گزارش مشرق از افتضاح جاسوس‌افزار اسراییلی/

پگاسوس؛ فرزند نامشروع سایبری که گریبان صهیونیست‌ها را هم گرفت/ جاسوسی از فساد نتانیاهو با عامل قتل خاشقچی! +عکس

گزارش رسانه‌های صهیونیستی نشان می‌دهد پلیس این رژیم با کمک یک بدافزار جاسوسی به نام پگاسوس، اقدام به شنود برخی مقامات مانند نتانیاهو کرده که این خبر، یک شوک امنیتی در سرزمینهای اشغالی ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در دوره ظهور و توسعه فناوری های نوین، بحث سوء استفاده و مصادیقی مثل هک یا شنود، بسیار مطرح می شود. تلفن های همراه هوشمند در کنار قابلیت ها و امکانات بسیار زیادی که در اختیار کاربران قرار می دهند، در عین حال انسان را هر چه بیشتر با تهدیدات سایبری مواجه می کنند. در بسیاری از موارد، این خطرات برای کاربران عادی مسئله برانگیز نیست ولی وقتی پای اشخاص مهم در حوزه های مختلف از جمله سیاسی ، اقتصادی و امنیتی به میان می آید ماجرا بسیار متفاوت می شود.

بیشتر بخوانید:

جاسوس بازی غول سایبری امارات با کمک مشاوران CIA/ آیا موسس تلگرام هم جذب «ماده سیاه» شده است؟! +عکس

مشهورترین تله‌های اطلاعاتی جهان؛ از «پوپ» تا «زم» / مرتبطین با آمدنیوز در «دام عسل» سازمان اطلاعات سپاه افتادند +عکس

اتفاق مهم تاریخی که رهبر انقلاب به نخست وزیر عراق یادآوری کرد/ ترور صدها دانشمند برجسته عراقی با رمز «داموکلس 2» +جزییات

نگاهی به پرونده هک، شنود و حملات سایبری در جهان امروز نشان می دهد تقریبا در تمامی کشورها از پیشرفته ترین ها در بخش امنیت سایبری تا ضعیف ترین ها، مصادیق متنوعی از این نفوذ و حملات رخ داده است که در سالهای گذشته نمونه های متعددی در اروپا، آمریکا و آسیا گزارش شده است. حالا در جدیدترین مورد، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بدافزارها و سیستم های جاسوسی در جهان یعنی رژیم اشغالگر قدس، خود تبدیل به قربانی محصولات تولید خود شده است.

پلیس صهیونیست ها با پگاسوس به سراغ کوچک و بزرگ رفت

وقتی در زمینه مسائل سایبری و هک و هرگونه اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی در این حوزه صحبت می کنیم مشخصا یکی از مصادیق بزرگ و تکراری، رژیم صهیونیستی است. در این میان نام یک شرکت و یک نرم افزار بیش از دیگران شنیده می شود و آن، شرکت NSO و نرم افزار پگاسوس است. یک بدافزار جاسوسی بدنام که رد پای آن در بسیاری از موارد جاسوسی و شنود تلفن های همراه در سال های اخیر همراه بوده و البته اسم آن با شاید یکی از معروف ترین و بی رحمانه ترین قتل های قرن بیست و یکم میلادی تا به امروز یعنی مثله کردن خاشقچی منتقاد حکومت سعودی گره خورده است.

مورد جدید در خصوص پگاسوس آن است که بر اساس تحقیقات و افشاگری های به عمل آمده در سرزمین های اشغالی، مشخص شده که پلیس رژیم صهیونیستی از مدتی قبل در بحث های مربوط به بررسی پرونده نتانیاهو نخست وزیر سابق این رژیم در حوزه مفاسد، با استفاده از نرم افزار پگاسوس و بدون داشتن مجوز دادگاه به سراغ تلفن همراه فرزند نتانیاهو و برخی از مشاوران آن رفته است. از مدتی پیش بحث استفاده بدون مجوز در داخل این رژیم مطرح بود و حالا مشخص شده که نتانیاهو از اهداف این شنود و جاسوسی بوده است.

