نقرس را بیشتر بشناسیم (۲)

بیماران مبتلا به نقرس اگر وزن زیادی دارند، باید آن را کاهش دهند؛ اما این کاهش وزن نباید سریع باشد. ضمنا مصرف زیاد روغن به این بیماری شدت می‌دهد؛ پس باید مصرف آن محدود شود. ورزش ملایم و مستمر نیز به کاهش اسید اوریک کمک می‌کند.

نقرس را بیشتر بشناسیم (2)

تاریــخــچه

 نقرس یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌هاست که اولین مدارک مربوط به آن به 2600 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. نخستین بار شخصی به نام «آنتونی وَن لی ون هوک» در سال 1679 کریستال‌های اسیداوریک را توصیف کرد. در سال 1638، توماس سیدنهام، پزشک انگلیسی دریافت که این بیماری در ساعات اولیه صبح و در مردان مسن بروز می‌کند.

بنابراین نقرس بیماری مردان مسن است. قربانیان این بیماری شب هنگام صحیح و سالم به رختخواب رفته و سپیده‌ دم از شدت درد مفاصل از خواب بیدار می‌شوند. در سال 1848، پزشک انگلیسی دیگری به نام «آلفرد بارینگ گارد» دریافت که افزایش اسیداوریک در خون باعث نقرس می‌شود.

در حال حاضر حدود 1-2 درصد از مردم آمریکا به نقرس مبتلا هستند. این میزان از سال 1990- 2010 دو برابر شده است. که علت آن رژیم‌های غذایی نامناسب و فشار خون بالاست.  

عــلائــم

علائم مفصلی نقرس عبارتند از:

ایجاد دانه‌هایی روی پوست، تورم قابل توجه پا، تب بالای 5/38 درجه، اسهال و استفراغ، افزایش ناگهانی وزن و گلودرد یا خونریزی از لثه‌ها.

به افرادی که دچار نقرس هستند، توصیه می‌شود که آب زیاد بنوشند؛ به خصوص قبل از خواب شبانه، حتما 1 لیوان آب بنوشند تا اسید اوریک خون‌شان کاهش یابد. برخی سبزیجات مثل آب هویج، خیار و چغندر مفیدند. گیلاس و توت فرنگی نیز کمک زیادی به درمان نقرس می‌کنند.

آب سیب به خاطر داشتن اسید مالیک باعث خنثی شدن اثر اسیداوریک می‌شود؛ پس بهتر است این بیماران سیب و آب سیب بیشتری بخورند. کلیه غذاهایی که به درمان نقرس کمک می‌کنند، فاقد پورین هستند؛ مثل گیلاس، آلبالو، توت فرنگی، جعفری، آناناس، گوجه‌فرنگی، موز، لبنیات کم‌چرب، شکلات، تخم‌مرغ و نوشابه‌های گازدار.

بیماران مبتلا به نقرس اگر وزن زیادی دارند، باید آن را کاهش دهند؛ اما این کاهش وزن نباید سریع باشد. ضمنا مصرف زیاد روغن به این بیماری شدت می‌دهد؛ پس باید مصرف آن محدود شود. ورزش ملایم و مستمر نیز به کاهش اسید اوریک کمک می‌کند.

به هنگام حملات، بر روی مفاصل دردناک، کمپرس گرم یا سرد بگذارید تا درد کمتر شود. سعی کنید هیچ فشاری روی مفاصل دردناک وارد نشود. پس از تشخیص این بیماری، برخی داروها مثل پردنیزولون برای کاهش درد تجویز می‌شود. داروی آلوپورنیول نیز به کنترل حملات کمک می‌کند.

مصرف ویتامین E و سلینیوم موجب کاهش آسیب و ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده می‌شود. دانه‌های سرخابی و تیره‌رنگ توت، تمشک و زالزالک هم منابع خوبی برای تأمین ترکیب فلانوئید در بدن هستند و به پایین نگه داشتن میزان اسید اوریک در بدن کمک می‌کنند.

در سال‌های بسیار دور، این بیماری را مخصوص افراد ثروتمند جامعه می‌دانستند؛ چرا که این افراد به مواد غذایی زیاد و مشروبات الکلی دسترسی داشتند؛ بنابراین با مصرف مواد غذایی مناسب و پرهیز از مشروبات الکلی، پیشرفت این بیماری کاهش می‌یابد.

امروزه، پزشکان مصرف غذاهای پورین‌دار را محدود کرده و کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده مثل قند، نان و پاستا را که موجب افزایش تولید اسیداوریک در بدن می‌شوند، از برنامه غذایی بیمار حذف می‌کنند. 

برای خواندن بخش اول - نقرس را بیشتر بشناسیم  - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر