلاری مدل‌های مشهور، علاقه‌مندان صنعت خودروی جهان را شگفت‌زده کرد.

معرفی خودروهای میلیون‌دلاری در حراجی ویلااربا

درحالیکه تعداد خودروهای صفر کیلومتر دنیا با قیمت بیش از 2 میلیون دلار، به زحمت به تعداد انگشتان یک دست یافت می‌شوند، مدل‌های کلاسیک، به راحتی با ارزش بیش از 10 میلیون دلار در حراجی‌های مشهور جهان، معامله می‌شوند. مدتی قبل در مطلبی با عنوان "چرا مردم به خودروهای کلاسیک علاقه دارند"، به بررسی این موضوع پرداختیم و حالا به معرفی گران‌ترین مدل‌های فروخته شده در یکی از مهم‌ترین حراجی‌های دنیا می‌پردازیم.

asdasd

فستیوال خودروی ویلاده‌استه (villa d'este) همه ساله در خردادماه برگزار می‌شود. این منطقه در نزدیکی رم، پایتخت ایتالیا قرار دارد و در سال‌های اخیر، اهمیت زیادی در تقویم رویدادهای مربوط به صنعت خودروی دنیا، پیدا کرده است. برندها و کلسکیونرهای زیادی در این محل جمع می‌شوند و حتی خودروسازان، در حاشیه‌ی آن به رونمایی از مدل‌های جدید خود می‌پردازند. علاوه بر این، در ویلا اربا، که ساختمانی ارزشمند و تاریخی در نزدیکی ویلاده‌استه است؛ حراجی مدل‌های مختلف از خودروهای کلاسیک صد ساله تا نمونه‌های تولید محدود مدرن؛ انجام می‌شود. امسال هم، این رویداد برگزار شد و با معاملاتی نجومی همراه بود که در ادامه‌ی مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

پورشه 911R مدل 2016

porsche 911 R

در طراحی 911 R، کاهش وزن و ایجاد فضای مدل‌های قدیمی پورشه در اولویت بوده است. به همین دلیل، از جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی دستی و صندلی‌هایی با حال وهوای خودروهای اسپرت قدیمی، در ساخت آن استفاده شده است. پیشرانه‌ی تنفس طبیعی6 سیلندر، با آرایش خطی و حجم 4 لیتر، در پشت این خودرو قرار گرفته است تا قدرت 493 اسب بخار را در دور موتور 8250 دور بر دقیقه تولید کند. طبق اعلام پورشه، 911 R قادر است تا ظرف 3.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و حداکثر سرعت 324 کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

این خودرو به عنوان مهم‌ترین مدل 911 در قرن جدید شناخته می‌شود. پورشه 911 R برپایه‌ی مدل GT3 RS عرضه شد و به تعداد محدود 991 دستگاه، به فروش رسید. قیمت این مدل در زمان تحویل به مشتریان، 186 هزار دلار بود، اما نمونه‌ای با کیلومتر کارکرد 1000 کیلومتر در حراجی ویلا اربا، به قیمت 400 هزار دلار، فروخته شد.

لانچیا دلتا S4 استرادله مدل 1985

lancia S4 stradale

هرچند که امروزه خبری از برند محبوب لانچیا در دنیای خودروهای اسپرت نیست و این شرکت ایتالیایی که در سال 1906 شکل گرفت، حالا به تولید مدل‌های ارزان‌قیمت، زیر نظر فیات می‌پردازد، اما در سال‌های 1980، یکی از قدرت‌های برتر دنیا، در مساباقات رالی جهانی بود.

طبق سنت خودروسازان ایتالیایی، محصولاتی که از روی نمونه‌ی مخصوص مسابقات، با هدف فروش به مردم و استقاده در شهرها، ساخته می‌شدند، پسوند استرادله را به همراه داشتند. لانچیا با مدل S4 به موفقیت‌های زیادی در مسابقات سرعت رسید و نسخه‌ی استاندارد جاده‌ای آنرا در سال 1985 عرضه کرد که به تولید آن به تعداد 200 دستگاه، محدود شد. S4 استرادله با پیشرانه‌ی 1.8 لیتری مجهز به توربوشارژ و سوپرشارژ، بیش از 300 اسب بخار قدرت داشت و در کمتر از 6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. نهایت سرعت این خودرو 225 کیلومتر بر ساعت بود

نمونه‌ای که در حراجی فروخته شد، تنها 1600 کیلومتر کار کرده بود و به همین دلیل، با قیمت 551 هزار دلار، تحویل خریدار آن شد.

جگوار E-Type رودستر مدل 1961

جگوار E-Type

به عقیده‌ی کارشناسان، مدل E-Type، مهم‌ترین خودروی تولیدی جگوار تا به امروز است. نسخه‌های مختلفی از این خودرو، بین‌سال‌های 1961 تا 1975 تولید شد که عموما دارای پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.8 لیتری و 4.2 لیتری بودند. رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، در کمتر از 7 ثانیه و ثبت نهایت سرعت 240 کیلومتر بر ساعت، از ویژگی‌های جگوار E-Type بود.

مدلی از این خودرو که در حراجی ویلا اربا در معرض فروش گذاشته شد، به دلیل حضور در مسابقات مختلف، ارزش کلسکیونی بالا داشت و نهایتا به قیمت 651 هزار دلار، فروخته شد.

فراری 330 GTC مدل 1966

Ferrari 330 GTC

سری 330، مهم‌ترین محصول فراری در سال‌های 1963 تا 1968 محسوب می‌شود. این خودرو در چند تیپ مختلف تولید شد و از نسخه‌ی GTC، به تعداد 598 دستگاه، تحویل مشتریان شد که تنها 22 دستگاه از آن در شرایط عالی قرار دارند. پیشرانه‌ی 330 GTC، از نوع 4 لیتری 12 سیلندر با آرایش V بود که حدود 300 اسب بخار قدرت داشت.

این خودرو با رنگ استثنائی قهوه‌ای متالیک، به قیمت 676 هزار دلار در حراجی فروخته شد.

مازراتی WRE مدل 1959

maserati wre

در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، مازراتی اقدام به تولید سه دستگاه WRE با هدف شرکت در مسابقات جهانی اینترپرایز کرد. هر سه‌ی این خودروها با موفقیت‌های بسیاری همراه بودند و در زمان خود، به شهرتی جهانی رسیدند. پیشرانه‌ی سری WRE، با 2.5 لیتر حجم، حدود 200 اسب بخار قدرت داشت.

مازراتی WRE که در حراجی حضور داشت، مدل شماره‌ی 2 از این سه‌گانه بود و پس از بازسازی کامل فنی و ظاهری، به قیمت 814 هزار دلار، فروخته شد.

لامبورگینی کانتاش LP400 مدل 1975

Lamborghini lp400 countach

اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو سال 1971، مدل افسانه‌ای کانتاش رونمایی شد و با طراحی خارق‌العاده‌ی خود، طراحی نسل جدید سوپراسپرت‌های دنیا را متحول کرد. بین سال‌های 1974 تا 1990، بیش از 2 هزار دستگاه کانتاش ساخته شد، اما از نسخه‌ی پرسیکوپیو LP400، تنها 150 دستگاه تولید شد. این خودرو با پیشرانه‌ی 12 سیلندر 4 لیتری، 350 اسب بخار قیمت داشت و از اولین خودروهای جاده‌ای دنیا بود که در زمانی کمتر از 5.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست تا 290 کیلومتر بر ساعت، سرعت بگیرد.

نمونه‌ی پرسیکوپیو LP400، در حراجی ویلا اربا، تنها 6 هزار کیلومتر کار کرده بود و به قیمت 914 هزار دلار به یک شاهزاده‌ی سعودی فروخته شد.

فراری F40 مدل 1990

ferrari f40

همانند کانتاش، مدل F40 فراری هم، از اهمیت زیادی در میان مدل‌های سوپراسپرت مدرن، برخوردار است. از سال‌های انتهای دهه‌ی 80 میلادی، فراری تصمیم گرفت به طور متوسط؛ در هر 10 سال، یک ابرخودرو با نهایت فناوری‌های خود تولید کند. مدل F40 در سال 1987 عرضه شد و به تعداد 1311 دستگاه تا 1992در خط تولید قرار داشت.

پیشرانه‌ی F40 از یک موتور 2.9 لیتری با توربوشارژ دوگانه تشکیل شده بودکه بیش از 470 اسب بخار قدرت داشت و رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، ظرف 4.7 ثانیه را فراهم می‎کرد. این مدل به لطف وزن خالص 1300 کیلوگرم، با نهایت سرعت 320 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی دنیا در زمان خود بود.

مدل F40 در سال 1978با قیمت 400 هزار دلار فروخته شد که با در نظر گرفتن نرخ تورم، معادل 840 هزار دلار امروز، ارزش داشت و گران‌ترین خودروی اسپرت تا آن زمان بود. نسخه‌ای از این خودرو در حراجی ویلا اربا، به قیمت یک میلیون و 190 هزار دلار، فروخته شد.

تالبوت لاگو T26 گرند اسپورت مدل 1948

تالبوت لاگو T26 گرند اسپورت

خودروسازی تالبوت از سال 1935 مطرح شد و با عرضه‌ی مدل‌های اسپرت لوکس با طراحی آیرودینامیک، شهرت یافت. این شرکت فرانسوی تا سال 1956 در بازار حضور داشت و پس از آن، با ورشکستگی مواجه و تعطیل شد. از مدل‌ T26 گرند اسپورت، تنها 29 دستگاه ساخته شد و با توجه به حضور آن در مسابقات لمانز 24 ساعته، مشهورترین خودروی اسپرت در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم لقب گرفت.

نسخه‌ای از تالبوت لاگو T26که در حراجی حضور داشت، به‌دلیل اینکه زمانی مورد استفاده‌ی مارلین دیتریچ، هنرپیشه‌ی آلمانی تبار هالیوود، بوده است و همچنین از معدود مدل‌های کانورتیبل محسوب می‌شود، ارزش بیشتری پیدا کرد و به قیمت یک میلیون و 252 هزار دلار، فروخته شد.

فراری  275 GTS مدل 1965

Ferrari 275 GTS

بین سال‌های 1964 تا 1968، تعداد 970 دستگاه فراری از سری 275 ساخته شد که 200 عدد از آن، مدل 275 GTS بود. این خودرو با بدنه‌ی کانورتیبل و پیشرانه‌ی 12 سیلندر 3.3 لیتری، نزدیک به 300 اسب بخار قدرت داشت و ظرف 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. نهایت سرعت 275 GTS، حدود 240 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

با توجه به کد با ارزش 10، از سری 200 عددی این خودرو، فراری 275 GTS به قیمت 2 میلیون دلار در حراجی ویلا اربا فروخته شد.

پورشه 911 کاررا RSR 3.8 مدل 1993

پورشه 911 RSR

مدل RSR از سری 911 با کد 964 نیز شناخته می‌شود. اولین نسل این خودرو در سال 1989 عرضه شد و به دلیل استفاده از جعبه‌دنده‌ی تیپ‌ترونیک اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، متمایز از دیگر محصولات پورشه بود. تا سال 1994 بیش از 62 هزار دستگاه از مدل 964 ساخته شد، اما تنها 45 دستگاه از آن، از نوع RSR و با پیشرانه‌ی قدرتمند 3.8 لیتری توربوشارژ بود. مدل RSR علاوه بر قدرت 300 اسب بخار، بدنه‌ای به وزن 1340 کیلوگرم داشت و سبک‌تر از دیگر مدل‌های 911 در آن زمان بود، ضمن اینکه با زمان صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 4.7 ثانیه و نهایت سرعت 280 کیلومتر بر ساعت، ابرخودروی آن زمان محسوب می‌شد.

پرداخت مبلغی بیش از یک میلیون دلار برای پورشه 911، به‌ندرت اتفاق می‌افتد. خصوصا وقتی که این مدل، نسخه‌ای مدرن و ساخته شده در 1993 باشد. جالب است بدانید که خودروی RSR در حراجی ویلا اربا، کاملا نو و با کیلومتر کار کرد صفر همراه بود. حتی لکه‌های چربی و محافظ رنگ خودرو که در کارخانه روی آن کشیده شده نیز، با گذشت بیش از 25 سال، هنوز تمیز نشده است. در نهایت، این مدل نایاب، به قیمت 2 میلیون و 254 هزار دلار به فروش رسید.

بوگاتی آتلانته تایپ 57 مدل 1935

Bugatti type 57 1935

نام بوگاتی، مترادف خودروهای فوق لوکس و بسیار گران‌قیمت است. هرچند که تعداد 710 دستگاه از مدل تایپ 57 بین سال‌های 1934 تا 1940 تولید شد، اما تعداد بسیار کمی از آن، تا به امروز باقی مانده‌اند. پیش از این، نمونه‌ی کاملا دست‌نخورده‌ای از این خودرو به قیمت 4 میلیون دلار فروخته شده بود و پیش‌بینی می‌شد که نسخه‌ی حاضر در حراجی ویلا اربا هم، بیش از 2 میلیون دلار، ارزش‌گذاری شود.

نمونه‌ای که برای عرضه در حراجی آماده شده بود، در واقع یک نسخه‌ی اولیه از تایپ 57 محسوب می‌شد که بدنه‌ای متفاوت از مدل‌های نهایی داشت. تنها چهار دستگاه از این خودروها ساخته شد که همگی با توجه و حضور مستقیم اوتوره بوگاتی (موسس این برند) همراه بود. این خودرو، در سال‌های قبل از جنگ جهانی اول، در اختیار یکی از اسطوره‌های تیم اتومبیل‌رانی بوگاتی قرار داشته است و از این نظر هم برای کلکسیونرها جذابیت دارد. بوگاتی آتلانته تایپ 57 در نهایت به قیمت 3 میلیون و 380 هزار دلار، فروخته شد.

تالبوت لاگو T150-C SS مدل 1937

Talbot lago T150-C SS

پیش از آغاز حراجی، پیش‌بینی شده بود که این مدل از تالبوت، احتمالا بالاترین پیشنهاد قیمت را داشته باشد. از مدل T150-C SS، تنها 14 دستگاه ساخته شده است و از نظر کارشناسان صنعت خودروی جهان، به عنوان یکی از زیباترین خودروهای کلاسیک تاریخ، شناخته می‌شود، چرا که رنگ بدنه‌ی آن به سفارش گالری مشهور فیگونی، حالتی منحصر به فرد دارد. این خودرو در نهایت به قیمت 3 میلیون 756 هزار دلار، چوب حراج خورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی