ائل گلی جاذبه ای تاریخی تفریحی در تبریز

ائل گلی تبریز را شاید بتوان اصلی‌ترین و معروف‌ترین جاذبه گردشگری این شهر دانست. باغ یا پارک ائل گلی به عنوان نماد شهر تبریز مربوط به دوران آق قویونلوها می‌باشد و از ارزش تاریخی و زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار است

ائل گلی جاذبه ای تاریخی تفریحی در تبریز

ائل گلی تبریز را شاید بتوان اصلی‌ترین و معروف‌ترین جاذبه گردشگری این شهر دانست. باغ یا پارک ائل گلی به عنوان نماد شهر تبریز مربوط به دوران آق قویونلوها می‌باشد و از ارزش تاریخی و زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار است. این مجموعه زیبا که با نام شاه گلی نیز شناخته می‌شود به عنوان استخر مخصوص شاهان صفوی و قاجاری به شمار می‌رفته که اکنون به پارکی بزرگ و جاذبه‌ای دیدنی تبدیل شده است.
اگر شما هم قصد دارید به تبریز سفر کرده و از این مجموعه تماشایی بازدید نمایید، می‌توانید برای اقامت رزرو هتل های تبریز را از طریق سامانه رزرواسیون اقامت 24 انجام دهید. رزرو هتل با اقامت 24 می‌تواند سفر شما را راحت تر و خاطره انگیز کند.

تاریخچه ائل گلی تبریز

مجموعه و گردشگاه ائل گلی یکی از باغ‌های قدیمی ایرانی محسوب می‌شود که دارای یک استخر و عمارتی کلاه فرنگی در مرکزش می‌باشد. قبل از آغاز حکومت صفویان این استخر بزرگ منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های تبریز محسوب می‌شده که در زمان آق قویونلوها ساخته شده است.
در زمان صفویان این محل به استخر و تفرجگاه اختصاصی شاه تبدیل می‌شود و در زمان قاجاریه بخش‌هایی مانند مسیرهای اطراف استخر و درختکاری‌ها به این مجموعه اضافه می‌گردد. در زمان پهلوی شهرداری این محل را تبدیل به یک گردشگاه می‌کند و مرمت‌ها و بازسازی‌های مختلفی در آن صورت می‌گیرد.

بخش های مختلف ائل گلی تبریز

این مجموعه گردشگری بسیار زیبا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که برخی از آنها از ابتدا وجود داشته‌اند و برخی دیگر به مرور در طول سالیان مختلف اضافه شده‌اند.

1- دریاچه ائل گلی

استخر یا دریاچه ائل گلی قسمت اصلی این تفرجگاه به شمار می‌رود که در گذشته به آن شاه گلی گفته می شد. این استخر بزرگ ابعادی در حدود 200 متر در 200 متر دارد که عمق آن بین 3 تا 9 متر می‌باشد. در گذشته ابعاد و عمق استخر بیشتر بوده است اما به مرور و برای ساخت و سازهای جدید دچار تغییرات گشته است.
آب این دریاچه زیبا از وردخانه لیقوان تامین می‌شود که به صورت جویباری از سمت جنوب شرقی به داخل دریاچه وارد می‌گردد. در گذشته از آب دریاچه برای آبیاری باغات استفاده می‌شده که در زمان صفویان این دریاچه را تمیز نموده و دور آن را دیوار می‌کشند و به عنوان استخر و تفریحگاه شاه استفاده می‌کردند.

2- عمارت ائل گلی

در میان استخر عمارتی به شکل کلاه فرنگی قرار دارد که هشت ضلعی می‌باشد و به نام کاخ یا عمارت ائل گلی شهرت یافته است. این عمارت محل سکونت پادشاهان و همراهان آنها برای تفریح و استراحت محسوب می‌شده که در سال 1346 تخریب شده و بنای جدیدی به همان شکل دوباره احداث می‌گردد. برای دسترسی به این عمارت مسیری در میان استخر ساخته شده است. امروزه این عمارت به عنوان یک رستوران فعالیت می‌کند.

امکانات و تفریحات ائل گلی تبریز

این مجموعه گردشگری و تفریحی از امکانات مختلفی برخوردار است که بازدیدکنندگان می‌توانند اوقات خوشی را در این محل سپری کنند. از مهمترنی امکانات و تفریحات مجموعه ائل گلی می‌توان به قایقرانی، فضای سبز، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری، فضای کمپ و پیکنیک، رستوران، کافی شاپ، مینی گلف، پیست اسکیت، مجموعه ورزشی، گیم کلاب، فروشگاه، شهربازی و پارک کودکان و … اشاره نمود.
اگر اهل رستوران گردی و شکم گردی باشید می‌توانید در ایل گلی انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه را نوش جان کنید. در این پارک زیبا رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی لوکسی قرار دارد که غذاهایی با کیفیت ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید از بوفه‌ها و دکه‌های محوطه پارک نیز انواع غذاهای خیابانی را تهیه کنید. یکی از جذابترین خوراکی‌هایی که در سفر به تبریز و بازدید از ائل گلی می‌توانید طعم دلپذیر آن را تجربه کنید، ساندویچ نان و سیب زمینی و تخم مرغ است که با کره داغ شده درست می‌شود.

ائل گلی تبریز

بهترین زمان بازدید از ائل گلی تبریز

این مجموعه تفریحی و گردشگری در هر فصلی از سال جذابیت خاصی دارد. در فصل بهار درختان اطراف دریاچه سرسبز می‌باشند و گلگاری‌های مجموعه در این فصل می‌توانند مناظر فوقالعاده ای را خلق کنند. در تابستان به دلیل هوای خنک و مطبوع ائل گلی تبریز می‌تواند گزینه خوبی برای تفریح محسوب شود. در پاییز نیز به دلیل رنگین شدن درختان فضای خارق العاده ای شکل می‌گیرد و مناظر زیبایی از درختان و انعکاس آنها برای عکاسی ایجاد می‌گردد.
اگر در زمستان به تبریز سفر کنید و بارش برف صورت گرفته باشد، می‌توانید ائل گلی را فضایی سپید پوش و رویایی مشاهده کنید.

ائل گلی تبریز کجاست؟

پارک ائل گلی یا ایل گلی در مرکز تبریز قرار گرفته و برای دسترسی به آن می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی و یا خودرو شخصی استفاده کنید. نزدیکترین ایستگاه مترو به ائل گلی ایستگاه ائل گلی است که در قسمت جنوبی پارک واقع شده است و فاصله بسیار کمی با مجموعه دارد. همچنین اتوبوس‌های خط 101 در سطح شهر نیز می‌توانند بازدیدکنندگان را به راحتی به نزدیکی ائل گلی برساند.
اگر از خودرو شخصی استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق اتوبان باکری و خیابان گلستان به پارک تفریحی و گردشگری ائل گلی تبریز دسترسی داشته باشید.

برای رزرو هتل های تبریز و اقامتی راحت و خاطره انگیز، می‌توانید به مرکز رزرواسیون اقامت 24 مراجعه کنید و با مشاهده اطلاعات هتل‌های مختلف، بهترین انتخاب را داشته باشید. رزرو هتل با اقامت 24 مزایای بسیاری از جمله رزرو هتل با بیشترین تخفیف، پشتیبانی 24 ساعته، دسترسی به اطلاعات کامل هتلها و نظرات مهمانان قبلی هتل دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان