برای سال 2021 پیشبینیها بر آن بود که این بحران 4/ 5میلیارد مسافر را از دست دهد که نشاندهنده از دست دادن 55درصد از ترافیک جهانی مسافر است. اما آنچه که تحقق یافت کمتر از نیمی از آنچه که در سال 2019 بود را نشان میدهد. ترافیک هوایی سال 2021 در مجموع 4/ 4میلیارد مسافر معادل 3/ 48درصد از 2/ 9میلیارد مسافران دو سال پیش را از دست داده است. ترافیک پروازهای داخلی منجر به بهبودی صنعت هوایی شده و توانست به 4/ 3میلیارد مسافر برسد که معادل بیش از 63درصد از سطح سال 2019 است. اما در مقابل حجم ترافیک بینالمللی مسافر بهطور قابلتوجهی در سال 2021 از ترافیک داخلی عقب ماند و برآوردها نشان میدهد که مجموعا یکمیلیارد مسافر در سال گذشته یا 28درصد از سطح سال 2019 در سطح بینالمللی سفر کردهاند.
در سال 2022، انتظار میرود که بحران کووید-19 منجر به از دست رفتن نزدیک به 7/ 3میلیارد مسافر شود که نشاندهنده کاهش 36درصد از ترافیک جهانی در مقایسه با سطح 2019 است. همچنین پیشبینی میشود حجم ترافیک داخلی در سال 2022 سریعتر از ترافیک بینالمللی بهبود مییابد و به 4/ 4میلیارد مسافر معادل 84درصد از حجم 2019 میرسد. البته انتظار میرود با توجه به پیشرفتهایی که در بهبودی سفرها بهویژه در نیمه دوم 2022 تحقق مییابد، حجم مسافران بینالمللی تنها کمی بالاتر از 2میلیارد مسافر باشد که معادل 54درصد از حجم سال 2019 است. بحران کووید-19 همچنان بهشدت بر درآمد فرودگاهها در سال 2021 تاثیر گذاشت. اکنون در سطح جهانی تخمین زده میشود که فرودگاهها بیش از 83میلیارد دلار درآمد را در سال 2021 از دست دادهاند. پیش از شیوع کووید-19 انتظار میرفت صنعت فرودگاهها در سال 2022 بیش از 176میلیارد دلار درآمد کسب کند. با این حال، تاثیرات بحران کرونا بر درآمد فرودگاهها در سال 2022 ادامه خواهد داشت و همچنان با کاهش 61 میلیارد دلاری یا افت 6/ 34درصدی در مقایسه با سال 2019 همراه خواهد بود. برآوردها نشان میدهد که درآمد فرودگاهها در سال 2022 به 6/ 72درصد از سطح سال 2019 برسد.
بازیابی گردشگری با کاهش محدودیتهای سفر
شتاب در بازگشایی سفرها مطمئنا تاثیر مثبتی بر بهبود اقتصاد جهانی خواهد داشت؛ زیرا عملکرد اقتصاد جهانی در ماههای پایانی سال2021 با برداشته شدن محدودیتها، تسهیل در تجارت کالا و امکان رشد بخشهای تولیدی و خدماتی شدت گرفت.اگرچه شورای بینالمللی فرودگاهها به آینده خوشبین است اما همچنان نسبت به سناریوها محتاط است، زیرا بهبودی میتواند تحتتاثیر چالشها و تنشهای متعددی از سیاستگذاریها، بالا بودن قیمت نفت، تورم بالاتر، اختلالات در زنجیره تامین قرار گیرد.
همچنین درگیریهای مسلحانه مانند وضعیت کنونی اوکراین و افزایش تنشهای ژئوپلیتیک در سراسر جهان میتواند سرعت و وسعت بهبود را کاهش دهد.
بنابر گفته لوئیس فیلیپ دی اولیویرا، مدیرکل سازمان بینالمللی فرودگاهها، افکار عمومی جهان و هوانوردی تحتتاثیر وضعیت اوکراین قرار گرفتهاند. در طول بحران کووید-19 صنعت هوانوردی خود را با شرایط سازگار کرد؛ زیرا فرودگاهها برای مدیریت بحران آموزش دیدهاند و اولویت آنها حفظ امنیت مسافران و کارکنان است.
دو سالی است که سازمان بهداشت جهانی شیوع کووید-19 را یک بیماری همهگیری جهانی اعلام کرده است. با این حال، جهان به یک نقطه عطف رسیده است. تلاش بیسابقه جهانی جهت واکسیناسیون و آخرین توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر کاهش محدودیتهای سفر توسط دولتها، میتواند بهبود اقتصاد جهانی و تقاضا برای حملونقل هوایی را آغاز کند. در حال حاضر کشورها در حال ارائه اقدامات مورد حمایت سازمان بینالمللی فرودگاهها از جمله اجرای رویکردهای مبتنی بر بازگشت ایمن سفر هستند.
این سازمان اکنون از دولتهای جهان میخواهد که محدودیتهای سفر را کاهش دهند تا سفر، تجارت و گردشگری را بازگردانند. در طول این مرحله انتقالی، تعهد مداوم به ازسرگیری ایمن سفر از جمله هماهنگیهای ملی و بینالمللی حیاتی است. با وجود این، بهرغم خطراتی که وجود دارد، این صنعت همچنان اطمینان دارد که پتانسیل بهبود به سطوح سال 2019 طی دو یا سه سال قابل پیشبینی است. برنامهریزان و سرمایهگذاران فرودگاهها تشویق میشوند تا از آخرین پیشبینیهای ترافیک فرودگاههای جهانی از سوی سازمان بینالمللی فرودگاهها برای تصمیمگیری مبتنی بر دادههای پایدار کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت استفاده کنند.