صندوقچه انتخابات/۱۱

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

مردم معتقدند بیشترین زمان ریاست جمهوری پس از انقلاب به اصلاح طلبان اختصاص داشته اما آنها همیشه در جایگاه اعتراضی بوده اند و به اختیارات کم ریاست جمهوری اعتراض دارند.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در 28 خرداد 1400 هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!

«محمد عطریانفر» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه با خبرآنلاین گفت:« اگر آقای رئیسی بیایند باید معادلات را به گونه ای دیگر مطالعه کنیم. بالاخره تجربه 16 میلیون رای برای ایشان تجربه مهمی است ولی من می خواهم توصیه کنم اگر چنانچه جریان اصولگرا به این داستان دل بسته است، حادثه آقای کروبی را از نظر دور ندارد. درواقع حتما کاندیدا شدن برای دومین بار به معنای بیشتر شدن آرا نیست؛ رای 4 میلیونی آقای کروبی در سال 84  در سال 88 تبدیل به یک رای 600 الی 700 هزاری شد. ایشان مدعی بودند مگر می شود 4 میلیون رای به 700هزار رأی تقلیل پیدا کند؟ بله ممکن است».

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

عطریانفر در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«باید شبیه آیت الله هاشمی بسازیم... خاتمی، ناطق، لاریجانی و ظریف شبیه به مرحوم هاشمی هستند... کارگزاران ظریف و محسن هاشمی را به عنوان کاندیداهای خود انتخاب کرده است».

فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

سایت بی بی سی فارسی در گزارشی با عنوان «چرا به سخنانش توجه شد؟» نوشت:«فائزه هاشمی از روزی که وارد دنیای سیاست و فعالیت‌های اجتماعی شد ساختارشکن و متفاوت بود...آنچه که سه‌شنبه شب در پلتفرم کلاب‌هاوس گفت مانیفستی از مواضع سیاسی و اجتماعی بود که فراتر از دوگانه فضای رسمی سیاست ایران؛ محدود به اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بود. خانم هاشمی با زیر سوال بردن عملکرد نظام جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و سیاست خارجی، و اعلام اینکه به دلیل ناامیدی به تغییر و اصلاح ساختار نظام در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهد کرد، وجه دیگری از سیاست در داخل ایران را به نمایش گذاشت».

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

این سایت ضدایرانی در ادامه نوشت:« فائزه هاشمی در میان سیاستمداران ایران به صراحت و رک‌گویی مشهور است. دیدار او با بهاییان آزاد شده باعث انتقادهای گسترده شد و حتی پدرش در مصاحبه با جمهوری اسلامی این کار را تقبیح کرد اما خانم هاشمی نظرش را تغییر نداد و دوباره با بهاییان دیدار کرد...او همچنین گفت که اخبار "درست" را از رسانه‌های فارسی خارج از ایران می‌بیند و می‌شنود...خانم هاشمی همچنین از کمپین مسیح علینژاد برای مقابله با حجاب اجباری حمایت کرد و گفت این حرکتی موثر برای اعلام اعتراض زنان بوده است».

فومنی: اصلاحات خیلی عارف را قبول ندارد

«محمد زارع فومنی» دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:«گزینه اول جبهه اصلاحات برای ریاست جمهوری محسن هاشمی رفسنجانی است که یکی از گزینه‌های برتر ما بوده و امکان اجماع اصلاح طلبان بر روی نام او زیاد است. گزینه دومی که احتمالا وارد عرصه خواهد شد علی لاریجانی است. اگر اعضای احزاب اصلاح طلب روی محسن هاشمی به اجماع نرسند، قطعا علی لاریجانی گزینه اجماعی همه اصلاح طلبان خواهد بود. البته افراد دیگری مثل اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف هم مطرح هستند».

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

فومنی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:« به اصلاح طلبان توصیه می‌کنیم که سمت مهره‌های سوخته نروند و دنبال مهره‌های جدید باشند که آرا و رای آوری بیشتری داشته باشند...اصلاح‌طلبان خیلی محمدرضا عارف را قبول ندارند و اکثر اصلاح طلبان روی ورود وی به انتخابات ریاست جمهوری اجماع ندارند».

قاضی‌زاده،جلیلی و نیکزاد به گزینه‌های شورای وحدت اضافه شدند

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «بازگشت به جلیلی در غیاب رئیسی» نوشت:«قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و علی نیکزاد هم به گزینه‌های شورای وحدت اصولگرایان اضافه شدند. این سه نفر از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری‌اند که می‌توانند هم‌زمان گزینه هر دو جریان جبهه پایداری و شورای وحدت هم باشند. در میان اینها شانس سعید جلیلی از همه بیشتر است. دیروز نیره قوی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان، گفته است: علاوه بر اسامی‌ای که آقای دکتر متکی اعلام کردند برای آقایان قاضی‌زاده‌هاشمی، سعید جلیلی و علی نیکزاد نامه‌هایی ارسال شده مبنی‌بر اینکه برنامه‌های خود و افراد شاخص کابینه را معرفی کنند و یک نشست و گفت‌وگو با شورای وحدت داشته باشند».

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«سیدحسین نقوی‌حسینی، رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان‌های استان تهران در انتخابات سال 92، اخیرا درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفته است...تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی هستند تا ببینند موضع انتخاباتی او چه چیزی است. اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود و به انتخابات بیاید، نامزدهای اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد».

تعداد زیاد کاندیدا و سردرگمی اصلاح طلبان برای تعیین نامزد نهایی

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:«با وجود تمرکز اصلاح‌طلبان بر انتخابات ریاست‌جمهوری اما همچنان نگرانی‌هایی درباره تعیین کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان وجود دارد. به‌خصوص پس از آنکه سیدحسن خمینی از میدان رقابت خارج شد و برخی ناظران از این گفتند که شرایط برای اصلاح‌طلبان دشوار شده است. ناظران و تحلیلگرانی که معتقدند اصلاح‌طلبان در غیاب یادگار امام، دشوار قادر به رسیدن به اجماع درمورد گزینه‌ای واحد است که هم قابلیت رأی‌آوری داشته باشد و هم بتواند از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان بگذرد. هرچند طیفی دیگر از ناظران و تحلیلگران هم در پاسخ تأکید دارند که اصلاح‌طلبان کاندیداهای قوی و توانمند بسیاری دارند که اتفاقا این دو شرط را هم دارا هستند».

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به نقل از «ابراهیم رسولی» عضو شورای اصلاح طلبان نوشت:«جمع داوطلبان بالقوه پیش از مرحله نام‌نویسی کاندیداها، حتی شاید بیش از 10 نفر باشد. ما البته محدودیت کمی نداریم».

روزنامه اعتماد در این گزارش از اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، صادق خرازی، محمدجواد حق شناس و محمدعلی افشانی به عنوان تعدادی از کاندیداهای اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری نام برد.

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

رایزنی با ظریف برای کاندیداتوری در انتخابات

روزنامه سازندگی- ارگان رسانه ای حزب کارگزاران- در مطلبی با عنوان «بازگشت به ظریف» نوشت:«با کنار رفتن سید حسن خمینی از گردون رقابت های انتخاباتی، محمد جواد ظریف همچنان گزینه مهم اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری است. رایزنی ها با او دوباره آغاز شد».

در روزهای گذشته ظریف خطاب به منتقدان گفته بود:«علت تصمیم بنده برای نامزدنشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی‌آوردن است نه رأی‌نیاوردنبر عزم خود برای نامزدنشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد. سیاست خارجی نباید موضوع دعوای جناحی و انتخاباتی باشد».

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان «خواهش انتخاباتی ظریف» نوشت:«اظهارات اخیر رئیس‌جمهور و مجموعه مواضع مقامات دولتی در ماه‌های گذشته نشان از یک پیش‌فرض واحد دارد و آن چیزی جز بهره‌گیری حداکثری از میز مذاکرات برای میدان انتخابات نیست. هر چند روحانی، ظریف و دیگر چهره‌های دولتی هر روز مشغول تکرار این اتهام به منتقدان خود هستند که آنها به علت منافع انتخاباتی می‌خواهند در برابر مذاکرات سنگ‌اندازی کنند اما واقعیت امر آن است که دولت و رسانه‌های همسو با دولت بیشترین تلاش را برای گره زدن انتخابات به مذاکرات در پوشش این اتهامات دارند».

وطن امروز در ادامه نوشت:«ظریف خطاب به آمریکایی‌ها گفت: زمان زیادی باقی نمانده است...تاکید ظریف بر اضطرار زمانی برای توافق و درخواست از طرف خارجی برای توافق با دولت فعلی مساله‌ای نیست که بتوان آن را با نگاه ملی پذیرفت. یقینا همان‌گونه که عقل حکم می‌کند تعجیل در دفع خطر امری پذیرفته‌شده به حساب می‌آید اما پیوند زدن هر گونه توافق احتمالی با طرف متخاصم خارجی به عمر دولت‌های داخلی و تقلا برای دستاوردسازی از آن امری خلاف منافع ملی است».

محسن هاشمی: اصلاح طلبان نسبت به تایید کاندیدای خود شک دارند

«محسن هاشمی» فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه با رادیو تهران گفت:«اصولگرایان هم مثل اصلاح طلبان به دنبال اجماع هستند و قطعیتی در انتخاب ندارند.اصولگرایان نسبت به تایید صلاحیت مطمئن هستند اما اصلاح طلبان نسبت به تایید کاندیدای خود شک دارند. همین امر موجب کثرت کاندیدا در بین اصولگرایان شده ولی عبور کاندیدای اصلاح طلبان از فیلتر تایید موجب مشکل و کاهش شور انتخاباتی شده است».

عطریانفر: رئیسی از کروبی درس بگیرد!/فائزه هاشمی، خبرنگاران ملکه را به وجد آورد

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در واکنش به اینکه مردم معتقدند بیشترین زمان ریاست جمهوری پس از انقلاب به اصلاح طلبان اختصاص داشته اما آنها همیشه در جایگاه اعتراضی بوده اند و به اختیارات کم ریاست جمهوری اعتراض دارند اما کماکان علاقمند به ریاست جمهوری هستند گفت:«خود مردم پنداری یکی از مشکلات جدی همه ما شده است. اولین رئیس جمهور مقام معظم رهبری بودند و نخست وزیر آقای موسوی بود. دولت بعدی به ریاست آیت الله هاشمی بود که فراجناحی بود. دولت آقای خاتمی اصلاح طلب بود و دولت آقای احمدی نژاد اصولگرا بود و دولت آقای روحانی هم کاملا اصلاح طلب نیست و فرض بر میانه روی ایشان است. در کابینه ایشان از هر دو طیف وجو دارد. اگر بخواهید بگویید به نوعی دولت همیشه دست ما بوده بله درست است».

حکیمی پور: در حال حاضر در نهاد اجماع ساز اصلاحات فعالیت نمی کنیم

«احمد حکیمی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب اراده ملت در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت:«این سومین دوره‌ای است که ریاست جمهوری با انتخابات شوراها برگزار می شود، تجمیع این دو انتخابات باعث به حاشیه رفتن آن شده است؛ مردم باید بدانند اهمیت انتخابات شوراها به عنوان پارلمان محلی و شهری بسیار مهم است...در پی احراز صلاحیت ها هستیم تا ببینیم چه تعدادی از این مرحله عبور خواهند کرد و کاندیداها در چه وضعیتی هستند، به طور کلی کسانی که تا کنون ثبت نام کرده اند تعداد محدودی هستند، استقبال تا امروز آنگونه که انتظار می رفت نبوده است».

حکیمی پور در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«به دنبال این هستیم تا با مجموع همفکران خودمان که در پی تهیه لیست مناسبی هستند همکاری کنیم.در حال حاضر در نهاد اجماع ساز [جبهه اصلاحات ایران]  فعالیت نمی کنیم اما مشتاقیم به صورت ائتلافی عمل کنیم. هنوز برنامه مدونی به دست نیامده است شخصا در حال مذاکره برای همکاری و به کارگیری توان و نیروی موجود هستم».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان