نمایشگر جدید مرسدس-بنز در برنامهای از طریق اینترنت رونمایی شد
داشبورد لمسی
مرسدس-بنز چند ماه پیش از رونمایی سدان لوکس الکتریکی خود، نمایشگر این ماشین را رونمایی کرد. این نمایشگر که بنز آن را "هایپر اسکرین" نامیده، مجموعهای از سه نمایشگر است که با طول 142 سانتیمتر تمام داشبورد ماشین را پوشانده است. مجموع ابعاد نمایشگرهای هایپراسکرین 56 اینچ است. بزرگترین آنها در وسط داشبورد حدود 18 اینچ است و دو نمایشگر دیگر، روبروی راننده و سرنشین کناری قرار دارد.
هایپر اسکرین برخلاف نمایشگرهای کنونی منو ندارد و همه اطلاعات در یک صفحه نشان داده میشود. هوش مصنوعی ماشین با مطالعه عادتها و سلیقه راننده اطلاعاتی را که او نیاز دارد نمایش میدهد و بیشتر دستورها را شفاهی دریافت میکند.
این فناوری هوش مصنوعی میتواند تنظیمهای هفت نفر را جداگانه ذخیره کند و هر کدام سوار ماشین شد، تنظیمهای ویژه او را بارگذاری کند. اطلاعاتی نظیر ماساژ مورد علاقه راننده، یادآوری جلسهها و تلفنها، تنظیم دمای ماشین از جمله کارهایی است که هوش مصنوعی با بررسی راننده به مرور یاد میگیرد.
هایپر اسکرین منو ندارد و همه اطلاعات در یک صفحه به راننده نمایش داده میشود
کامپیوتری که این هوش مصنوعی و نمایشگر را کنترل میکند، یک پردازنده هشت هستهای با 24 گیگابایت حافظه دارد و بنز میگوید پهنای باند پردازش اطلاعات این پردازنده 46/4 گیگابیت در ثانیه است.
صفحه نمایشگر با فنآوری OLED ساخته شده که وضوح بسیار بالایی دارد و ماشین با کمک حسگر و دوربین، نور آن را به طور خودکار تنظیم میکند. برای اینکه راننده بتواند دکمههای لمسی را راحتتر پیدا و کنترل کند، پس از لمس صفحه، نمایشگر کمی میلرزد و به فشار انگشت واکنش نشان میدهد.
سرنشین کناری میتواند هنگام حرکت ماشین فیلم ببیند. در این صورت برای اینکه حواس راننده پرت نشود، صفحه روبروی او طوری تنظیم میشود که راننده نتواند محتوای این نمایشگر را ببیند. با همه پیچیدگی فنآوریهای به کار رفته در این نمایشگر، بنز میگوید کارکردن با آن آنقدر ساده است که در کمتر از ده دقیقه میتوان استفاده از آن را یاد گرفت.
مرسدس-بنز EQS بر اساس کانسپت ویژن EQS طراحی و ساخته شده است
هایپر اسکرین برای اولین بار به عنوان یک امکان سفارشی در مدل جدید EQS استفاده خواهد شد و بنز میگوید که آن را دستکم در دو مدل دیگر هم عرضه خواهد کرد. کارخانه درباره قیمتی که خریداران برای این نمایشگر باید بپردازند حرفی نزده، اما مدیر کارخانه در مراسم رونمایی آن گفت که اگر کسی نگران قیمت هایپر اسکرین باشد، مشتری EQS نیست.
EQS لوکسترین مدل الکتریکی بنز خواهد بود و قرار است تا چند ماه دیگر رونمایی شود. به گفته کارخانه این ماشین با هر بار شارژ تا 700 کیلومتر حرکت میکند.
دهه جدید، آرم جدید
آرم جدید کیا در مراسم بزرگ آتشبازی در شهر اینچئون کرهجنوبی رونمایی شد
کیا با برگزاری یک مراسم بزرگ آتشبازی از آرم جدید خود رونمایی کرد. این نشان تازه بخشی از استراتژی کارخانه کرهای است که میخواهد هویتی تازه برای خود تعریف کند.
این استراتژی تازه برنامه S نامیده شده و قرار است جزییات آن به زودی اعلام شود. در چارچوب این برنامه، کیا میخواهد مردم این کارخانه را به جای تولیدکننده ماشینهای ارزان به چشم یک شرکت پیشرو در فنآوری ببینند. حرکت به سمت ساخت ماشینهای الکتریکی هم بخش دیگری از این برنامه است. قرار است کیا در پنج سال آینده یازده مدل الکتریکی تولید کند.
در نشان جدید حلقه بیضی برداشته شده و حروف نام شرکت با خطوطی موازی، نشان جدید را شکل دادهاند. کیا میگوید این لوگو "تناسب و ریتم" را به ذهن میآورد. همزمان کیا شعار پیشین خود "نیروی غافلگیر کردن" را هم عوض کرده و شعار تازه "جنبش الهامبخش" را انتخاب کرده است.
هفته گذشته کارخانه جنرال موتورز هم پس از چند دهه نشان خود را تغییر داد. در 113 سالی که از تاسیس جنرالموتورز میگذرد، این پنجمین باری است که این شرکت لوگوی خود را تغییر میدهد. جنرالموتورز بار قبل در سال 1964 نشانش را عوض کرده بود.
![هایپر اسکرین 56 اینچی برای مدل جدید بنز آرم جنرال موتورز](/Upload/Public/Content/Images/1399/10/24/0805070654m.jpeg)
جنرالموتورز کماکان حروف اول نام خود را در نشان تازه نگه داشته، اما این بار به جای حروف بزرگ از حروف کوچک استفاده کرده و خطی که در آرم قدیمی زیر این دو حرف کشیده شده بود، حالا تنها زیر حرف m است. در نشان جدید، طیف آبی کمرنگ نمایانگر آسمان است که در آینده به خاطر استفاده از ماشینهای الکتریکی پاکیزه خواهد بود. استفاده از حروف کوچک و گرد شدن گوشههای مربع هم حس مدرن و صمیمی بودن را به بیننده میدهد.
هدف جنرالموتورز از تغییر نشان، نمایش تحول بزرگی است که در این کارخانه در جریان است. برنامه جدید کارخانه این است که با شکست دادن تسلا به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در آمریکا تبدیل شود.
جنرالموتورز برای رسیدن به این هدف قصد دارد 27 میلیارد دلار سرمایهگذاری کند و تولید خودروهای الکتریکی خود را تا سال 2025 به یک میلیون دستگاه در سال برساند. در چارچوب این برنامه قرار است سی ماشین الکتریکی در زیرمجموعههای این شرکت تولید شود.
بزرگترین مانع برای رسیدن به این هدف، علاوه بر تسلا، شرکت فولکسواگن است. کارخانه آلمانی با هدفی مشابه به سرعت در حال عرضه ماشینهای الکتریکی است و میگوید تا سال 2022 به فروش یک میلیون دستگاه در سال خواهد رسید.
تسلا هم قرار است تا پنج سال آینده یک مدل ارزانتر به بازار عرضه کند و برنامههایش برای ورود به بازارهای جهانی را به سرعت پیش میبرد. ایلان ماسک، مدیر این کارخانه، هفته گذشته به خاطر افزایش قیمت سهام تسلا ثروتمندترین فرد جهان شد.
'تشخیص کارواش'
سیستم کارواش خودکار برای شرکتهای کرایه ماشین طراحی شده است
تویوتا اختراع تازهای برای شستن ماشینهای خودران ثبت کرده که با آن نیازی نیست راننده ماشین را به کارواش ببرد. در این فنآوری، هوشمصنوعی با بررسی وضعیت آب و هوا و جاده تشخیص میدهد که ماشین کثیف شده و به شستن نیاز دارد.
تویوتا نام این سیستم را "تشخیص کارواش" گذاشته است. با این سیستم در آینده ماشینهای خودران میتوانند پس از تشخیص کثیف بودن از کارواش وقت گرفته و خود برای شستشو به کارواش بروند. این سیستم برای تعیین زمان شستن ماشین اطلاعات سفر را بررسی میکند و تنها زمانی به کارواش میرود که از ماشین استفاده نمیشود و این کار وقت سرنشینان را تلف نمیکند.
هدف این سیستم بیشتر از ماشینهای شخصی، ارائه خدمات به شبکه ماشینهای کرایهای است. ماشینهایی که شرکتهای اجاره ماشین استفاده میکنند، معمولا پس از مصرف در کنار خیابان پارک میشود و برای شستن لازم است تا یکی از کارمندان شرکت سراغ ماشین برود. با این اختراع، شستن ماشین بر عهده خود ماشین خواهد بود و دیگر نیازی به نیروی انسانی نیست.
پورشه بیابانرو
سینگر ASC با الهام از ماشینهای رالی پورشه طراحی شده است
کارخانه آمریکایی سینگر از یک مدل پورشه رونمایی کرده که برای مسابقات رالی ساخته شده است. تخصص سینگر که کارگاهش در ایالت کالیفرنیا است، بازسازی و برداشتی مدرن از مدلهای کلاسیک پورشه است. این کارخانه به دقت زیاد در جزییات مشهور است و معمولا قیمت ماشینهایی که میسازد چند صد هزار دلار است.
نام این پورشه جدید ASC است و با الهام از ماشینهای مسابقات رالی پورشه در دهه هشتاد میلادی طراحی شده است.
بخشهای فنی ماشین از یک پورشه 911 مدل سال 1990 میلادی گرفته شده است. موتور ماشین شش سیلندر است. سینگر میگوید حداقل قدرت موتور 450 اسب بخار است و راننده میتواند قدرت موتور را با توجه مسیر مسابقه تنظیم کند. نیروی موتور به هر چهار چرخ منتقل میشود.
تنها دو دستگاه از پورشه ASC ساخته شده است
برای ساخت بخشهای فنی، سینگر از ریچارد توسیل بریتانیایی کمک گرفته که تخصصش آماده کردن ماشینهای شرکت پورشه برای مسابقات رالی است. آقای توسیل میگوید ماشین فقط ظاهر مسابقات رالی را ندارد و واقعا برای سختترین مسابقات آماده است.
ماشین به سفارش یک مشتری ساخته شده که سینگر میگوید از مشتریان قدیمیش است. قرار است فعلا دو دستگاه از آن ساخته شود، اما سینگر اجازه گرفته تا برای ساخت مدلهای بیشتر سفارش قبول کند.