پژو 2008 مدل 2017 توانسته به لطف مشخصات فنی مناسب و امکانات ایمنی و رفاهی مختلفی که ارایه میدهد، موقعیت مناسبی را در بازار پیدا کند. در ادامه نگاهی دقیقتر به این کراساوور خوش ساخت فرانسوی خواهیم داشت.
پژو 2008 نخستین بار در سال 2013 به بازار معرفی شد و از همان زمان نیز عملکرد موفقی را در بازار فروش و در جلب نظر خریداران تجربه کرده است. اما پژو از آن زمان تغییراتی را در این خودرو اعمال کرده است. به خصوص اینکه اکثر این تغییرات در زیر کاپوت این خودرو اتفاق افتادهاند و هماکنون امکان سفارش این خودرو با موتور 1.2 لیتری 3 سیلندر پژو که یکی از بهترین موتورهای این کمپانی است، وجود دارد. در ادامه بررسی کاملی از پژو 2008 مدل 2017 را خواهید خواند که در بازارهای مختلفی از جمله استرالیا عرضه شده و جدای از پیشرانه، شباهت کاملی با مدلی که قرار است به زودی توسط ایران خودرو در بازار ما عرضه شود، دارد. در ادامه این مقاله از
خودروبانک به نقاط قوت و ضعف پژو 2008 از دید سایت کارادوایس اشاره میکنیم.
این موتور 1.2 لیتری توربوی 3 سیلندر جایگزین موتور بنزینی 1.6 لیتری قبلی خواهد شد که با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بر روی پژو 2008 عرضه میشد. این در حالی است که حالا موتور 3 سیلندر در کنار یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک عرضه میشود که ساخت کمپانی صاحب نام آیسن ژاپن است. این گیربکس پیش از این در مدلهای 208 و 308 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود و توانسته است نظر مثبت کارشناسان و خریداران را به خود جلب کند. همچنین با این موتور فعلاً جعبه دنده دستی را نمیتوان سفارش داد و دلیل آن عدم تمایل بازار به جعبه دندههای دستی است.

پژو 2008
بازار جهانی در این سگمنت بسیار رقابتی است و رقبایی چون مزدا CX-3، میتسوبیشی ASX و هوندا HR-V حضور دارند. مزدا در این کلاس هم در مدل دیفرانسیل جلو و هم در مدل چهار چرخ محرک و با موتورهای دیزلی و بنزینی مختلفی عرضه میشود این در حالی است که هوندا تنها به صورت دیفرانسیل جلو قابل خریداری است که پژو نیز اینگونه بوده و خبری از مدل چهار چرخ محرک نیست. البته در این میان موردی که پژو 2008 را تبدیل به یک خودروی خاص کرده است استفاده از موتور 3 سیلندر در این خودرو است چون تمامی رقبا دارای موتورهای 4 سیلندر هستند.
موتور 3 سیلندر جدید قدرتی معادل 110
اسب بخار دارد که در مقایسه با قدرت 119 اسبی موتور 1.6 لیتری قبلی کمتر است اما در عوض شاهد افزایش چشمگیر گشتاور تولیدی موتور هستیم به طوری که گشتاور 160 نیوتون متری موتور 4 سیلندر حالا در این موتور 3 سیلندر به عدد 205 نیوتون متر رسیده است. این یعنی افزایش 28 درصدی گشتاور در مدل جدید. لازم به ذکر است که پژو 2008 در ایران قرار است فعلاً تنها با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ عرضه شود و قدرت این موتور 163
اسب بخار و 240 نیوتن متر است و روی آن گیربکس 6 سرعته خودکار نصب شده است.
نکته مثبت دیگر این موتور جدید سه سیلندری پژو 2008 این است که این گشتاور در بازه وسیعی از دور موتور در اختیار راننده است و برای دستیابی به حداکثر گشتاور نیازی نیست تا دور موتور را خیلی افزایش دهید.

پژو 2008
حداکثر گشتاور پژو 2008 در دور موتور حدود 2500 دور بر دقیقه در دسترس است و مهمترین تغییر در رفتار این خودرو را نیز در همین نکته باید جستجو کرد به طوری که نیروی موتور در دور پایینی بوده و نیازی به گاز دادن بیش از اندازه وحود ندارد و به این ترتیب رفتار خودرو کاملاً نسبت به قبل تغییر کرده است. شتابگیری با پژو 2008 در بزرگراهها کاملاً لذتبخش است و جعبه دنده نیز دقیقاً میداند در چه دندهای قرار داشته باشد و در هر شرایطی همواره بهترین دنده را انتخاب میکند. البته یک مورد منفی در این بخش این است که در هنگام شروع کار خودرو و زمانی که موتور سرد باشد کمی عملکرد موتور با سر و صدا بوده و گیربکس نیز تعویضهایی همراه با ضربه دارد اما با گرم شدن موتور این مشکل حل میشود.
عملکرد و سرعت پاسخگویی پدال گاز نیز رضایتبخش است و تاخیر چندان محسوسی در سیستم توربوشارژر مشاهده نمیشود اما باید اعتراف کرد که تاخیر کوچکی در عملکرد سیستم استاپ/استارت وجود دارد. همچنین زمانی که درست بعد از ترمز گرفتن پای خود را روی پدال گاز فشار دهید یک مکث کوچک را شاهد هستیم. از طرفی ارتفاع نسبتاً زیاد پدال ترمز نیز ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشد.

پژو 2008
در خصوص مصرف سوخت نیز، موتور 1.6 لیتری قبلی مصرفی معادل 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر داشت که در مدل جدید این مصرف به 4.8 لیتر کاهش پیدا کرده است. البته در تستهای انجام شده مصرف متوسط این خودرو 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر گزارش شده است.
در خصوص کیفیت سواری نیز باید گفت که همانند گذشته خوب است و به حق پژو 2008 را باید یکی از بهترینهای این کلاس از نظر راحتی سواری دانست.
سیستم کنترل چسبندگی با نام GripControl نیز در مدلهای GT-Line این خودرو وجود دارند که کمی قابلیت خارج جاده ای را نیز به 2008 اعطا می کند. این سیستم می تواند عملکرد سیستم کنترل پایداری را برای مسیرهای شنی، گل و برف تغییر دهد. لازم به ذکر است که مدلهای بالاتر این خودرو که دارای رینگهای 17 اینچی هستند دارای سواری کوبنده تر و خشکتر از مدلهای عادیاند و اگر با دستاندازهای بزرگ مواجه شوید سرنشینان عقبی وضعیت مناسبی نخواهند داشت. اما در کل عملکرد سیستم تعلیق را باید یکی از برگهای برنده پژو 2008 دانست.
طراحی صندلیها نیز خوب و راحت است و حفاظت خوبی را نیز سر پیچها ارایه میدهند و دارای روکش چرمی نیز هستند.

پژو 2008
در پژو 2008 برای اینکه دید بهتری نیز به آمپرها داشته باشید ضخامت غربیلک فرمان کمی کاهش یافته است. نکات منفی کابین نیز یکی بزرگ بودن کلیدهای کروزکنترل و دیگری عدم وجود جالیوانی در داخل دربها هستند و جالیوانیهایی هم که در کنار اهرم دنده قرار دارند کوچک بوده و نمیتوان بطری های بزرگ را در داخل آنها قرارداد.
سایز صفحه نمایشگر نیز همانند قبل است اما به اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز شده است. دوربین دید عقب نیز در پژو 2008 وجود دارد که البته عملکرد آن باکمی تاخیر همراه است. در تیپهای بالاتر سیستم رهیاب ماهوارهای نیز موجود است.
فضلی داخل کابین نیز چه از نظر فضای پا و چه فضای بالای سر مناسب است و حتی در مدلهای مجهز به سانروف نیز همچنان افرادی با قد 180 در ردیف عقب راحت خواهند بود. دید اطراف نیز چه برای راننده و چه برای سرنشینان مناسب و خوب است.
صندلیهای عقبی از نوع ایزو فیکس هستند اما برای سرنشینان عقبی خروجی هوای سیستم تهویه موجود نیست. از نظر تجهیزات ایمنی هم پژو 2008 دارای 6 عدد ایربگ است. مدلهای جیتی لاین نیز دارای سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ترمز اضطراری خودکار و سیستم اتوپارک هستند.
فضای صندوق بار نیز 410 لیتر است که پژو 2008 را تبدیل به یکی از کاربردیترین خودروهای این کلاس میکند.
این خودرو با گارانتی3 ساله بدون محدودیت کیلومتر و یا 5 ساله ی 100 هزار کیلومتری عرضه میشود.
در انتها باید پژو 2008 را خودروی مناسبی در این کلاس دانست که موفقیت سابق خود را همچنان ادامه خواهد داد و با ورود آن به بازار داخلی نیز در صورتی که قیمت مناسبی داشته باشد میتواند به خوبی رقبای خود را تهدید کند. اگر قیمت پژو 2008 زیر 100 میلیون تومان در بازار ایران باقی بماند، می تواند حریفی جدی برای بسیاری از خودروها از جمله رنو کپچر و یا حتی بعضی شاسی بلندهای چینی این رده قیمتی باشد و اگرچه پیشرانه 1.6 لیتری توربو پژو 2008 ایران خودرو از رقبای هم قیمتی اش کوچک تر است اما برند معتبرتر و پشتوانه خدماتی گسترده ایران خودرو می تواند این خودرو را به موفقیت برساند.