«پگاسوس»؛ فرزند نامشروع سایبری که گریبان صهیونیست‌ها را هم گرفت/ جاسوسی از فساد نتانیاهو با عامل قتل خاشقچی! +عکس

نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در کنار پسرش

در ماه های اخیر پرونده های فساد مربوط به نخست وزیر سابق ، خصوصا در مورد خرید تسلیحاتی از آلمان در کانون توجه قرار گرفته و تحقیقات درباره آن انجام می شود. نتانیاهو نیز که موقعیت را مناسب دیده وارد فاز تهاجم شده و اعلام کرده آنچه رخ داده شبیه به این است که جنگنده های نیروی هوایی اسراییل، ساکنین سرزمین های اشغالی را بمباران کنند. یک نکته عجیب اینکه بر اساس اطلاعات منتشر شده ، این عملیات جاسوسی بین سال های 2015 تا 2018 میلادی رخ داده و این زمانی بوده که شخص نتانیاهو در راس قدرت بوده است. در عین حال مقامات فعلی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این مسئله را جدی گرفته و به تحقیقات در خصوص آن خواهند پرداخت.

شاید بتوان یکی از جالبترین واکشن ها در خصوص رسوایی اخیر را از زبان ‏آویگدور لیبرمن وزیر دارایی صهیونیست ها شنید که گفته است: "فقط یک احمق از تلفن هوشمند استفاده می کند!" که ظاهرا کنایه ای به وضعیت تو در تو و جاسوسی لایه های مختلف رژیم صهیونیستی از یکدیگر است.

«پگاسوس»؛ فرزند نامشروع سایبری که گریبان صهیونیست‌ها را هم گرفت/ جاسوسی از فساد نتانیاهو با عامل قتل خاشقچی! +عکس

‏آویگدور لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی با نمایش موبایل غیرهوشمند خود

یک نکته قابل توجه دیگر در خصوص این بدافزار این است که اخیرا ایالات متحده آمریکا به بهانه های حقوق بشری شرکت سازنده یعنی NSO را به لیست سیاه منتقل کرده است. نکته جالب این که نرم افزار مورد نظر یک پدیده جدید نیست و سالهاست که وجود و استفاده از آن علنی شده ولی به نظر می رسد در دولت دموکرات ها برای بازی با واژه حقوق بشر این حادثه رخ داده است.

نکته به نوعی مضحک دیگر اینکه اخیرا پلیس فدرال آمریکا یعنی FBI، اعلام کرده که نرم افزار پگاسوس را در اختیار دارد اما از آن استفاده عملیاتی نکرده و صرفا به دنبال نگاه فنی و بازبینی این نرم افزار است. درباره سوابق آمریکایی ها در راستگویی به نظر خیلی قلم فرسایی لازم نباشد و تنها نگاهی به پرونده آنها در همین دو دهه اخیر و بعد از حادثه 11 سپتامبر برای هر بیننده منصفی کافی باشد.

البته از سال 2019 میلادی بخش عمده از سهام این شرکت توسط گروه سرمایه گذاری موسوم به Novalpina Capital خریداری شده و دفتر این شرکت سرمایه گذاری در لندن بوده و البته عمده پرسنل و تاسیسات شرکت NSO در سرزمین های اشغالی حضور دارند. در بین شاکیان شرکت NSO و بد افزار پگاسوس از فیس بوک و اپل گرفته تا مایکروسافت و گوگل حضور دارند. ماجرای این بد افزار اما با شرکت اپل ما را به بحث اصلی می رساند که نام این سیستم جاسوسی را در جهان به صورت خاص مطرح کرد.

شرکت NSO از کجا آمد و چگونه باعث قتل خاشقچی شد؟

شرکت اسراییلی NSO در سال 2010 میلادی توسط ژنرال بازنشسته اسراییلی آویگدور بنگال تاسیس شد. وی رییس سابق شرکت صنایع هوافضای اسراییل (IAI) بود و در فوریه سال 2016 میلادی درگذشت. بر اساس اطلاعات موجود، بسیاری از کارمندان شرکت NSO نیروهای سابق یگان 8200 ارتش اسراییل هستند که در بحث شنود و جاسوسی الکترونیکی و جنگ سایبری فعالیت دارد.

این شرکت خود را فعال در زمینه فناوری های شناسایی و جمع آوری اطلاعات معرفی می کند و بارها اعلام کرده که صرفا با دولت ها و نهادهای قانونی برای رهگیری جنایتکاران و مقابله با تروریسم همکاری می کند هرچند نتیجه این ادعاها در واقعیت، کاملا مشخص است.

«پگاسوس»؛ فرزند نامشروع سایبری که گریبان صهیونیست‌ها را هم گرفت/ جاسوسی از فساد نتانیاهو با عامل قتل خاشقچی! +عکس

ژنرال آویگدور بنگال

جاسوس افزار پگاسوس معمولا به شکل یک پیامک حاوی یک لینک عمل می کند و اولین بار، وجود آن در سال 2016 میلادی توسط مرکز تحقیقاتی Citizen Lab کانادا کشف شد. اما داستان کشف این بد افزار نیز جالب است. در سال 2016 میلادی، احمد منصور فعال حقوق بشر اماراتی پیامکی حاوی یک لینک را دریافت می کند که در آن اعلام شده در این لینک اطلاعاتی حاوی شکنجه در زندان های امارات متحده عربی است.

وی این لینک را برای موسسه کانادایی ارسال کرده و موجب کشف این بد افزار می شود. تحقیقاتی که بعدا توسط برخی نشریات مثل نیویورک تایمز انجام شد مشخص کرد که دولت امارات متحده عربی از حدود سال 2013 میلادی به این بد افزار دسترسی داشته و از آن برای رهگیری مخالفان خود استفاده می کرده است.

«پگاسوس»؛ فرزند نامشروع سایبری که گریبان صهیونیست‌ها را هم گرفت/ جاسوسی از فساد نتانیاهو با عامل قتل خاشقچی! +عکس

دفتر شرکت NSO

اما نکته جالب، مورد مشهور خاشقچی است. بر اساس تحقیقات Citizen Lab کانادا و اشاره های ادوارد اسنودن کارشناس سازمان NSA آمریکا، این بد افزار در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی نقش مهمی داشته است. قتل بی رحمانه و حتی نابود کردن جسد او در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، جهان را شوکه کرد. بر اساس اطلاعات موجود یک تبعه سعودی در کانادا به نام عمر عبدالعزیز که از مخالفان حکومت سعودی است مورد حمله سایبری قرار گرفته است.

بد افزار پگاسوس از طریق یک ایمیل جعلی برای او ارسال شده و از این طریق، آیفون وی آلوده شده و سعودی ها موفق شدند مکالمات وی از جمله ارتباطات او با خاشقچی را شنود و برای قتل او آماده بشوند.

«پگاسوس»؛ فرزند نامشروع سایبری که گریبان صهیونیست‌ها را هم گرفت/ جاسوسی از فساد نتانیاهو با عامل قتل خاشقچی! +عکس

عمر عبدالعزیز  فعال سعودی مقیم کانادا

نگاهی به صرفا اطلاعات منتشر شده از سوابق پگاسوس نشان می دهد از عربستان سعودی و امارات گرفته تا بحرین و آذربایجان مورد استفاده قرار گرفته و عمدتا نیز موارد استفاده آن، شنود و  رهگیری مخالفان این حکومت ها بوده است. در نهایت این فرزند ناخلف و نامشروع رژیم جعلی اسرایی، این بار گریبان سازندگان و مسئولین همان رژیم صهیونیستی را گرفته است و در آینده مشخص خواهد شد از این شنود و کنترل، چه اطلاعات و پرونده هایی علیه قاتلان مردم مظلوم فلسطین افشا خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان