تشخیص سرطان (۱)

بخش اول- تشخیص سرطان فقط بعد از مطالعه کامل علائم و انجام آزمایش‌ها و عکسبرداری‌های لازم و بیوبسی (نمونه‌برداری) به وسیله یک پزشک متخصص امکان‌پذیر است.

تشخیص سرطان (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه پزشک امروز

 

 

چطور می‌توانم بفهمم که سرطان گرفته‌ام؟

به احتمال زیاد بدون معاینه دقیق به وسیله یک پزشک، نمی‌توانید.

تشخیص سرطان فقط بعد از مطالعه کامل علائم و انجام آزمایش‌ها و عکسبرداری‌های لازم و بیوبسی (نمونه‌برداری) به وسیله یک پزشک متخصص امکان‌پذیر است.

آزمایش پاپ چیست؟

یک آزمایش ساده و بدون درد است که در آن سلول‌های دهانه رحم برداشته شده و شکل و تغییرات آنها زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.

امروزه تعداد سرطان‌های دهانه رحم در حال کاهش است، زیرا با این آزمایش می‌توان تغییرات غیرطبیعی سلول‌ها و نوع سرطان را قبل از حاد شدن تشخیص داد و اقدام به معالجه نمود.

آیا حتما باید به طور منظم آزمایش پاپ را انجام داد؟

اگر فعالیت جنسی فعال دارید، بله.

توصیه می‌شود که در یک سال دو آزمایش با فاصله انجام شود و اگر منفی بود هر سه سال یک بار آن را تکرار کنید. بهتر است خانم‌ها در این مورد با دکترشان مشورت کنند.

معاینه برای یافتن سرطان یعنی چه؟

یعنی معاینه دوره‌ای افرادی که هیچ علامتی ندارند جهت جستجوی بیماری نهفته. آزمایش پاپ و ماموگرافی (عکسبرداری از پستان) در این مورد بسیار مفیدند.

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی نوع خاصی از عکسبرداری برای تشخیص سرطان پستان است. امروزه نوع جدید ماموگرافی که در آن از درجه پایین اشعه ایکس استفاده می‌شود، آزمایشی بسیار مفید می‌باشد که هیچ خطری از لحاظ قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس ندارد.

چه وقتی باید ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی همراه با آزمایش‌های فیزیکی پستان به وسیله متخصص، یک توصیه سلامتی است که انجام آن هر دو سال یکبار برای خانم‌های 50 تا 69 ساله پیشنهاد می‌شود. این آزمایش برای خانم‌های جوان‌تر از 50 سال ضرورتی ندارد.

آیا آزمایش دیگری برای بررسی پستان‌ها وجود دارد؟

بله. انجمن‌های امداد به بیماران سرطانی به همه خانم‌های 40 ساله یا بیشتر، توصیه می‌کنند که هر ماه سینه‌های‌شان را حتی بعد از یائسگی خودشان معاینه کنند.

خانم‌ها می‌توانند روش صحیح این معاینه را از دکتر، کلاس‌های آموزشی انجمن امداد و یا انتشارات مربوط به این انجمن یاد بگیرند.

آیا وجود هر توده‌ای در سینه به معنای سرطان سینه است؟

نه. بیشتر توده‌های سینه خوش‌خیم بوده و مربوط به بیماری فیبروکیستیک (کیست‌های سینه) می‌باشند نه سرطان. هر خانم هنگام معاینه چنانچه توده‌ای در پستان خود پیدا کند، تصور می‌کند دچار سرطان پستان شده است، اما در صورت یافتن توده باید با دکتر مشورت کرد تا با ماموگرافی نوع توده‌های سینه مشخص شود.

آیا ترشح و یا خونریزی از پستان به معنای سرطان پستان است؟

بیشتر خانم‌هایی که دچار ترشح از نوک پستان می‌باشند، سرطان سینه ندارند. اما درست این است که در مورد هرگونه ترشح و خونریزی از نوک پستان باید با دکتر مشورت نمود.

اگر من فکر کردم که سرطان دارم، چه باید بکنم؟

اول با یک دکتر مشورت کنید. اگر دکتر خانوادگی دارید به او مراجعه و در غیر این صورت به نزدیک‌ترین مرکز پزشکی مراجعه کنید و وقت معاینه بگیرید...

برای خواندن بخش دوم- تشخیص سرطان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان