فروتنی؛ داروی آرامبخش (۲)

همه ما می‌دانیم که تواضع داشتن خوب است، اما تلاشی نمی‌کنیم تا به این حس خوب دست یابیم. تواضع در زندگی به ما لذت و آرامش می‌دهد و ما متأسفانه این لذت را سعی می‌کنیم در چیزهای دیگر بیابیم.

فروتنی؛ داروی آرامبخش (2)

 

گام نخست: دوست داشتن

اگر از دیگران متنفر باشید، نمی‌توانید طعم تواضع را بچشید؛ چرا که تواضع با حس بخشندگی، مهربانی و دوست داشتن همراه است.

گام دوم: رسیدن به بینش درست زندگی

همه ما می‌دانیم که تواضع داشتن خوب است، اما تلاشی نمی‌کنیم تا به این حس خوب دست یابیم. تواضع در زندگی به ما لذت و آرامش می‌دهد و ما متأسفانه این لذت را سعی می‌کنیم در چیزهای دیگر بیابیم.

گام سوم: نجابت و ملایمت

افراد نجیب و ملایم به‌طور طبیعی آرامش را دوست دارند. آنها محتاط هستند. ملایمت در کلام نشان دهنده ملایمت در ذهن و قلب است. خویشتن‌داری مانع از آن می‌شود که دچار غرور کاذب شویم.

گام چهارم: تشویق و تقدیر دیگران

همه چیزهایی که در پیرامون ماست، نتیجه تلاش و زحمت خودمان نیست، ولی اغلب فراهم کنندگان آنها را فراموش می‌کنیم و فقط کارهای خود را می‌بینیم. با تشویق و تقدیر از کسانی‌که کارهای بزرگی انجام داده‌اند، می‌توان به فروتنی بیشتری دست یافت.

گام پنجم: بیشتر از آنکه حرف بزنید، گوش بدهید

گوش دادن بسیار نیرومندتر از حرف زدن است؛ چرا که بسیاری چیزها را به شما یاد می‌دهد و فرصتی ایجاد می‌کند که به عقاید ونظرات دیگران هم فکر کنید و به دیگران بیشتر احترام بگذارید.

گام ششم: همیشه درصدد اول بودن نباشید

اول بودن و بهترین بودن چیز خوبی است، اما شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که فقط به فکر رقابت باشید.

وقتی که ذهنتان دائم به بهترین بودن فکر می‌کند، نمی‌توانید استعدادها و توانایی‌های دیگران را نیز ببینید و ممکن است از بسیاری چیزها به خاطر موفقیت خود چشم بپوشید.

برای آنکه همیشه بهترین و شماره یک به نظر برسید، تلاش می‌کنید تا خود را بزرگ‌تر و بی‌عیب‌تر از آنچه هستید، نشان دهید و توجه دیگران را بیشتر به خود جلب کنید؛ بنابراین از اهمیت دیگران و کارهای‌شان غافل می‌شوید.

 عوامل رشد حس فروتنی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که هر چه رابطه بین کودک و مادر در دوران خردسالی عاطفی‌تر باشد و کودک بیشتر احساس امنیت کند، حس تواضع او در آینده بیشتر می‌شود. پدر و مادرانی که مرتباً فرزند خود را با دیگر هم سن و سال‌هایش مقایسه نمی‌کنند، طوری رفتار نمی‌کنند که او احساس کند از دیگران برتر یا پایین‌تر است، بموقع او را مورد تشویق و یا انتقاد قرار می‌دهند و برای رفتارهای‌شان توضیح مناسب دارند، باعث می‌شوند او از همان نخستین روزهای کودکی و در مرحله شکل‌گیری شخصیتش با این احساس زندگی کند و خو بگیرد.

 تأثیرفروتنی در موفقیت

جلب اعتماد دیگران از هر چیزی در رسیدن به موفقیت مهم‌تراست. یکی از اثرات فروتنی، رعایت ادب و احترام است. با این‌کار مجالی پیدا می‌کنید تا بهتر و بیشتر بیندیشید و واقعیت‌ها را منصفانه و به درستی ببینید. اگر از وضعیت خود آگاهی واقع بینانه‌ای داشته باشید، ضعف‌های خود را راحت‌تر قبول کرده و با پشتکار و اراده آنها را برطرف می‌کنید.

وقتی نقص کار خود را بدانید، متوجه عدم توانایی در انجام برخی کارها می‌شوید و سعی می‌کنید نقایص را با بهره‌گیری از تجارب دیگران برطرف نمایید. در واقع منشأ غرور، نادانی است. آدم مغرور از عیب‌ها و ضعف‌های خود بی‌اطلاع است. او توانایی‌ها، ناتوانایی‌ها، بدی‌ها، خوبی‌ها، نقاط ضعف و نقاط قوت خود را نمی‌شناسد و اگر می‌شناسد، با خود صادق نیست؛ اما افراد متواضع همواره، در جستجوی معرفت هستند.

راه‌های از بین بردن حس خودشیفتگی

  به خاطر برتری‌های‌تان خود نمایی نکنید  سعی کنید بیشتر از دیگران حرف نزنید و بیشتر شنونده خوبی باشید  برتری‌های دیگران را کوچک نشمارید و در مواقع ضروری از آنها تعریف کنید

 خودتان را خیلی جدی نگیرید  ضعف‌های خود را بشناسید و اشتباهات خود را بپذیرید  این را بدانید که تمام انسان‌ها محدودیت‌هایی هم دارند و فروتنی را در خود تقویت کنید.

  ویژگی‌های افراد فروتن

 برای تمام چیزهایی که دارد و به‌دست آورده، شکرگزار است  او می‌داند که هنوز کم می‌داند و باید چیزهای بسیاری یاد بگیرد.

 هیچگاه رفتار پرخاشگرانه و تهاجمی با دیگران ندارد .

 همیشه در صدد مراقبت از خانواده و حمایت از آنهاست  خدا را دوست دارد و می‌داند که خدا به او این دانش و معرفت را داده است  مورد احترام و محبت افراد زیادی است.

 

برای خواندن بخش اول- فروتنی؛ داروی آرامبخش- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان