خود‌کشی تدریجی با سیگار (۳)

مهم‌ترین عارضه سیگار در مغز، افزایش احتمال سکته مغزی است. همان‌طور که می‌دانیم همه ساله میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا دچار سکته مغزی می‌شوند.

خود‌کشی تدریجی با سیگار (3)

 

مرگ و میر

بین مصرف سیگار و افزایش مرگ و میر ارتباط معنی‌داری وجود دارد. به‌عبارت دیگر، هر چه سن شروع سیگار کشیدن پایین‌تر و تعداد سیگارهای مصرفی و عمق استنشاق آن بیشتر باشد، درصد مرگ و میر بالاتر می‌رود. دانستن بعضی عوارض سیگار، سیگاری‌ها را حتی پیش از مرگ می‌ترساند.

مصرف دخانیات و سرطان

سرطان‌زایی سیگار به لحاظ بسیاری از مواد موجود در سیگار به اثبات رسیده است. بسیاری از این مواد مانند بنزوآپین آغازکننده روند سرطان بوده و این عمل را با تغییر در فرمول ژنتیکی سلول انجام می‌دهند که باعث تولید اولین سلول‌های سرطانی و رشد آن می‌گردد. بعضی از مواد سرطان‌زای سیگار پیش‌برنده هستند؛ یعنی به تکثیر سلول‌های سرطانی اولیه کمک می‌کنند.

به همین دلیل روند سرطان‌زایی در سیگاری‌ها تسریع می‌شود. هر دو مکانیسم ایجاد سرطان، یعنی هم ساخت سلول سرطانی و هم تکثیر آن، توسط سیگار تسهیل می‌شود. ضمن اینکه سیگار باعث التهاب مزمن در ریه می‌گردد که به روند سرطان‌زایی کمک می‌کند؛ به‌طوری که 40 درصد سرطان‌ها، به نوعی به استعمال دخانیات مربوط می‌شوند.

افراد سیگاری حداقل 15 سال زودتر از غیرسیگاری‌ها به سنین با ریسک بالای سرطان می‌رسند. -‌ بیش از 40 عنصر سرطان‌زا در سیگار وجود دارد و برخلاف تصور عام، سیگار تنها باعث سرطان ریه نمی‌شود، بلکه سرطان‌های لوزالمعده، مثانه، کلیه، دهان، کبد و گردن رحم ارتباط مستقیمی با مصرف دخانیات دارند.

عوارض مغزی

مهم‌ترین عارضه سیگار در مغز، افزایش احتمال سکته مغزی است. همان‌طور که می‌دانیم همه ساله میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا دچار سکته مغزی می‌شوند که منجر به ناتوانی و مرگ می‌گردد. در ایران نیز سالیانه هزاران نفر به علت سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند. سیگار از عوامل خطرساز سکته مغزی است که باعث وخامت بیماری و افزایش شیوع آن می‌گردد.

با کنترل فشار خون و درمان بموقع بیماری‌های قلبی و دیابت و ترک سیگار و مشروبات الکلی می‌توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.

‌ آلزایمر: بیماری است که با از دست دادن حافظه و اختلال در جهت‌یابی زمانی و مکانی همراه می‌باشد. علت آن اختلال در خون‌رسانی مغزی بوده و در افراد سیگاری شایع‌تر است.

 سیگار همچنین با تأثیر روی سیستم اعصاب مرکزی، باعث لرزش، تشنج، فلج اعصاب و مرگ می‌گردد.

‌ افراد سیگاری بیشتر به سردرد مبتلا می‌شوند، زیرا کمبود اکسیژن سبب اختلال در رگ‌های مغز و در نتیجه سردرد می‌گردد.

عوارض چشمی

همه ما می‌دانیم که کشیدن سیگار برای چشم زیان‌آور است. هنگامی که شخص سیگاری دود را فرو می‌دهد هزاران نوع ماده شیمیایی وارد جریان خون می‌شود که بخشی از آنها خود را به شبکیه رسانده و صدمات جبران‌ناپذیری به این بخش از بدن وارد می‌کنند.

‌ احتمال کوری سیگاری‌ها بیش از دیگر افراد است. بخشی از مواد شیمیایی موجود در دود سیگار وارد جریان خون شده به شبکیه در قسمت پشت چشم رسیده و صدمات جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌کنند. نیکوتین همچنین به آرامی اعصاب بینایی را مسموم می‌کند که خود باعث اختلال در تشخیص رنگ‌ها می‌گردد.

‌ آب مروارید: کشیدن سیگار احتمال ابتلا به آب مروارید را که یکی از شایع‌ترین دلایل نابینایی و اختلال بینایی در سراسر جهان است، افزایش می‌دهد. افراد سیگاری 40 درصد بیش از افراد عادی در معرض خطر بروز آب مروارید و در نهایت کوری هستند.

‌ دود سیگار باعث التهاب و صدمه به عصب چشم و در نهایت کوری می‌شود. سیگار بسیاری از اختلالات چشمی را تشدید و ترمیم آن را نیز با تاخیر مواجه می‌کند.

‌ بیماری شبکیه چشم: مصرف سیگار خطر ابتلا به بیماری شبیکه چشم را افزایش می‌دهد. با اینکه این بیماری ژنتیکی است، ولی افراد سیگاری حدوداً دو برابر بیشتر مبتلا می‌شوند.

 ‌افراد میانسال سیگاری دو برابر همسالان خود به بیماری‌های چشمی که در نهایت باعث کوری می‌گردد، مبتلا می‌شوند. آمار افراد با سن بالای 75 سال که به علت مصرف سیگار دچار کوری شده‌اند، بسیار بالاست. این در حالی است که ترک سیگار به مدت 20 سال، این خطر را به‌طور کامل از بین می‌برد.

عوارض استخوانی

 مصرف دخانیات سبب از دست رفتن بافت استخوانی و در نهایت پوکی استخوان، دیر ترمیم شدن شکستگی‌ها و شکستگی خودبخود می‌شود و زمانی که صرف ترمیم و جوش خوردن استخوان در سیگاری‌ها می‌شو، 80 درصد افزایش می‌یابد. -‌ سیگاری‌ها 50 درصد بیشتر از افراد عادی مبتلا به کمردرد و دردهای عضلانی و مفصلی می‌شوند.

احتمالا تنش‌های عصبی مضاعف و نیز کاهش خون‌رسانی در ماهیچه‌ها و مفاصل، از علل این افزایش است. افراد سیگاری بیش از دیگران به دردهای شانه دچار می‌شوند که این مسأله نیز علت کاهش خون‌رسانی ماهیچه‌ها می‌باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول- خود‌کشی تدریجی با سیگار- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- خود‌کشی تدریجی با سیگار- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر