ماهان شبکه ایرانیان

تعطیلات نوروزی و بیماران قلبی (۲)

به جای اینکه مهمانی دادن‌ها و یا مهمانی رفتن‌های شما فقط حول غذا خوردن باشد، سعی کنید مهمانی‌های فعال داشته باشید؛ به نحوی که هم شما و هم مهمانان شما از یک برنامه پر تحرک و سرگرم کننده لذت ببرند و هم ساعات کمتری را صرف خوردن کنید.

تعطیلات نوروزی و بیماران قلبی (2)

وقتی به مهمانی می‌روید، فقط از غذاهایی میل کنید که مطابق برنامه رژیم غذایی شما باشند و هرگز وسوسه نشوید که از غذاهایی بخورید که منجر به بالا رفتن قند خون شما می‌شود. اگر هم مهمان دارید، سعی کنید غذاهایی بپزید که مطابق با یک رژیم غذایی سالم بوده و شکر، چربی و نمک کمتری در آن به کار رفته باشد.

معمولا افراد دیابتی، فشار خون بالایی هم دارند؛ بنابراین مصرف کمتر سدیم و نمک طعام می‌تواند به حفظ تعادل قند خون و فشار خون آنها کمک کند.  

به جای اینکه مهمانی دادن‌ها و یا مهمانی رفتن‌های شما فقط حول غذا خوردن باشد، سعی کنید مهمانی‌های فعال داشته باشید؛ به نحوی که هم شما و هم مهمانان شما از یک برنامه پر تحرک و سرگرم کننده لذت ببرند و هم ساعات کمتری را صرف خوردن کنید.  

اگر بیرون از منزل خود غذا می‌خورید (مهمانی یا رستوران)، از افراط در غذا خوردن و پرخوری اجتناب نمایید و هرگز بیش از اندازه گرسنه به مهمانی و یا رستوران نروید، زیرا ولع شما برای خوردن غذا بیشتر است. اگر این غذاها ناسالم هم باشند، ضرر بیشتری به سلامتی شما می‌زنند. زمانی که در رستوران به دنبال انتخاب غذا از روی منو هستید، حتما غذاهایی را که مناسب شما می‌باشند، سفارش دهید؛ به‌ویژه غذاهایی دریایی. 

در مهمانی‌ها غذای خود رادر بشقاب کوچکی بریزید و از سر میز غذا که شامل انواع غذاهای رنگارنگ می‌باشد، دور شوید تا وسوسه آنها نشوید؛ سپس به آرامی شروع به غذا خوردن کنید؛ زیرا 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغز فرمان سیری را صادر کند.

بنابراین هر چقدر سرعت غذا خوردن شما کمتر باشد و آرام‌تر غذا بخورید، غذای کمتری را وارد معده خود کرده‌اید. اگر در حین غذا خوردن با کسی مشغول صحبت شوید، به نفع شماست؛ زیرا سرعت غذا خوردن شما را کم می‌کند و فرمان سیری مغز صادر می‌گردد؛ در حالی که شما غذای کمتری خورده‌اید.

اکثرا در مهمانی‌ها سالاد و سبزیجات وجود دارند؛ بنابراین سعی کنید به جای خوردن غذاهای پرچرب و سنگین، از سالاد و سبزیجات استفاده نمایید. در مورد انواع سس‌ها نیز جانب احتیاط را رعایت کنید؛ زیرا حاوی مقادیر زیادی کالری پنهان می‌باشند.  

اگر در یک وعده غذایی در خوردن و آشامیدن افراط کردید، در وعده‌های دیگر مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش و مصرف غذاهای پرچرب را کاهش دهید. بهترین غذاهایی که حاوی چربی کمی می‌باشند، عبارتند از: سوپ، نان‌های سبوسدار، سالاد همراه با سس رژیمی، انواع متنوعی از سبزیجات کم کالری و پرفیبر، گوشت کم‌چربی و یا بدون چربی، مرغ، ماهی، غلات پرک شده همراه با شیر کم چرب.  

یکی دیگر از مواردی که افراد دیابتی باید توجه داشته باشند، مسافرت در تعطیلات است. دیابتی‌ها که با هواپیما و یا وسایل نقلیه دیگر مسافرت می‌کنند، حتما غذای سالمی را همراه خود داشته باشند تا در سفرهای طولانی با خوردن آن از پایین افتادن قند خون (هیپوگلیسمی) خود جلوگیری کنند.

همیشه در سفرها، یک میان وعده مختصر و سبک همراه خود داشته باشید. این میان وعده‌ها می‌توانند نان و پنیر، میوه، سبزیجات شسته شده و برش خورده (هویج، کلم، گوجه و ...) باشند.  

اگر در مسافرت، وعده غذایی اصلی شما به مدت دو ساعت تاخیر افتاده، قند خون خود را با دستگاه کنترل قندخون اندازه گرفته و یکی از میان وعده‌هایی را که از قبل آماده کرده‌اید، میل کنید. به خاطر داشته باشید که در تعطیلات چند روزه نوروزی، با افراط در خوردن و آشامیدن کنترل قند خون خود را از دست ندهید تا دچار مشکلات پیچیده‌تری برای کنترل قند خون نشوید.

برای خواندن بخش اول - تعطیلات نوروزی و بیماران قلبی - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان