تلاش برای فرهنگ‌پذیری کودکان

آن چیز که ما به عنوان رسم و رسوم از آن یاد می‌کنیم، تاریخ، فرهنگ، زبان و ادبیات ما است. زنده نگه داشتن یعنی پاسداری از‌ وطن و آنچه از گذشتگان به ما رسیده است. این کهنه‌گرایی نیست، بلکه نگاهی رو به جلو

تلاش برای فرهنگ‌پذیری کودکان

عاطفه باقری : کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان ؛ دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی

 

تحریریه زندگی آنلاین : آن چیز که ما به عنوان رسم و رسوم از آن یاد می‌کنیم، تاریخ، فرهنگ، زبان و ادبیات ما است. زنده نگه داشتن یعنی پاسداری از‌ وطن و آنچه از گذشتگان به ما رسیده است. این کهنه‌گرایی نیست، بلکه نگاهی رو به جلو برای پیشرفت و توسعه آنچه داریم است. درست مثل پس انداز کردن این نیز یک گنجینه برای آیندگان است.

 بیشتربخوانید:

قبل از تنبیه کردن فرزندتان این مطلب را بخوانید!

گفتن این 11 نکته به کودکان ممنوع!

زبان مادری، زبان ملی

وقتی از زبان مادری صحبت می‌کنیم، تمامی گویش‌های این سرزمین پهناور را یاد کرده و برای حیاتِ آن تلاش می‌کنیم. تلاشِ ما به منزله آموزش و فهم آن به نسل جدید است.

زبان ملی، ساختاری است برای یک جمعیتِ واحد که بدان وطن می‌گوییم. حضور یک زبان رسمی علاوه بر وحدت همه مردم چیزی ارزشمندتر را در بر می‌گیرد، و آن چیز همان زبان است! ما بدون کلمات چطور احساس خود را بیان کنیم؟

چطور دوست شویم و چطور از دیگران کمک بخواهیم؟ چطور با هم زندگی کنیم و کودک مان را تربیت نماییم؟

چطور دانش‌های گوناگون را فرا بگیریم و از آنها در جامعه استفاده نماییم؟

بله، زبان یک ابزار است. ابزاری مثل آچار فرانسه! همه کاره زندگی ما. با او می‌شود همدلی کرد یا تجارت.

هر چه بیشتر در فراگیری زبان به کودک خود اهتمام ورزیم، کودک ما موفق‌تر و پیش رو تر خواهد بود.

قرار نیست ما همه را شاعر ادیب و نویسنده بار بیاوریم. خیر، منظور ما از زبان و کارآیی آن، قدرت بیان درست احساسات، تمایلات است. در ادامه کودکی که قدرت زبانی دارد، کلمات را درست ادا می‌کند، یعنی شیوه بیانش آزار‌دهنده، توهین‌آمیز یا خشمگین نیست.

 بیشتربخوانید:

7اصل واجب در تربیت کودک

چگونه فرزندمان را با اعتماد به نفس و مستقل تربیت کنیم؟

فن بیان در کودکان؛ جوری حرف بزن که قشنگ باشه!

فن بیان کودکان و یا همان توانایی خوب صحبت کردن که متأثر از هوش کلامی است، یکی از مهارت‌هایی می‌باشد که کودکان برای رسیدن به موفقیت و داشتن آینده خوب، باید به آن تسلط داشته باشند. آن‌ها زمانی که بتوانند خوب صحبت کنند، بدون شک می‌توانند در زمینه‌های مختلف اعم از شغلی، تحصیلی، زندگی شخصی و یا هر بعد دیگری به خوبی پیش بروند. اگر دقت کرده باشید در اطراف شما افرادی وجود دارند که مصرّانه به دنبال این هستند که بتوانند این مهارت‌ها را به خوبی آموزش ببینند و با قدرت کامل به سمت جلو حرکت کنند، بنابراین فکر می‌کنم اکنون به خوبی متوجه ضرورت یادگیری مهارت فن بیان کودکان شده‌اید.

 

اهمیت فن بیان کودک و نوجوان

کودکان و نوجوانان امروز در اصل همان افرادی هستند که قرار است فردای جامعه به دست آنها رقم بخورد و در مدت زمان نه چندان دور به عنوان یک فرد فعال در جامعه حضور پیدا کنند. به همین علت است که والدین امروزه مرتب در پیگیری این موضوع هستند که با روش‌های مختلف بتوانند کاری کنند کودک آن‌ها خوب صحبت کند و فن بیان خوبی داشته باشد. در ضمن هر چقدر آموزش از سن و سال پایین‌تر و کمتری شروع شود، به مراتب در سنین بزرگسالی نتایج بهتر و قوی‌تری را با خود همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم از همان سنین کودکی پیگیر این مسئله باشید که مهارت‌های مختلف موفقیت را به کودکان خود بیاموزید و آنها را در وجودشان تقویت کنید.

 بیشتر بخوانید:

تقویت خلاقیت با استفاده از قصه و سوال!

شنیدن یا گوش دادن؟

اصول فن بیان برای کودکان

به یاد داشته باشید برای رسیدن به یک هدف بزرگ باید آن را به گام‌ها و اهداف کوچک‌تری تبدیل کنید.

 اول! لبخند بزن و برام تعریف کن!

اولین قدم در پرورش فن بیان کودکان، دادن اعتماد به نفس و کناز زدن خجالت است. معمولا کودکان خجالتی نیستند، مگر اینکه از نحوه برخورد شما نسبت به حرف‌هایش ترس داشته باشند، بله ترس. برای کودک شما مورد تحسین شما قرار گرفتن خیلی اهمیت دارد. اگر عادت به پریدن وسط حرف او یا اصلاح کلماتش دارید، لطفا بس کنید! چرا که نه تنها کمکی به او نمی‌کنید، بلکه او اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد. پس با صبوری از او بخواهید اتفاقات روزمره‌اش را برای شما تعریف کند و شما با جان و دل گوش کنید و مثل یک بازیگر تئاتر با میمیک صورت‌تان احساسات‌تان را بیان کنید، تعجب کنید، شگفت‌زده شوید و هیجان بدهید.

 قدم دوم! کتاب بخوان مادر عزیز پدر عزیز

کتاب خواندن شما مستقیم و غیر و مستقیم بر کودک اثر‌گذار خواهد بود. او به شما نگاه می‌کند و عادت خواندن پیدا می‌کند و به طبع به موقع حرف زدن. اگر هر روز پای تلفن در حال دردودل هستید، توقع فیلسوف شدن کودک‌تان را نداشته باشید!

 قدم سوم؛ می‌دونی این کلمه یعنی چی؟

برای بچه‌ها توضیح بدهید با نقاشی. اگر کلمه‌ای سخت یا حتی اسم چیزی را از شما می‌پرسد، با دقت و ظرافت برایش توضیح دهید؛ مثل یک گردش علمی! کارتون معلم مدرسه خانم فریزر با آن لباس‌های هیجان‌انگیزش را به خاطر دارید؟!

خب بچه‌ها - پدر مادرهای عزیزی که شما هم کودک درون دارید- آماده‌اید؟

 

با یک اتوبوس پر از عسل

از طرف یک بچه بزرگ؛ عاطفه باقری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان