ماهان شبکه ایرانیان

علل و راهکارهای درمان ادراری (۲)

شب ادراری گاهی به صورت بیدار شدن مکرر فرد هنگام خواب برای رفع ادرار بدون دفع بی‌اختیار آن است که اغلب ناشی از مشکلات پروستات یا دیابت و یا مشکلات عصبی است و به آن شب‌ بیداری برای دفع ادرار گفته می‌شود.

علل و راهکارهای درمان ادراری (2)

این احساس تکرر در بسیاری از مواقع با احساس نیاز به دفع همزمان مدفوع نیز همراهی می‌کند و شخص را مکرر به دستشویی می‌کشاند و به آن سندرم روده تحریک پذیر یا IBS می‌گوییم. در بیماری‌های مغزی مانند ام اس و نیز بیماری دیابت نیز این احساس مکرر دفع دیده می‌شود. مشکلات پروستات نیز همگی از علل شایع این احساس دفع مکرر ادرار است.

حالت دفع ناکامل ادرار در بسیاری از بیماریهای عصبی ناشی از ضایعات نخاعی نیز رخ می‌دهد و لازم به ذکر است که در این بیماریها گاهی لزوم انجام سونداژ دائمی برای فرد و یا سونداژ موقت وجود دارد و با آموزش فرد این کار به راحتی امکان‌پذیر و گاهی تنها روش درمانی در این افراد است.

کاهش حجم ادرار

اغلب، کاهش ادرار دفعی ناشی از مصرف کم مایعات است ولی هنگامی که حجم ادرار دفعی کمتر از 500 سی‌سی در روز باشد، زنگ خطر نارسایی کلیوی است. در موارد کمی ادرار دفعی به کمتر از 500 سی سی احتمال انسداد شدید دستگاه ادراری و یا نارسایی شدید کلیوی مطرح است.

در صورت برجستگی زیرشکم و وجود علایم درد زیر شکم باید به انسداد مشکوک شد. گاهی نیز بیمار به علت دردهای ناشی از سنگ ادراری و تحریک آن به خصوص در سنگ‌های قسمت انتهایی دستگاه ادراری تصور بند آمدن را دارد در حالی‌که بیمار قطره قطره ادرار می‌کند و مثانه پر نیست و نیازی به سونداژ وجود ندارد و درمان سنگ کلیوی مشکل بیمار را برطرف می‌سازد.

شب ادراری

شب ادراری گاهی به صورت بیدار شدن مکرر فرد هنگام خواب برای رفع ادرار بدون دفع بی‌اختیار آن است که اغلب ناشی از مشکلات پروستات یا دیابت و یا مشکلات عصبی است و به آن شب‌ بیداری برای دفع ادرار گفته می‌شود. گاهی نیز به صورت دفع ادرار شبانه در هنگام خواب بدون درک آن است و اغلب در کودکان رخ می‌دهد ولی گاهی در بزرگسالان نیز اتفاق می‌افتد.

در کودکان شب ادراری اغلب به صورت اولیه دیده می‌شود و این به آن معنی است که کودک از بدو تولد هیچ‌گاه به طور مکرر شب ادراری‌اش قطع نشده و تا 5 سالگی اغلب نیازی به درمان ندارد، در کودکان به فراوانی دیده می‌شود و اغلب زمینه ارثی دارد. گاهی نیزکودک مدتی شب‌ادراری نداشته و سپس به ناگهان دوباره شروع شده است این موارد آخر و نیز موارد اولیه پس از 5 سالگی، نیاز به بررسی و درمان دارد.

معمولا درمان‌های شناختی و شرطی‌سازی نظیر استفاده از آلارمهایی که به تشک یا لباس زیر کودک متصل می‌شوند و با ایجاد صدا با دفع اولین قطرات ادرار کودک را بیدار می‌کنند، کاربرد مناسبی دارند ولی در اغلب موارد نیاز به درمانهای دارویی نیز وجود دارد که بسیار کارآمد هستند.

نکته مهم در شب‌ادراری کودکان طولانی بودن مدت درمان دارویی است که ناشی از نیاز به رشد کامل دستگاه عصبی کنترل کننده دفع در دستگاه ادراری است که زمان بر است. در بزرگسالان با شب‌ادراری واقعی برای دیابت و مشکلات پروستات و مجاری ادراری و نیز مشکلات دستگاه عصبی نظیر صرع ضروری است و عموما به درمان بیماری زمینه‌ای نیاز دارد.

قطره‌ای ادرار کردن

این مشکل اغلب در عفونت ادراری خصوصا در خانم‌ها و بزرگی پروستات در مردان دیده می‌شود. هنگام بروز مشکلات دیگر ادراری که به کاهش حجم مثانه منتهی می‌شوند نیز این موارد بروز می‌کنند. مانند بیماریهای عصبی مغزی و دیابت و بیماریهای انگلی و سل دستگاه ادراری که با بهبود عامل اصلی عموماً این حالت برطرف می‌شود ولی گاهی حتی با برطرف کردن عامل اولیه به سمت باقی‌ماندن ظرفیت کم مثانه همچنان مشکل باقی خواهد ماند و نیاز به درمانهای تهاجمی‌تر و حتی جراحی وجود دارد.

بی‌اختیاری ادراری

بی‌اختیاری ادراری گاهی تنها یک احساس ذهنی است و در بررسی فرد دفع ادرار واقعی وجود ندارد و یا فرد این احساس را دارد و اغلب همراه با تکرر ادرار است. ولی گاهی فرد به طور واقعی بی‌اختیار می‌شود و منجر به نشت ادرار می‌گردد. اغلب این موارد در خانم‌ها رخ می‌دهد. بی‌اختیاری ادراری به صورت‌های زیر اتفاق می‌افتد.

گاهی فرد با سرفه کردن و خندیدن و جابجا کردن اشیاء سنگین ریزش ادرار می‌یابد که ناشی از مشکل دریچه‌ای مثانه است و اغلب با ورزش‌های خاص لگنی بهبود می‌یابد و در صورت عدم پاسخ به درمان جراحی نیاز دارد که جراحی ساده و راحتی  برای بیمار است...

برای خواندن بخش اول- علل و راهکارهای درمان ادراری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- علل و راهکارهای درمان ادراری- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان