اعتیاد و مشکلات عروقی (۲)

ایسکمی حاد اندام‌ها (عدم خون‌رسانی به اندام‌ها) از مشکلات شایع دیگر است که افراد معتاد، دردهای شدیدی را در اندام‌های مبتلا احساس می‌کنند.

اعتیاد و مشکلات عروقی (2)

عوارض کوتاه مدتی که در اثر تزریقات وریدی مواد مخدر صورت می‌گیرند کدامند؟

به دلیل از بین رفتن و تخریب رگ‌های سیاهرگی و لخته شدن خون در رگ‌ها، درمواردی که معتادان تزریقی (به هر دلیل دیگری) به اورژانس مراجعه می‌کنند و ضرورت دارد تا کارهای تشخیصی و درمانی برایشان صورت گیرد، هیچ رگ محیطی در بدنشان باقی نمانده و تیم پزشکی از جهت دادن مایعات وریدی در مواقع لزوم، گرفتن نمونه آزمایش خون و یا موارد مشابه دیگر دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند خدمات ضروری را به موقع ارائه دهند.

ایجاد سپتی‌سمی و عفونت‌های صوتی و آبسه‌های متعدد در هر نقطه از بدن که باکتری‌ها نفوذ کرده‌اند، از عوارض دیگر می‌باشد.

ایسکمی حاد اندام‌ها (عدم خون‌رسانی به اندام‌ها) از مشکلات شایع دیگر است که افراد معتاد، دردهای شدیدی را در اندام‌های مبتلا احساس می‌کنند، که به دنبال ایسکمی، انگشتان دست‌ها، پاها یا قسمتی از ساق پا سیاه شده، دچار گانگرن می‌شود که درمان آن آمپوتاسیون (قطع عضو) می‌باشد.

قطع عضو (آمپوتاسیون) در معتادان در چه مواردی ضرورت دارد؟

این مورد در مواقعی نیاز می‌شود که فرد معتاد به اشتباه مواد را داخل شریان تزریق کند، که در اثر آن، قسمت‌های انتهایی بدن دچار اسپاسم (گرفتگی) شده و در اثر دفاع بدن اسپاسم تا حدی می‌رسد که به طور موقت خون به انتهاها نمی‌رسد (عدم خونرسانی به مدت 60-30 دقیقه ممکن است به طول بیانجامد) که در این حالت عضو دچار گانگرن (سیاه شدن) شده که در بین عامه مردم به نام قانقاریا شناخته می‌شود.

زمانی که عضو مبتلا از اسپاسم خارج شود، جریان خون مجددا برقرار می‌شود. ولی قسمت‌هایی که سیاه شده، آسیب دیده و از دست می‌رود که تنها درمان این بافت مرده، از طریق قطع کردن عضو از ناحیه قسمتی بالاتر از مفصل مبتلا صورت می‌گیرد، زیرا در صورت عدم قطع عضو، عفونت از طریق بافت مرده وارد کل سیستم بدن می‌شود و این کار جهت حفظ جان بیمار و از بین نرفتن بقیه اندام صورت می‌گیرد.

مشکلاتی که قطع عضو معتادان به جامعه وارد می‌کند، کدامند؟

این افراد به طرف معلولیت پیش می‌روند و باعث شده خودشان را به جامعه تحمیل کرده، از افراد اخاذی کنند. مردم نیز به تصور اینکه دچار قطع عضو هستند (غافل از مسئله معتاد بودنشان) به این افراد ترحم و کمک می‌کنند.

عوارض زودرس و شایع تزریقات وریدی مواد مخدر شامل چه مواردی می‌باشد؟

از طریق این نوع تزریقات، هپاتیت B و C که بسیار مهم و خطرناک بوده و همین طور بیماری ایدز و بیماری‌های آلوده‌کننده دیگری که از راه خون منتقل می‌شوند، ایجاد می‌شوند.

آقای دکتر صالحیان یادآور شد: «در بررسی که به مدت 10 سال روی معتادانی که به علت مشکلات عروقی به بیمارستان ما مراجعه کرده و به نوعی نیاز به درمان‌های جراحی یا دارویی داشتند انجام شد، 30 درصد دچار AIDS، 60 درصد دچار هپاتیت B و C (به خصوص نوع C) بودند.

متاسفانه در جامعه به دلیل عدم غربالگری، این موارد شناخته نمی‌شوند و همچنان جامعه را به طرف آلودگی بیشتر پیش می‌برند. فقط در مواردی که این بیماران به دلیل مشکلات جانبی به بیمارستان مراجعه می‌کنند و آزمایشات لازم، توسط تیم جراحی برایشان توصیه می‌شود، این موارد کشف می‌شوند و با توجه به هدف والایی که در امر پزشکی داریم.

خارج از مسئله، نژاد و سن و شخص به کمک و درمان این بیماران می‌پردازیم ولی در صورت عدم مراجعه ناشناخته می‌مانند و افراد زیادی در اثر عدم مراجعه فوت می‌کنند یا قبل از فوت ده‌ها نفر را آلوده می‌کنند. این افراد برای حفظ آبرو و شخصیت خود مراجعه نمی‌کنند و ما پزشکان از طرف وزارت بهداشت دستور داریم که این افراد را اعلام نکنیم ولی به مراکزی که از طرف وزارت بهداشت اعلام شده، معرفی می‌گردند.

آقای دکتر، به عنوان کارشناس در این مورد اگر درخواستی از وزارت بهداشت و یا دیگر رسانه‌ها دارید بفرمایید؟

دادن اطلاعات کافی به مردم، با توجه به اینکه مردم جامعه ما بسیار فهیم هستند،‌ بسیار مفید و سودمند است. هشدارهای مختلف در مورد ایدز و هپاتیت و راه‌های ابتلا به این بیماری ها را در اماکن عمومی بزنند تا حداقل مردم، حفاظت مناسبی از خود داشته باشند، همین‌طور وزارت بهداشت، برنامه غربالگری را در صورت امکان انجام دهد.

اغلب بیماران اظهار می‌دارند که از عوارض و مشکلات آگاهی نداشته‌اند و فقط خواسته‌اند یک بار مواد مخدر را امتحان کنند و بعد معتاد شده‌اند. این مورد در بین نوجوانان ما بسیار شایع است.

چه توصیه‌ای برای خانواده‌ها دارید؟

خانواده‌ها،‌ افراد مبتلا را به طرف ترک مواد برده، به مراکز بیمارستانی مراجعه کنند و مطمئن باشند که این مراکز، با روی باز ایشان را پذیرا خواهند بود.

به خانواده‌ها مژده می‌دهم که عضو معتاد خانواده‌شان را در عرض 2-1 ساعت می‌توانند ترک دهند.

آیا ترک مواد مخدر در عرض 2-1 ساعت واقعیت دارد یا تبلیغاتی بیش نیست؟

غیر از روش‌های ترک مثل انرژی درمانی و متادون درمانی، روش موثر و جدیدترین روش ترک اعتیاد، Ultra Rapid Detoxification (URD) می‌باشد که توسط متخصص بیهوشی در صورت اراده و خواست فرد صورت می‌گیرد. اراده و خواست هم وقتی وجود دارد که آگاهی افراد بالا باشد.

در واقع به دنبال عدم تمایل به ادامه مصرف مواد، با اراده و داروهای نگهدارنده پس از URD (مصرف داروها تا 3 ماه ادامه یافته، بدون درد و بدون عوارض می‌باشد) حتما ترک صورت می‌گیرد.

برای خواندن بخش اول- اعتیاد و مشکلات عروقی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- اعتیاد و مشکلات عروقی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر