قیمت مایباخ با امکانات سفارشی بیش از 250 هزار دلار است
اشرافزاده آلمانی
مرسدس-بنز با عرضه مدل جدیدی از زیرمجموعه بسیار لوکسش، مایباخ، رولزرویس و بنتلی را به چالش خواهد کشید. مایباخ که براساس مرسدس-بنز کلاس S ساخته میشود، لوکسترین ماشین این کارخانه آلمانی است و از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
ماشینهای مایباخ با جلوپنجره متفاوتی که پرههای عمودی دارد از محصولات دیگر بنز متمایز میشود. ظاهر ماشین با رنگ دوگانه و قطعات آبکرومکاری شده نسبت به کلاس S لوکستر شده است.
اما تفاوت اصلی در داخل ماشین دیده میشود. ماشین 18 سانتیمتر از کلاس S کشیدهتر و فضای عقب بیشتر شده است. صندلیها پشت و پاهای سرنشینان را ماساژ میدهد و میتوان آنها را به شکل تخت خواباند.
صندلیها سرنشینان عقب را ماساژ میدهد و گردن و شانهها را گرم میکند
درهای عقب ماشین موتور الکتریکی دارد و میتوان آنها را با فشار دادن دگمه یا حرکت دست باز و بسته کرد. دوربینهایی در سقف سرنشینان را زیر نظر دارند و خواسته آنها را با توجه به حرکت دست و بدن تشخیص میدهند. مثلا کمربند ایمنی در پشت صندلی مخفی شده و تنها هنگامی بیرون میآید که سرنشین عقب دستش را برای گرفتن کمربند به سمت شانهاش ببرد.
برای ایجاد فضایی آرام در ماشین، سیستمی طراحی شده که صداهای مزاحم بیرون را دریافت کرده و با ارسال فرکانسی مشابه، آنها را حذف میکند. روبروی هر سرنشین یک نمایشگر قرار دارد. برای ماشین میتوان میز کار و یخچال هم سفارش داد.
چین بزرگترین بازار مدلهای مایباخ در سال 2019 بود
قیمت پایه مایباخ 173 هزار دلار است، اما با اضافه کردن امکانات سفارشی قیمت هر دستگاه به بیش از 250 هزار دلار میرسد. مایباخ زمستان گذشته یک مدل شاسیبلند براساس کلاس GLS بنز معرفی کرد که قیمت پایه آن 213 هزار دلار است.
مرسدس-بنز سال گذشته دوازده هزار دستگاه مایباخ در سراسر جهان فروخت. دایملر، مالک مرسدس-بنز هفته گذشته اعلام کرد به خاطر تقاضای زیاد برای این ماشین در چین، فروش در سال آینده دو برابر خواهد بود.
اتاق نشیمن متحرک
کانسپت اربانات ایدهای از ماشینهای مینی در سال 2030 را نمایش میدهد
مینی با معرفی کانسپتی به نام "اربانات" (Urbanaut) ایدههای خود برای مدلهای آینده این کارخانه را نمایش داد. اربانات که فعلا در قالب طرحهایی دیجیتالی نمایش داده شده، یک ون الکتریکی خودران است که چیدمان اتاقش را میتوان بنا به نیاز تغییر داد.
آدریان وان هویدونک، مدیر طراحی گروه بامو، مالک مینی درباره این پروژه میگوید: "مینی به استفاده هوشمندانه از فضای کم مشهور است. ما در اربانات با آوردن فضای شخصی به فضای عمومی تجربهای کاملا جدید و با ارزش خلق کردهایم. "
چیدمان صندلیهای اربانات با توجه به سه سناریوی متفاوت تغییر میکند. ماشین برای کسی که بخواهد کار یا استراحت کند، فضایی امن و با فاصله از محیط بیرون ایجاد میکند. با باز کردن درها و شیشه جلو میتوان آن را به محیطی برای تفریح و دورهم جمع شدن تبدیل کرد و در حالت سوم، ماشین وظیفه اصلی خود یعنی رساندن سرنشینان به مقصد را برعهده دارد.
چیدمان اتاق مینی اربانات با توجه به نیاز سرنشینان تغییر میکند
ظاهر ماشین هیچ شباهتی به مدلهای کنونی مینی ندارد. بدنه از آلومینیوم ساخته شده و چراغها و جلوپنجره برداشتی آزاد از طرح همیشگی مینی است.
هدف مینی رسیدن به تعریفی از خودرو در سال 2030 است. اگرچه اربانات تنها یک طرح دیجیتالی است، اما مدیران کارخانه در ساخت آن جدی هستند و احتمالا ماشینی براساس این کانسپت در اواخر دهه کنونی میلادی تولید خواهد شد. مینی میگوید که تا آن زمان دستاوردهای این پروژه در مدلهای دیگر کارخانه استفاده خواهد شد.
الکتریکی با همه قوا
ماری بارا میگوید تا سال 2025 چهل درصد محصولات جنرالموتورز الکتریکی خواهد بود
ماری بارا، مدیر جنرال موتورز میگوید که این کارخانه با همه توان خود ساخت ماشینهای الکتریکی را دنبال خواهد کرد و با سرمایهگذاری 27 میلیارد دلار میخواهد بزرگترین خودروساز الکتریکی جهان شود. خانم بارا که در نشستی مجازی برای سرمایهگذاران سخنرانی میکرد، گفت: "تغییرات اقلیمی واقعیت دارد و ما میخواهیم با ارائه ماشینهای الکتریکی برای همه مردم بخشی از راهحل باشیم. "
بیست میلیارد از این سرمایهگذاری در پنج سال آینده صرف ساخت سی مدل الکتریکی خواهد شد. این ماشینها قرار است 40 درصد کل محصولات جنرالموتورز را شامل شود. جنرالموتورز بزرگترین خودروساز آمریکایی و چهارمین خودروساز بزرگ جهان است. این شرکت مالک کارخانههای شورلت، کادیلاک، جیامسی و بیوک است و سهم عمدهای از چند خودروساز چینی را هم در اختیار دارد.
کادیلاک به تازگی از اولین مدل الکتریکی خود به نام لیریک رونمایی کرده است. قرار است این ماشین در در سال 2022 به بازار عرضه شود. خانم بارا میگوید که عرضه ماشینهای الکتریکی این شرکت به مدلهای گران محدود نمیشود و جنرالموتورز قصد دارد ماشینهایی با قیمت کمتر از سی هزار دلار هم به بازار عرضه کند.
'انقلاب صنعتی سبز'
سهم ماشینهای الکتریکی از کل فروش خودرو در بریتانیا در سپتامبر هفت درصد بود
بریتانیا قصد دارد فروش ماشینهای بنزینی و دیزل را از ده سال دیگر ممنوع کند و از سال آینده بیش از 650 میلیون دلار در نصب شارژر برای ماشینهای الکتریکی سرمایهگذاری خواهد کرد.
طرح ممنوعیت فروش ماشینهای غیرالکتریکی ابتدا قرار بود از سال 2040 اجرا شود، اما با سیاست جدید دولت زمان ممنوعیت جلو افتاده تا خودروسازان برای ساخت ماشینهای الکتریکی انگیزه بیشتری داشته باشند.
با وجود افزایش تقاضا برای ماشینهای الکتریکی، سهم این ماشینها نسبت به کل فروش خودرو در بریتانیا اندک است. در ماه سپتامبر هفت درصد از ماشینها الکتریکی بود. دانشمندان و فعالان محیط زیست میگویند خودروهای بنزینی و دیزل باید با سرعت بیشتری کنار گذاشته شود.
ممنوعیت استفاده از موتورهای درونسوز بخشی از برنامه دولت است که بوریس جانسون، نخستوزیر بریتانیا آن را "انقلاب صنعتی سبز" نامیده است.
سرمایهگذاری در توسعه مسیرهای دوچرخهسواری و تشویق پیادهروی، تولید الکتریسیته از توربینهای بادی، استفاده از سوخت هیدروژنی و سرمایهگذاری در نیروگاههای هستهای از دیگر بخشهای برنامه دولت برای مبارزه با تغییرات اقلیمی است.