فرادید؛ آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) به دلیل چالشهای خود مشهور است. در اوایل دهه 2000 یک سری مسابقات رانندگی خودران برگزار شد که به طور مستقیم منجر به اتومبیلهای بدون رانندهی امروزی شد. اکنون که Grand Challenge به چالشی جدید تبدیل شده است - چالش زیرزمینی (SubT) که روزهای گذشته برگزار شد. این مورد جدید همچنین به طور مستقیم برای فناوریهایی که در اکتشافات فضایی مفید خواهند بود، کاربرد دارد.
به گزارش فرادید؛ ظاهراً چالش به منظور ایجاد یک سیستم رباتیک است که قادر به شناسایی و حتی کمک بالقوه قربانیان یک بلای طبیعی یا فاجعه دیگر باشد. این مسابقه به دو دسته کلی تقسیم شد و هر دسته سه نوع مختلف زمین را مورد بررسی قرار دادند. این دو دسته عبارت بودند از مسیر واقعی که در آن از روباتهای فیزیکی استفاده میشود و مسیر مجازی که بر توسعه الگوریتمهایی برای جستجوی یک منطقه معطوف است.
رباتها یا الگوریتمهای هر دسته در معرض سه زمینه مختلف قرار گرفتند: مدار تونلی، مدار شهری و مدار غاری. مسابقه مدار تونلی در آگوست 2019 در برخی از تونلهای متروکه معدنی اطراف پیتسبورگ برگزار شد، در حالی که مسابقه مدار شهری در فوریه 2020 در نیروگاه متروکه ایالت واشنگتن برگزار شد.
به دلیل شیوع همه گیری کرونا، رقابتهای Cave Circuit، که قرار بود در پاییز 2020 در غار لوییزویل مگا در کنتاکی برگزار شود، دوباره برنامه ریزی شد تا سپتامبر سال جاری به اجرا در بیاید.
هدف در هر سه منطقه، و برای هر دسته ربات، یکسان است؛ تا آنجا که ممکن است اهداف مورد علاقه (یعنی قربانیان احتمالی) را شناسایی و پیدا کرده و آنها را برای پیگیری پاسخ دهندگان اولیه پرچم گذاری کند. دستیابی به این امر آنقدرها هم که به نظر میرسد آسان نیست و نیاز به هماهنگی بسیاری از روباتها دارد که در محیط جستجو کرده و با یکدیگر در تماس هستند.
تیمهای رباتیک از سراسر جهان در این مسابقات شرکت کردند. برخی از آنها توسط خود دارپا تأمین مالی میشدند، در حالی که برخی دیگر کاملاً مستقل بوده و توسط بودجههای شخصی تأمین اعتبار میشدند. در نهایت، CERBERUS با بودجه DARPA برنده رقابت سیستمها شد.
تیم CERBERUS، یک همکاری بین دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه نوادا، رنو، ETH زوریخ و دانشگاه برکلی است. نمره 23 آنها با تیم دیگری با بودجه DARPA (CSIRO Data61) مساوی شد، اما آنها در نهایت جایزه 2 دلاری را که برای برنده شدن در مسابقه ارائه شده بود، به خانه بردند. مسابقه مجازی توسط دینامو هدایت میشد. یک تلاش شخصی که بودجه آن را به خود اختصاص داد و برنده مسابقه مجازی آن 750، 000 دلار جایزه گرفت.
طی دو سال گذشته، فناوریهای مورد استفاده در این سیستم ها، پیشرفت چشمگیری داشته است. CoSTAR، تیمی که تا حدی توسط روباتیکهای آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اداره میشد، از وجود هوش مصنوعی جدید و سیستمهای ناوبری که میتوانند در محیطهای کاملاً متفاوت استفاده شوند، بسیار بهره خواهند برد.
این محیطها شامل غارهای قمری یا مریخی است که میتواند محلهای قابل سکونت را در آن مکانهای خطرناک، بررسی کند. اگر چالش اصلی رانندگی خودمختار در برنامه باشد، این فناوریهای جدید اکتشاف غار ممکن است در مواقعی که برای ماموریتهای اکتشافی قمری یا مریخی مورد نیاز است، آماده شوند.
منبع : Technology.org