اگر حواس پرت هستید بخوانید! (۱)

ذهن و مغز شما وقتی که در فشار بیشتری هستید، عملکرد کمتری دارد.

اگر حواس پرت هستید بخوانید! (1)

اگر خیلی گیج و حواس‌پرت می‌شوید، احتمالاً علت یکی از این موارد است

به طور معمول، این وضعیت در روزهای پایانی سال یا نزدیک شدن به تعطیلات سال نو بیشتر می‌شود. وقتی‌که می‌خواهید برای نزدیکان هدیه بخرید، به امور خانه رسیدگی کنید، برخی از وسایل خانه را جدید کنید و. . . گاه آنقدر حواس‌پرت می‌شوید که ظرف  خالی غذا را از کمد درمی‌آورید و به جای اجاق‌گاز داخل یخچال می‌گذارید. توجه شما مثل توجه یک نوزاد چند ماهه است که با چشم‌های خیره و گشاد به اشیا براق و فریبنده اطرافش نگاه می‌کند و می‌بیند که چگونه همه چیز در برابر دیدگانش جابه‌جا می‌شود و با چشمانی پر از پرسش، تعجب و کنجکاوی نگاه می‌کند.

این حواس‌پرتی‌ها در مکالمات و ارتباطات کلامی با دیگران بیشتر به چشم می‌خورد. وقتی‌که دوست‌تان در حال تعریف کردن ماجرایی برای شما است، شما کاملا در دنیای خودتان سیر می‌کنید، برای مثال، به این موضوع فکر می‌کنید که چگونه چند ساعت از رئیس‌تان مرخصی بگیرید. حدود 15 ثانیه طول می‌کشد و شما به ناگاه دوباره به حرف‌های دوست‌تان توجه می‌کنید. با خودتان فکر می‌کنید که هنوز سنی ندارم؛ ولی علایم و نشان‌هایی که بروز می‌کنند به کاهش و از دست دادن حافظه مربوط است و شما چقدر زود در این دام افتاده‌اید.

من استرس بسیاری را تحمل می‌کنم

ذهن و مغز شما وقتی که در فشار بیشتری هستید، عملکرد کمتری دارد. مثل افرادی که به AHDD دچاراند افرادی که به ADHD دچاراند، بیشتر متمرکز آن چیزهایی می‌شوند که در لحظه برایشان جالب است و بقیه چیزها را نادیده می‌گیرند.

مغز افرادی که به ADHD دچاراند، در بخش پوسته جلوی مغز فعالیت کمتری دارد، این بخش مسؤولیت سازمان‌دهی و مدیریت زمان را به عهده دارد. حتی اگر به ‌ADHD نیز دچار نباشید، وقتی‌که دچار نگرانی، تشویق، دلهره و افسردگی می‌شوید، این ناحیه مغز در خاموشی فرد می‌رود و توجه شما فقط به آن چیزی معطوف می‌شود که ناراحت‌تان کرده است.

عامل استرس‌زا شما را نمی‌کشد؛ ولی باعث می‌شود که نتوانید روی بسیاری چیزها متمرکز شوید. ورزش کردن و تکنیک‌های تنفس عمیق در این زمینه مؤثر است. اگر برای متمرکز شدن به هر دلیلی مشکل دارید، چه عامل اصلی استرس باشد و یا چه اختلال ADHD، باید درباره به کارگیری مداوم استراتژی‌های استاندارد درمانی بسیار محتاط باشید.

باید برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید تا بتوانید همواره خود را پرانگیزه برای استفاده از مغزتان نگه دارید. هر روز صبح وقتی‌که از خواب بیدار می‌شوید و یک فنجان قهوه می‌نوشید، 10 دقیقه از زمان خود را اختصاص دهید به نوشتن فهرست کارهای روزانه‌تان صادق و روراست باشید. از خودتان بپرسید.

چه کاری باید انجام دهم، آنها را در ذهن مرور کنید، یک تصویر کلی از روزی که در پیش دارید، تجسم کنید، در مورد هر یک از کارها کمی فکر کنید، اینکه چطور آنها را انجام دهید و یا چقدر زمان برای هر کدام اختصاص دهید. حتی می‌توانید از زنگ هشیاری کامپیوتر، ساعت زنگ‌دار و یا هر چیز دیگری استفاده کنید تا زمان هر قرار ملاقات را به یاد آورید. برای آنکه در طول مکالمه با دیگران حواستان پرت نشود و متمرکز بمانید، اگر می‌توانید از حرف‌های طرف مقابل نکته‌پردازی کنید یا این عادت را در خود تقویت کنید که همواره جمله آخر فرد مقابل‌تان را تکرار کنید تا از موضوع اصلی دور نشوید و حواس‌تان به چیز دیگری پرت نشود.

برای خواندن بخش دوم - اگر حواس پرت هستید بخوانید! - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان