چگونه سبزه عید بکاریم ؛ به استقبال نوروز

خودتان بسازید : سبزه که نمادی از تولد و رشد است، عضوی جدایی‌ناپذیر و همیشگی در سفره هفت‌سین ما ایرانی‌ها است؛ سفره‌ای که به مناسبت آغاز سال جدید خورشیدی یا همان نوروز در خانه تمام ایرانی‌ها حتی آن‌هایی که در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند برپا می‌شود

خودتان بسازید : سبزه که نمادی از تولد و رشد است، عضوی جدایی‌ناپذیر و همیشگی در سفره هفت‌سین ما ایرانی‌ها است؛ سفره‌ای که به مناسبت آغاز سال جدید خورشیدی یا همان نوروز در خانه تمام ایرانی‌ها حتی آن‌هایی که در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند برپا می‌شود. اما چگونه می‌توان با استفاده از یک بذر ساده به چنین زیبایی دست یافت؟ این کار واقعا سخت نیست و زنان ایرانی خودشان چند روز پیش از شروع نوروز دست به کار شده و به قول معروف سبزه می‌اندازند. با کمپین 40 روز تا نوروز چیدانه همراه شوید و با مراحل آماده کردن سبزه برای نوروز آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی : هفت سین!

انداختن سبزه هزینه زیادی در برندارد و هم‌چنین وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. خود بذرها می‌خواهند که بزرگ شوند و رشد کنند و خیلی سخت است که شما آن‌ها را از این کار ناامید کنید. البته حتما نباید سال نو و یا نوروزی نزدیک باشد که شما دست به این کار بزنید. سبزه عنصری زیبا و انرژی‌بخش برای دکوراسیون داخلی منزل است و شما می‌توانید هر موقع از سال سبزه بیاندازید. علاوه بر این، این کار بسیار مورد علاقه کودکان است و می‌توانید آن‌ها را در این امر دخیل کنید.

خب چگونه باید این کار را انجام داد؟ خیلی ساده است. ابتدا یک شن‌کش و بیل تهیه کنید. شوخی کردم. برای این کار به این چیزهای نیازی نیست. برای انجام این کار نیاز به وسایل و موادی دارید تا با تهیه آن‌ها و ایجاد شرایط مناسب بتوانید سبزه‌ای پرپشت و زیبا را برای سفره هفت‌سین خود آماده کنید. این مواد و وسایل به شرح زیر است:

  • یک‌چهارم یا نصف فنجان دانه گندم و یا دانه عدس (اگر در مورد انتخاب یکی از این دو ماده تردید دارید بهتر است بدانید که دانه‌های گندم خیلی صاف رشد می‌کنند در حالی که دانه‌های عدس دارای حالتی مدور و بی‌نظم هستند).

  • هر نوع ظرفی که دوست دارید: برای مثال یک ظرف شیشه‌ای دهن‌گشاد، یک بشقاب بزرگ، یا یک کاسه کم‌عمق. (انتخاب یک بشقاب و در نهایت پیچیدن یک روبان قرمز رنگ دور سبزه کاری قدیمی و از مد افتاده است. بهتر است در این زمینه کاری متفاوت و خلاقانه انجام دهید. تنها نکته‌ای که در مورد انتخاب ظرف برای پرورش سبزه باید به آن دقت کنید این است که ظرف شما باید به گونه‌ای باشد که دانه‌ها و بذرها در آن نور کافی دریافت کنند و در برابر آب دادن‌ها متمادی دوام داشته باشند. برای مثال استفاده از یک جعبه مقوایی کاری کاملا غیرمعقولانه است چراکه که مقوا هیچ تحملی در برابر آب ندارد. انواع ظروف غذا (البته نوع کم‌عمق آن‌ها) بهترین گزینه برای این کار هستند).

  • چندین برگ دستمال کاغذی.

  • صافی (وسیله‌ای مفید اما نه ضروری).

  • قیچی (ممکن است به آن نیاز شود).

  • آب و نور خورشید.

نکته مهم: سبزه را نباید بیش از حد آب دهید. این کار باعث از بین رفتن بذرها و دانه‌ها شده و اشتباه بزرگی است. نکته مهم هنگام سبزه انداختن و پرورش بذرها این است که بدانید قرار نیست آن‌ها را از آب پر کنید بلکه باید آن‌ها را به گونه‌ای آب دهید که آب کم‌کم و چکه‌چکه وارد ظرف شود. باید بدانید که قرار است دانه‌ها همیشه مرطوب باشند نه این‌که همیشه خیس و پر از آب باشند. اگر شما به اشتباه ظرف را بیش از حد پر از آب کردید، کمی آن را کج کنید تا آب اضافی از آن خارج شود.

مطلب پیشنهادی : ویدئو: طراوت خانه با ساخت گلدان دیواری زیبا

بذرها و دانه‌ها را به مدت 24 تا 48 ساعت خیس کنید. آب ظرف را یک تا سه بار در طول روز تعویض کنید.

یادتان نرود که هنگام آب دادن به دانه‌ها با آن‌ها حرف بزنید؛ حتی می‌توانید قربان صدقه‌شان بروید. البته این امر کاملا به شما بستگی دارد اما پژوهش‌ها نشان داده است که حرف زدن با گیاهان در رشد و رنگ آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

مطلب پیشنهادی : ویدئو: از جادوی گل و گیاه غافل نشوید!

دانه‌ها را خشک کنید و سپس آن‌ها را بر روی دستمال کاغدی پهن کنید. همان طور که در عکس بالا می‌بینید دانه‌ها به دقت بر روی سطح دستمال کاغذی پهن شده‌اند. شما هم این کار را با دقت انجام دهید.

وقتی کار پهن کردن دانه‌ها به پایان رسید مانند عکس بالا دانه‌ها را درون دستمال کاغذی بپیچید.

دستمال کاغذی در این حالت باید کمی مرطوب باشد. اگر این‌گونه نبود آن را کمی با آب خیس کنید.

این مجموعه (دانه‌های پیچیده شده درون دستمال کاغذی) را درون یک ظرف (یا کاسه یا هر چه که در اختیار دارید) قرار دهید و ظرف را در جایی قرار دهید که مستقیما در زیر نور آفتاب باشد تا رشد دانه‌ها سریع‌تر انجام شود. ظرف باید به مدت 24 تا 48 ساعت در این وضعیت قرار بگیرد. فقط باید گاه‌گداری آن‌ها را کمی مرطوب کنید تا همیشه دستمال خیس بماند. یک تکنیک خوب برای این کار این است که ابتدا کمی آب روی دستمال بریزید، سپس دست خود را کمی روی دستمال فشار دهید و بعد ظرف را کج کنید تا آب اضافی داخل آن خارج شود.

 

اکنون روز پنجم است و وقت آن رسیده که دستمال را باز کنید. در این زمان دانه‌ها کمی رشد کرده‌اند و آماده‌اند تا رشد خود را در جایی دیگر ادامه دهند. اکنون زمان این کار فرارسیده است که باید در سه مرحله انجام شود:

  1. یک تکه دستمال را بر اساس شکل کف ظرف خود (یا هر ظرف دیگری که برای این کار انتخاب کرده‌اید) ببرید. این تکه دستمال کاغذی تبدیل به سطحی می‌شود که دانه‌ها بر روی آن رشد می‌کنند و به نوعی نقش خاک را برای دانه‌ها بازی می‌کند.

  1. دانه‌های جوانه‌زده را درون ظرف دهن‌گشاد (یا کاسه، یا بشقاب، یا هر محفظه‌ای که برای این کار انتخاب کرده‌اید) و بر روی سطح دستمال کاغذی پخش کنید. دانه‌ها را به صورت یکنواخت بر روی دستمال کاغذی پخش کنید تا در نهایت ظاهر سبزه شما یکدست و بدون حفره خالی شود. ضخامت لایه‌ای که دانه‌ها در کف ظرف ایجاد می‌کنند کاملا به عمق ظرف شما بستگی دارد. این لایه نباید خیلی نازک باشد. هم‌چنین دانه‌ها نباید روی هم انباشته شوند چراکه این مسئله باعث خفه شدن برخی از آن‌ها شده و در نتیجه فقط تعدادی از آن‌ها رشد می‌کنند. 5/1 تا 2 سانتی‌متر بهترین ضخامت برای دانه‌های جوانه‌زده است.

  1. روی دانه‌ها را با یک دستمال کاغذی مرطوب بپوشانید.

دانه‌ها را به مدت دو روز در این وضعیت قرار دهید و در طول این مدت آن‌ها را سه بار در روز آب دهید تا همیشه خیس و مرطوب باقی بمانند.

اکنون در روز هفتم قرار دارید. در این روز باید دانه‌ها مقداری رشد کرده باشند. با دیدن دانه‌های جوانه‌زده احساس خوبی در شما ایجاد خواهد شد. اکنون زمان آن رسیده که پوشش روی دانه‌ها را جدا کرده تا آن‌ها با دنیای جدید خود آشنا شوند. دستمال کاغذی را از درون ظرف خارج کرده و ظرف را در جایی قرار دهید که در آن نور خورشید وجود داشته باشد. هم‌چنان باید دانه‌ها را آب دهید. روزی دو بار (یک بار در صبح و یک بار شب) به نظر کافی می‌رسد.

کار شما به پایان رسیده است. اکنون می‌توانید روی کاناپه لم بدهید و شاهد رشد دانه‌ها باشید. این دانه‌ها همین‌طور رشد می‌کنند و رشد می‌کنند. کی این رشد به پایان می‌رسد؟ کسی نمی‌داند.

در فرهنگ ایرانی رسم است که در روز سیزده‌به‌در (روز سیزدهم فروردین ماه) سبزه‌ها در طبیعت رها می‌شوند. البته هیچ‌گاه جلوی آن‌ها در مورد این مسئله صحبت نکنید. قطعا آن‌ها زنده‌اند و از حرف‌های شما در این مورد ناراحت و غمگین می‌شوند.

مطلب پیشنهادی : بدون داشتن باغچه از گل‌ها لذت ببرید

همان‌ طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید سبزه‌ها را می‌توان در ظرف‌های مختلف و با شکل‌های متفاوت پرورش داد. اگر اهل طراحی سفره هفت‌سین خود هستید شکل و رنگ ظرف سبزه شما بسیار مهم می‌شود. پس هنگام انتخاب ظرف به طرح سفره هفت‌سین خود فکر کنید تا سبزه شما با طراحی سفره هفت‌سین هماهنگی داشته باشد.

مطالب مرتبط : طراحی دکوراسیون با ایده های پارچه ای ؛ به استقبال نوروز

تمیز و مرتب کردن اتاق خواب ؛ به استقبال نوروز

ساخت جایی برای کارت‌ تبریک، کارت پستال و عکس

تغییر دکوراسیون ، احساسی نو در خانه ؛ به استقبال نوروز

دست سازهای بهاری ؛ به استقبال نوروز

منبع: wikihow ؛ ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان