ماهان شبکه ایرانیان

علل، علایم و درمان یبـوست (۲)

عدم درمان یبوست نه تنها ناراحتی فکری برای فرد ایجاد می‌کند، بلکه در صورت شدت یافتن به عوارضی مثل خونریزی از مقعد و بواسیر نیز منجر می‌گردد.

علل، علایم و درمان یبـوست (2)

عوارض عدم درمان یبوست

 عدم درمان یبوست نه تنها ناراحتی فکری برای فرد ایجاد می‌کند، بلکه در صورت شدت یافتن به عوارضی مثل خونریزی از مقعد و بواسیر نیز منجر می‌گردد. یکی دیگر از عوارض یبوست در طولانی مدت، ناراحتی‌های دستگاه گوارشی و حتی سرطان روده است. توقف طولانی مدت مواد زاید و دفعی در روده بزرگ موجب بدخلقی، سردرد، بی‌حوصلگی، حالت تهوع و مشکلات گوارشی مثل درد و عفونت روده‌ها، می‌شود.

یبوست مزمن

 برای یبوست مزمن تعریف دقیقی وجود ندارد؛ ولی با علائم زیر بروز می‌کند:

 وجود مدفوع سفت و گلوله‌ای شکل  درد شدید هنگام اجابت مزاج  احساس عدم تخلیه کامل  عمل دفع فقط دو بار در هفته. در افراد سالم حدود شش ساعت طول می‌کشد تا غذا از روده کوچک عبور کند و وارد روده بزرگ شود. عبور مواد غیرقابل استفاده از روده بزرگ نیز به طور معمول 18- 20 ساعت طول می‌کشد.

روده بزرگ می‌تواند مقدار زیادی مدفوع را انباشته کند و هنگام نیاز به تخلیه پیغامی به مغز می‌فرستد. برخی غذاها مثل غذاهای پرکالری، مکمل‌ها (مثلاً مکمل کلسیم)، داروهای مخدردار (مثل کدئین‌ها)، کم تحرکی، چاقی و برخی موارد دیگر در این روند اختلالاتی ایجاد کرده و این حرکت را بسیار کند می‌کنند.

درمان گیاهی یبوست

 یبوست را می‌توان با استفاده از «برگ سنا» برطرف کرد. وجود ترکیباتی به نام «آنترا- کینون‌ها» در برگ سنا این خاصیت را دارد؛ اما در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد، زیرا موجب اسهال می‌شود. در ضمن این گیاه دارویی را نباید به کودکان زیر 5سال داد. از قرص سنا نیز می‌توان استفاده کرد.

یبوست در کودکان

 برخی پدر و مادرها فکر می‌کنند که شکم کودکشان باید هرروز کار کند. یک نوزاد سالم یک تا چهار بار در روز مدفوع می‌کند. با افزایش سن، تعداد دفعات عمل دفع کاهش می‌یابد و حجم آن زیاد می‌شود. اگر کودک شما کمتر دفع می‌‌کند، ولی مدفوع او سفت نیست، یبوست ندارد.

تغییر در عادت غذایی کودکان مثلاً زمانی که کم‌کم از غذاهای بزرگسالان نیز استفاده می‌کنید، مصرف زیاد شیر گاو و عدم استفاده از مایعات به اندازه کافی (بخصوص آب)، بازیگوشی کودک و بی‌توجهی والدین به نیاز او به دفع از علل بروز یبوست در کودکان است. یبوست کودکان اگر دلیل پزشکی نداشته باشد، به راحتی قابل درمان است. فقط باید به نکات بالا توجه داشته باشید و غذاهای پرفیبر و آب زیاد به آنها بدهید. شکم کودک خود را ماساژ دهید. او را به پشت بخوابانید و با حرکات چرخشی شکم او را بمالید.

علائم یبوست در کودکان

 دردهای ناحیه شکم، بی‌قراری، عدم دفع مناسب، فشار آوردن نوزاد به خودش. والدین کودکی که دچار یبوست شده است باید آگاهی کافی در این زمینه داشته باشند و با انتخاب یک رژیم غذایی مناسب و توجه به سایر نیازهای او این مشکل را برطرف کنند. برخی پدر و مادرها فکر می‌کنند کودک در طول روز باید زیاد شیر بخورد.

این مسأله در مورد کودکانی که بیشتر از دو سال دارند و دیگر از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند، صادق نیست؛ چرا که مصرف بیش از اندازه شیر گاو عامل مهمی در ایجاد یبوست در کودکان است و علاوه بر آن باعث کاهش آهن خون در آنها می‌شود؛ بنابراین کودک در این سنین باید به اندازه نیاز خود (روزانه 450 میلی‌لیتر) شیر بخورد.

برای خواندن بخش اول- علل، علایم و درمان یبـوست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان