ماهان شبکه ایرانیان

واکسیناسیون برای بزرگسالان (۱)

بخش اول- همه شما بزرگسالان و پدر و مادرها باید بدانید که شما هم مانند کودکان‌تان به واکسیناسیون نیاز دارید. تا زمانی که فرزند شما کم‌سن است، به‌طور مکرر برنامه واکسیناسیون او را چک می‌کنید.

واکسیناسیون برای بزرگسالان (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

همه شما بزرگسالان و پدر و مادرها باید بدانید که شما هم مانند کودکان‌تان به واکسیناسیون نیاز دارید. تا زمانی که فرزند شما کم‌سن است، به‌طور مکرر برنامه واکسیناسیون او را چک می‌کنید تا مبادا واکسنی را فراموش کنید؛ ولی آیا اصلاً به یاد می‌آورید آخرین باری که خودتان واکسن زدید و در برابر بیماری ایمن شدید، چه زمانی بود؟

سالانه 40/000 الی 50/000 نفر به علت بیماری می‌میرند؛ بیماری‌هایی که با یک واکسیناسیون بموقع می‌توان از ابتلا به آنها پیشگیری کرد.

گزارش‌های اخیر سازمان بهداشت آماری را منتشر کرده است که بسیار جای افسوس و تعجب دارد:  فقط یک‌سوم از بزرگسالان سالانه در مقابل ابتلا به آنفلونزای فصلی واکسینه می‌شوند.

 فقط 10 درصد از زنان واجد شرایط، واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را دریافت می‌کنند و فقط 2 درصد از والدین، واکسن کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه را به موقع تزریق می‌کنند.

 انواع واکسن

واکسن آنفلوآنزا

به تمامی بزرگسالان توصیه می‌شود، سالانه یک دوز از آن‌را در پاییز و یا در اوایل زمستان انجام دهند.آنچه در مورد این واکسن باید بدانید: در طول ده سال گذشته که این واکسن به بازار ارائه شده در ابتدا فقط به افراد بالای 65 سال توصیه می‌شد که این واکسیناسیون را انجام دهند؛ ولی امروزه برای تمامی افراد از شش ماهگی به بالا و یا کسانی که در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی کار می‌کنند و در معرض ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند، توصیه می‌شود در برابر این بیماری واکسینه شوند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تمامی افراد می‌توانند از مزایای این واکسیناسیون بهره‌مند شود. خطر ابتلا به آنفلوانزا برای تمامی افراد وجود دارد و بسیار جدی است. آنفلوانزا یک بیماری مسری است و اگر در برابر آن واکسینه شوید، احتمال ابتلا به آن کاهش می‌یابد.

واکسن آبله مرغان

تمام افراد 13 سال به بالا که تا به حال در برابر این بیماری واکسینه نشده‌ و یا به این بیماری مبتلا نشده‌اند، باید دست‌کم دو مرتبه از این واکسن را دریافت کنند و زمان و فاصله میانی دو دوره واکسیناسیون باید 28 روز باشد. این واکسن از سال 1995 به بازار عرضه شد.

بسیاری از مردم، این بیماری را به‌عنوان یک بیماری بی‌ضرر دوران کودکی می‌شناسند؛ اما باید توجه داشته باشید که بزرگسالان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و در صورت ابتلا، خطر و عوارض آن نسبت به کودکان بیشتر خواهد بود.

دکتر رود والد معتقد است کسانی که به علت ترس، از تزریق واکسن آبله‌مرغان در دوران کودکی خودداری کنند، ممکن است در بزرگسالی حتی به زونا مبتلا شوند. زونا در واقع نوعی بثوراث پوستی است که عوارض و مشکلات آن دردناک‌تر و شدیدتر از آبله‌مرغان است.

واکسن سرخک، اوریون و سرخجه

اگر تا سال 1340 و یا بعد از آن واکسن زده‌اید، نیازی به تزریق مجدد آن ندارید. به‌طور کلی می‌توان گفت هر فرد بالای 18 سال که بعد از سال 1336 به دنیا آمده است، دست‌کم باید یک از این واکسن را دریافت کند؛ مگر اینکه قبلاً این واکسن را دریافت کرده باشد. خانم‌ها تا چهار هفته بعد از واکسیناسیون نباید باردار شوند.

اگر در سال 1336 و یا قبل از آن به دنیا آمده‌اید، نیازی به انجام واکسیناسیون ندارید؛ زیرا به احتمال زیاد در دوران جوانی خود به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اید.

این واکسن از بدن شما در برابر سه بیماری سرخک اوریون و سرخجه محافظت می‌کند. ولی اگر در دوران جوانی خودتان فقط به یک یا دو مورد از این بیماری‌ها مبتلا شده‌اید، بهتر است واکسینه شوید؛ زیرا واکسن یکی از این بیماری‌ها به تنهایی وجود ندارد و اگر در حال حاضر در برابر یکی و یا دو نوع از این بیماری‌ها ایمن هستید و قبلاً به آن مبتلا شده‌اید، سیستم ایمنی بدن شما به سادگی ویروس علیه آن بیماری را تشخیص می‌دهد و آن‌را از بین می‌برد و واکسن به شما کمک می‌کند تا اگر مستعد ابتلا به هر یک از این بیماری‌ها هستید، بدن شما مصون و ایمن شود.

واکسن هرپس زوسیر

این واکسن به افراد بالای 60 سال توصیه می‌شود.  واکسن هرپس زوسیر  قوی‌تر از واکسن آبله مرغان است؛ زیرا هم آبله‌مرغان و هم زونا هر دو ناشی از یک نوع ویروس هستند. حتی در کسانی که مبتلا به آبله‌مرغان می‌شوند، ممکن است این ویروس به صورت خفته در بدن آنها باقی بماند و دوباره سال‌ها بعد فعال شود و سلول‌های عصبی را درگیر کند و موجب درد شدید و یا به عبارتی زونا گردد...

برای خواندن بخش دوم- واکسیناسیون برای بزرگسالان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان