سرماخوردگی و آنفلوآنزا (۱)

استراحت برای تجدید قوا و خوردن مایعات برای افزایش گردش خون و مصرف مرکبات حاوی ویتامین C از جمله راه‌های موثر در کاهش علایم و کاهش دوره بیماری هستند.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا (1)

تحریریه دنیای سلامت

تفاوت این دو در عامل ایجاد کننده آن است. تنوع ویروس‌های عامل سرماخوردگی بسیار زیاد است و علتی که باعث می‌شود حتی واکسینه شدن به سختی صورت گیرد همین موضوع است. به این ترتیب اگرچه ممکن است به یک نوع ویروس سرماخوردگی مقاوم شویم اما دفعه بعد نوع دیگری از این ویروس بدن را درگیر می‌کند.

ابتلای بیشتر کودکان به سرماخوردگی نسبت به بزرگسالان به دلیل مقاومت پایین بدن آنهاست؟

نه! این به همان موضوع انواع مختلف ویروس سرماخوردگی مربوط می‌شود.

چون کودکان سن کمتری دارند. به انواع کمتری هم از این ویروس مبتلا شده‌اند، در حالی که بزرگسالان به انواع بیشتری مبتلا شده‌اند و به اصطلاح بیشتر سرما خورده‌اند و بدن آنها نسبت به این ویروس‌ها مقاوم‌تر شده است.

واکسن سرماخوردگی هر چند وقت یک بار باید تزریق شود؟

این واکسن برای افرادی که ایمنی بدنی پایین دارند یا مکرر سرما می‌خورند مناسب است. البته افرادی که به دلیل درگیری با یک بیماری خاص قدرت ایمنی بدن‌شان افت پیدا کرده هم ‌باید این واکسن را تزریق کنند. زمان لازم برای تزریق آن یک بار در سال و در ابتدای مهر ماه هر سال است.

عوارض این واکسن چیست؟

عوارض آن بسیار کم و در حد یک تب خفیف است، اما باید توجه داشته باشیم که در زمان سرماخوردگی استفاده نشود و حتما در زمان سلامت تزریق گردد.

آیا این واکسن مورد تائید اکثر پزشکان است؟

بله- تائید شده است و حتی بیمارستان‌ها اقدام به تزریق این واکسن می‌کنند.

نظرتان در مورد استفاده از آسپرین در سرماخوردگی چیست؟

استفاده از آسپرین به هنگام سرماخوردگی منجر به یک واکنش حساسیتی با عنوان Reysyndrom می‌شود و به همین دلیل معمولاً به خصوص در مورد اطفال استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

تجویز آنتی‌بیوتیک برای درمان سرماخوردگی را چه اندازه می‌پسندید؟

چون عامل ایجاد سرماخوردگی ویروس است به آنتی‌بیوتیک نیاز ندارد. مگر آنکه بر روی این ویروس به دلیل کاهش مقاومت بدن میکروبی سوار شده باشد که آن هم با تشخیص پزشک تجویز می‌شود در غیر این صورت خود سرماخوردگی به آنتی‌بیوتیک نیازی ندارد.

 از راه‌های غیردارویی درمان سرماخوردگی بگویید.

استراحت برای تجدید قوا و خوردن مایعات برای افزایش گردش خون و مصرف مرکبات حاوی ویتامین C از جمله راه‌های موثر در کاهش علایم و کاهش دوره بیماری هستند.

چه ارتباطی میان سرماخوردگی و سینوزیت وجود دارد؟

سرماخوردگی چنان‌که مکرر باشد می‌تواند عامل ابتلای به سینوزیت قرار گیرد.

آیا ابتلای به سینوزیت مانع بروز علایم سرماخوردگی و یا به اصطلاح سرماخوردگی دائم می‌شود؟

سینوزیت به خصوص اگر از نوع باکتریال آن باشد یک سینوزیت مزمن به شمار می‌رود که در اثر سرما و عوامل خارجی تشدید می‌شود و عوارضی مانند تورم سینوس‌ها و درد هم در آن افزایش می‌یابد اما هیچ تأثیر یا رابطه‌ای با عدم ابتلا به سرماخوردگی ندارد.

آیا به کار بردن اصطلاح «چاییدن» در مورد سرماخوردگی درست است؟

ویروس سرماخوردگی در یک شرایط خاص فعال می‌‌شود که پایین آمدن ناگهانی دمای بدن یکی از آنهاست، مثل زمان استحمام و یا دوش گرفتن. به این ترتیب اگر چنین فردی در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گیرد احتمال ابتلای بیشتری دارد.

عده‌ای آبریزش دائم بینی دارند و علت آن را سرماخوردگی مزمن و یا کهنه شده در بدن عنوان می‌کنند، این موضوع از نظر پزشکان صحت دارد؟

این عارضه که التهاب بینی (Rinitis) نامیده می‌شود می‌تواند در اثر علل مختلفی به وجود آید که تشخیص آن با پزشک است. گاهی هم با علایمی مثل کوفتگی بدن، تب و یکسری علایم ریوی همراه می‌شود که در این صورت یک حساسیت نیست.

اما اگر آبریزش بینی با زمینه حساسیت‌های قبلی باشد بسته به طول زمانی که شخص درگیر است و یا سابقه خانوادگی فرد تشخیص پزشک می‌تواند متغیر باشد. تست ایمونوگلوبین در تشخیص حساسیت می‌تواند مفید باشد...

برای خواندن بخش دوم- سرماخوردگی و آنفلوآنزا- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان