غذاهای موثر در بازیابی نیرو و افزایش توان (۱)

بیشترین نیاز بدن به پروتئین‌ها زمانی است که یک عمل جراحی را پشت سر گذاشته باشید. پس از جراحی‌های ارتوپدی، معده، روده‌ای و قلبی – عروقی لازم است مصرف پروتئین بدن بیشتر شود.

غذاهای موثر در بازیابی نیرو و افزایش توان (1)

تحریریه دنیای سلامت

گوشه‌ای تنها نشسته ام. دست‌ها روی سر، شانه‌ها افتاده، چهره‌ای پر از استرس و تشویش. در تنهایی خویش زانوی غم بغل گرفته‌ام؛ چرا که امروز آخرین روز تعطیلات است. قبلا برنامه‌ریزی کرده بودم که بعد از تمام شدن تعطیلات سال نو، با یک عمل جراحی، خال گوشتی بزرگی را که روی شانه‌ام به وجود آمده بود، بردارم.

تنها چیزی که احتیاج داشتم، نیروی از دست رفته جوانی‌ام بود تا با آن دوباره احساس شور و حرارت کنم و دوباره تازه شوم. پزشکم می‌گوید: بدن شما موقع درگیری با عامل استرس‌زا، هورمون استرس ترشح می‌کند تا در هنگام نیاز با استرس مقابله کنید. اما وقتی ترشح آنها ادامه یابد و بدون آنکه مورد استفاده بدن قرار گیرند، مرتبا روی هم انباشته شوند، نتیجه عکس می‌دهند و موجب تحلیل رفتن انرژی بدن و تضعیف سیستم ایمنی و آسیب رسیدن به برخی ارگان‌ها می‌شوند.

در چنین مواقعی شما می‌توانید ترشح این هورمون‌ها را کاهش دهید و با حفظ آرامش خود، از اثرات منفی استرس روی جسم و ذهن‌تان بکاهید. برای رسیدن به چنین هدفی باید حتما خود را با یک برنامه غذایی سالم و مغذی تقویت کرده و در کنار آن ورزش کنید. ورزش کمک می‌کند با تنش‌های زندگی مقابله کنید، وزن خود را تحت کنترل داشته و همواره پر انرژی و پرنشاط باشید.

پروتئین‌ها، کالری‌ها، اسیدهای چرب امگا3، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی، کلیدهای طلایی تغذیه مناسب هستند. وقتی نیاز به یک عمل جراحی ساده و کوچک داشته باشید، داشتن چنین رژیم غذایی به درمان شما کمک بسیاری می‌کند و جدای از بهبودی زخم و التیام درد، خستگی و کوفتگی پس از عمل جراحی را نیز بسیار کاهش می‌دهد.

پروتئین‌ها

به عضلات خود نگاه کنید، پوستتان را لمس کنید، به ضربان قلب خود گوش کنید؛ اینها فقط بخش‌های کوچکی از بدن‌تان هستند که از پروتئین‌ها ساخته شده‌اند. پروتئین‌ها تقریبا 17 درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهند و برای رشد و تمام فرایندهای بیولوژیکی بدن، انقباض عضلات، سیستم ایمنی و انتقال ضربه‌های عصبی، ضروری هستند.

بیشترین نیاز بدن به پروتئین‌ها زمانی است که یک عمل جراحی را پشت سر گذاشته باشید. پس از جراحی‌های ارتوپدی، معده، روده‌ای و قلبی – عروقی لازم است مصرف پروتئین بدن بیشتر شود.

پژوهشگران برای بررسی تاثیر مصرف پروتئین روی بدن، از چند موش آزمایشگاهی استفاده کرده و به این نتیجه رسیدند که با رژیم‌های غذایی پر پروتئین، سیستم ایمنی تقویت، عضلات بدن محکم‌تر و تراکم مواد استخوانی بیشتر می‌شود. اما سوالی که پیش می‌آید این است: فردی که مورد عمل جراحی قرار گرفته، به چه میزان پروتئین احتیاج دارد؟

میزان پروتئین مورد نیاز چنین فردی، روزانه 79-90 گرم است. البته این میزان مربوط به زنانی است که حدود 65 کیلو وزن دارند. اما نیاز بدن به پروتئین در مورد زنی که جراحت ندارد و در سلامت کامل است، روزانه 48 گرم می‌باشد. این مقدار پروتئین را می‌توان در بسیاری از غذاهای با کیفیت یافت.

اگر مشکل کم اشتهایی دارید، بهتر است غذاهایی را میل کنید که پروتئین بالا و بافتی نرم و ساده دارند؛ مثل فرنی، ژله، نیمرو، ماکارونی، پنیر و... همچنین می‌توانید در سوپ خود مقداری شیر بریزید تا هم طعم بهتری پیدا کند و هم پروتئین بیشتری به بدن‌تان برسد.

یک عدد تخم‌مرغ حاوی 7 گرم پروتئین است. 300 گرم ماهی و 30 گرم مرغ نیز هر کدام 7 گرم پروتئین دارند. 200 گرم نخود 16 گرم، 220 گرم شیر سویا 8 گرم و 30 گرم بادام زمینی 7 گرم پروتئین دارد.

همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، افرادی که به تازگی مورد عمل جراحی قرار گرفته‌اند، لازم است پروتئین بیشتری را جذب کنند؛ اما در حالت عادی، بدن ما به میزان مناسبی پروتئین احتیاج دارد؛ خصوصا اگر مرتب ورزش می‌کنید. خوردن پروتئین و غذاهای پروتئین‌دار قبل از ورزش کردن، از آسیب‌دیدگی‌های کوچک عضلانی جلوگیری می‌کند.

بهتر است قبل از ورزش کردن غذای مختصری که حاوی پروتئین و کربوهیدرات است میل کنید؛ مثل یک فنجان شیرکاکائو، ماست، پنیر، شیر، کلوچه.

کالری‌ها

بدن ما به میزان متناسبی کالری نیاز دارد. متخصصان علم تغذیه توصیه می‌کنند در رژیم غذایی خود از مواد غذایی در حد استاندارد استفاده کنیم. یعنی در عین حال که مواد غذایی کاملا مغذی و سالم باشند، کالری زیادی هم نداشته باشند. میوه‌ها، سبزیجات و تمام دانه‌های کم چرب برای این منظور مناسبند.

مهم ترین نگرانی ورزشکاران به هنگام آسیب‌دیدگی، ناتوانی فیزیکی برای ادامه ورزش است. در چنین مواقعی ورزشکاران نیاز بیشتری به انرژی دارند و این انرژی از طریق کالری‌ها به دست می‌آید. بخشی از کالری‌های دریافتی بدن صرف ترمیم ماهیچه‌ها می‌شود...

برای خواندن بخش دوم- غذاهای موثر در بازیابی نیرو و افزایش توان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان