آزمایش و بررسی سلامت چشم‌‌ها (۱)

هر یک تا سه سال یکبار باید به چشم‌پزشک مراجعه کرد، ولی افرادی که دارای عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی هستند بیش از سایرین باید مراقب چشمان‌شان باشند.

آزمایش و بررسی سلامت چشم‌‌ها (1)

تحریریه دنیای سلامت

صرف نظر از سن شما و سلامتی عمومی بدن‌تان انجام آزمایش‌‌های چشم بسیار مبهم است. در طول بررسی چشم‌ها، چشم‌پزشک کاری بیش از یک تجویز نسخه برای عینک و یا لنز انجام می‌دهد. او چشم‌ها را از نظر تمامی بیماری‌های چشمی بررسی می‌کند. چشم‌ها  نشانگر سلامت کلی بدن هستند.

معمولا متخصصان چشم اولین افرادی هستند که می‌توانند بیماری‌های سیستمیک مزمن همچون فشارخون بالا و دیابت را تشخیص دهند.

چه کسانی باید چشم‌های خود را بررسی کنند

معاینات چشم، بخشی از حفظ سلامتی برای تمامی افراد است بزرگسالان باید تحت معاینات چشم قرار بگیرند. نشانه‌های اولیه ابتلا به بیماری‌های چشمی را بررسی کنند و کودکان به منظور تضمین توسعه دید و اطمینان از وضعیت طبیعی چشم‌ها باید به چشم‌پزشکی مراجعه کنند. چشم و سلامت آنها با فرایند یادگیری کودکان ارتباط مستقیم دارد.

اغلب اوقات افرادی که دچار مشکلات بینایی هستند در مقایسه با سایر همکلاسان خود با مشکلات درسی بیشتری مواجه می‌شوند. در اکثر موارد کودکان متوجه مشکل بینایی خود نیستند، چرا که تعریف صحیحی  از دید خوب و کامل ندارند. اگر فرزند شما در مدرسه و درس‌هایش ضعیف است، حتما با یک چشم پزشک و متخصص بینایی کودکان مشورت کنید تا در ابتدای امر متوجه شوید که مشکل او مربوط به قدرت بینایی‌اش نمی‌شود.

در چه فواصلی باید معاینه چشمی انجام داد

به‌طور کلی پزشکان معتقدند که هر یک تا سه سال یکبار باید به چشم‌پزشک مراجعه کرد، ولی افرادی که دارای عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی هستند بیش از سایرین باید مراقب چشمان‌شان باشند و به پزشک مراجعه کنند؛ مثل کودکی که تولد زودرس داشته و یا در تکامل و رشد با مشکل مواجه بوده است و یا افرادی که دچار سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های چشمی هستند و یا چشم‌های آنها آسیب دیده است.

افرادی که از عینک و یا لنز استفاده می‌کنند نیز سالانه باید به چشم پزشک مراجعه کنند تا در صورت تغییر در شماره چشم، عینک آنان اصلاح شود.

پزشک چه مواردی را بررسی می‌کند

علاوه بر ارزیابی چشم برای تجویز عینک و یا لنز، پزشک چشم را به لحاظ ابتلا به بیماری‌های چشمی و مشکلات دیگری که منجر به از دست دادن بینایی می‌شود، بررسی می‌کند در اینجا به برخی از شرایطی که پزشک به جست‌وجوی آنها می‌پردازد، اشاره‌ای کوتاه خواهیم کرد:

 عیب انکساری: شامل نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می‌شود، عیوب انکساری با عینک، لنز و یا عمل جراحی بهبود می‌یابند.  تنبلی چشم: این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که کارایی و دید یک چشم کمتر از دیگری باشد که اگر درمان نشود، به اختلال دید دائمی تبدیل می ‌گردد. تنبلی چشم معمولاً با بستن چشم قوی‌تر در طول دوره درمان بهبود می‌یابد.  استرابیسم: از این عارضه معمولاً به عنوان لوچی چشم یاد می‌شود.

پزشک در طی معاینات آن را بررسی می‌کند تا از وضعیت طبیعی چشم‌ها مطمئن شود؛ چرا که در آن یک چشم تار می‌بیند و در صورت عدم درمان مناسب به تنبلی چشم منجر می‌گردد.  مشکلات همراهی چشم‌ها: حتی در صورتی که به نظر برسد چشم‌ها به‌طور همزمان کار می‌کنند، گاهی آنها همراهی لازم با یکدیگر را ندارند و این‌گونه مشکلات می‌تواند موجب سردرد، فشار به چشم و مشکلات خواندن و نوشتن شود.

 مشکلات تمرکزی چشم: این مشکلات می‌‌تواند از مهارت‌های ناقص تمرکز در کودکان تا کاهش توانایی تحرک و سالمندان را شامل شود که در سالمندان زمانی که توانایی تمرکز کم می‌شود، آن را پیرچشمی می‌نامند. پس از معاینات جامع، چشم‌پزشک در مورد یافته‌های خود با شما بحث خواهد کرد و بهترین گزینه‌های درمان را ارائه می‌کند.

برای خواندن بخش دوم- آزمایش و بررسی سلامت چشم‌‌ها- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان