تازه‌های واکسن آبله مرغان (۱)

واکسن آبله مرغان یک فرآورده ضعیف‌شده از سوش O.K.A می‌باشد که چندین بار متوالی تکثیر و تضعیف شده است.

تازه‌های واکسن آبله مرغان (1)

 دکتر عباس مومن‌زاده؛ فوق تخصص عفونی اطفال

همانطوریکه می‌دانید آبله مرغان یک بیماری عفونی با منشاء ویروسی و شدیدا مسری است که اغلب انسان‌ها در دوران طفولیت به آن مبتلا شده‌اند.

اگرچه آبله مرغان در کودکان یک بیماری خوش‌خیم با عوارض کم است، در افراد بالغ روند بیماری می‌تواند بسیار شدید و خطرناک باشد و در تعدادی از بیماران خصوصا نوزادان و افراد ضعیف نیز منجر به مرگ بیمار گردد.

ویروس آبله مرغان از گروه DNA و از خانواده Herpesvirus بوده و فقط یک سروتیپ شناخته‌شده با تغییرات ژنتیک بسیار اندک دارد و مخزن ویروس بیماری در انسان است و این ویروس در حیوانات وجود ندارد.

دوره کمون این بیماری 16-14 روز است و بعد از عفونت آبله مرغان و ویروس آن در Sensory Nerve ganglia به طور خاموش و پایدار باقی می‌ماند و در صورت فراهم شدن شرایط مساعد مجددا فعال شده و باعث بیماری زونا می‌شود.

واکسن آبله‌مرغان

واکسن آبله مرغان یک فرآورده ضعیف‌شده از سوش O.K.A می‌باشد که چندین بار متوالی تکثیر و تضعیف شده است. این واکسن در مارس 1995 توسط FDA برای مصرف در افراد سالم 12 ماهه و بزرگ‌تر که سابقه ابتلا به آبله مرغان ندارند، تائید شد که حاوی مقادیر ناچیزی نئومایسین و ژلاتین است.

دوز توصیه‌شده واکسن آبله‌مرغان 5/0 سی‌سی است که برای کودکان 12 سال و کمتر یک دوز منفرد و برای افراد بزرگ‌تر از 12 سال دو دوز با فاصله حداقل 8-4 هفته توصیه می‌گردد. روش تزریق این واکسن به صورت زیر جلدی است؛ اگرچه تزریق داخل عضلانی هم می‌تواند ایمنی مشابهی ایجاد کند.

ایمن‌زایی واکسن

با تزریق یک دوز واکسن آبله مرغان، بیش از 95 درصد کودکان سالم 12 ماه تا 12 سال به ویروس آبله مرغان پاسخ ایمنی هومورال و سلولی می‌دهند. با استفاده از یک دوز واکسن 82-78 درصد و به دنبال دو دوز واکسن 99 درصد افراد 13 ساله و بزرگ‌تر پاسخ سرمی نشان می‌دهند.

اثربخشی واکسن

واکسن موجود در بازار بیش از 95 درصد و در مواد پیشگیری از بیماری متوسط تا شدید موثر است و اثربخشی واکسن در موارد خفیف بیماری از 85-70 درصد متغیر می‌باشد. در تعدادی کمی از افراد واکسینه‌شده در صورت تماس ممکن است یک آبله‌مرغان خفیف با بهبودی سریع پدیدار گردد.

طول مدت ایمنی

بنا به گزارش‌های منتشرشده، ژاپنی‌ها طول مدت ایمنی را 20 سال تخمین زده‌اند؛ در حالی که تحقیقات آمریکایی‌ها، این مدت را 10 سال برآورد کرده است.

هرپس زوستر(زونا) به دنبال ایمنی‌سازی

در کودکان با ایمنی طبیعی احتمال ابتلا به زونا به دنبال واکسن آبله مرغان بسیار کمتر از احتمال زونا به دنبال عفونت طبیعی در همان سن است.

انتقال ویروس

تجربه توزیع بیش از 30 میلیون دوز واکسن آبله مرغان در ایالات متحده نشان می‌دهد ویروس ناشی از واکسن به دیگران منتقل نمی‌شود (سه مورد انتقال ویروس در 30 میلیون دوز واکسن تزریق‌شده)

نگهداری واکسن

واکسن باید در فریزر بدون برفک با دمای 15 درجه زیر صفر یا سردتر نگهداری شود. قبل از مصرف می‌توان واکسن را تا 72 ساعت پیوسته در دمای 8-2 درجه سانتیگراد یخچال نگهداری نمود. حلال مورد استفاده باید جداگانه در یخچال یا دمای اطاق نگهداری شود. پس از آماده کردن واکسن باید هر چه زودتر تزریق گردد و اگر تا 30 دقیقه مصرف نشود باید آن را دور ریخت...

برای خواندن بخش دوم- تازه‌های واکسن آبله مرغان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان