حملونقل هوایی از جمله صنایعی بهشمار میرود که بهشدت از پاندمی کووید19 آسیب دیدهاند. شرکتهای بزرگی، چون لوفتهانزا در آستانه ورشکستگی هستند و بدون کمکهای دولتی امکان ادامه حیات ندارند.
صنایع هواپیماسازی نیز به فکر کاهش زیانها افتادهاند و بوئینگ و ایرباس قصد دارند، علاوه بر اخراج برخی از کارکنانشان تولید هواپیماهای غولپیکر بوئینگ 747 و ایرباس «ای 380» را متوقف کنند.
با وجود این، پژوهشگران صنایع هواپیماسازی در کشورهای گوناگون بهدور از چالشهایی که پاندمی ایجاد کرده در پی تولید هواپیماهای زِبَرصوت (مافوق صوت) هستند. یکی از این گونه هواپیماها که قرار است بهزودی نخستین پرواز آزمایشی خود را در کویر موهاوی کالیفرنیا انجام دهد، ایکس-بی یک (XB-1) نامیده میشود که با 21 متر طول تنها امکان حمل یک سرنشین را دارد.
نخستین تولید خصوصی
بخش اعظم هزینه تولید هواپیماهای پرسرعتی را که تاکنون به بازار آمدهاند دولتها پرداختهاند. ایکس-بی یک نخستین هواپیما از این دست است که با بودجه بخش خصوصی، توسط شرکت استارتآپ «بوم سوپرسونیک» (Boom Supersonic) تولید میشود.
به گفته سخنگوی این شرکت، نخستین آزمایش آن با سرعت 1،3 ماخ (1،3 برابر سرعت صوت، حدود 1600 کیلومتر در ساعت) انجام خواهد شد و قرار است که پس از انجام موفقیت آمیز آزمایشهای لازم، برای حمل و نقل مسافران شخصی تا 75 نفر قابل استفاده باشد.
سرعت آن نیز افزایش مییابد و به 2،2 ماخ (حدود 2700 کیلومتر در ساعت) میرسد. در این صورت فاصله بین لندن و نیویورک را حدود 3،5 ساعت طی خواهد کرد. به گفته سخنگوی «بوم سوپرسونیک»، این هواپیما با وزن کم، سروصدایی به مراتب کمتر از کنکورد و سوخت پایدار، با محیط زیست کاملا سازگار است و بدون تولید دی اکسید کربن پرواز میکند.
شانس موفقیت هواپیماهای کوچکتر
بسیاری از کارشناسان معتقدند که برنامه این شرکت بسیار جدی است، اما این که آیا بتواند در مدت تعیینشده به اهداف خود برسد قطعی نیست. برخی از آنها بر این نظرند که هواپیماهای کوچکتر، برای هشت تا 15 مسافر، شانس بیشتری برای موفقیت در این زمینه دارند. در این راستا به فعالیتهای شرکت «آیریون سوپرسونیک» اشاره میشود که از سال 2002 فعال است.
این شرکت تاکنون هواپیمایی تولید نکرده، اما طرحهایی که ارائه داده حاکی از جدیت آن است. تنها ساخت دفتر اصلی شرکت در فلوریدا 300 میلیون دلار هزینه میبرد.
«آیریون سوپرسونیک» مصمم است از سال 2023 ساخت هواپیمای مدل «ای اس 2» را آغاز کند. گام بعدی این شرکت تولید مدل «ای اس 3» است که به گفته سخنگوی شرکت، با سرعت 4 ماخ (حدود 5000 کیلومتر) قادر به حمل 50 مسافر خواهد بود.
رکوردار سرعت
تنها هواپیمای مسافربری مافوقصوتی که مدتی هم در ناوگان هوایی ایرفرانس و بریتیش ایرویزکار کرد، کنکورد بود که با سرعت دو ماخ پرواز میکرد. کنکورد به دلیل مصرف بالای سوخت فسیلی و سروصدای زیاد موفق نشد و تولیدش پس از سقوط یک فروند و مرگ 113 سرنشین آن در ژوئیه سال 2000 متوقف شد.
از آن زمان تاکنون شرکتهای زیادی برای تولید جانشین مناسبی اقدام کردهاند، اما تاکنون موفق نشدهاند. تابستان گذشته ریچارد برنسون، میلیاردر بریتانیایی و بنیانگذار شرکت ویرجین گروپ (Virgin Group) اعلام کرد که بهزودی یک هواپیمای مافوق صوت با موتور رولزرویس ارائه خواهد کرد.
شعبه شمال آمریکای رولزرویس هم این خبر را تایید کرد و گفت، سرعت این هواپیما سهبرابر سرعت صوت خواهد بود. هنوز معلوم نیست که تولید این هواپیما به چه مقطعی رسیده است. رکورد سرعت هواپیما 3،3 ماخ و در اختیار جت شناسایی دوربرد اسآر-71 بلکبرد (Lockheed SR-71 Blackbird) است. این هواپیما بین سالهای 1964 تا 1998 در اختیار ارتش ایالات متحده بود.
منبع: دویچه وله