گزارش مشرق؛

تهران-تل‌آویو در ۷ دقیقه: ۵ سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

نشریه «۱۹۴۵» می‌نویسد ایران پنج سلاح قدرتمند دارد که آمریکا و اسرائیل باید به یک اندازه از آن‌ها بترسند. از جمله‌ی این سلاح‌ها، موشک «سجیل» است که تهران-تل‌آویو برایش فقط هفت دقیقه طول می‌کشد.

سرویس جهان مشرق - اگرچه ایران صدها سال است جنگی علیه هیچ کشوری به راه نینداخته است، اما ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی، قادر به دفاع از مرزهای این کشور و منافع فرامرزی آن در منطقه، و بلکه هر نقطه‌ای از جهان، هستند. گزارش‌های بی‌شماری در رسانه‌های غربی تا کنون توانایی‌ها و جنگ‌افزارهای ایران را بررسی کرده‌اند. پایگاه اینترنتی آمریکایی «1945» که عموماً به مسائل نظامی می‌پردازد، اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «5 سلاح جنگی برتر ایران (یعنی موشک و زیردریایی) [1]» به قلم «مایا کارلین» دبیر بخش دفاع خاورمیانه در این خبرگزاری، و تحلیلگر اندیشکده‌ی راست افراطی و ضداسلامی «مرکز سیاست امنیتی»، مستقر در واشینگتن، به همین موضوع پرداخته است: از موشک «سجیل» که تهران-تل‌آویو را در هفت دقیقه طی می‌کند تا سلاح‌هایی که ایران با هدف یکسان کردن «حیفا و تل‌آویو» با خاک، آن‌ها را ساخته است.

گزارش نشریه آمریکایی درباره پهپاد آرش-2/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟ + عکس و فیلم

تصویر منتسب به پهپاد انتحاری  «آرش-2» مجهز به جست‌وجوگر اپتیکی. ایران می‌گوید این پهپاد را با برد 2000 کیلومتری برای هدف قرار دادن تل‌آویو و حیفا ساخته است. [جزئیات بیش‌تر(+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پهپاد آرش-2؛ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


همزمان با کم‌رنگ شدن امیدها به احیای توافق هسته‌ای مشترک ایران و آمریکا[2]، تهران هم غیرمستقیم و هم علنی آمریکا و دشمن اصلی منطقه‌ای جمهوری اسلامی، یعنی اسرائیل، را تهدید کرده است. اسرائیل و ایران سال‌هاست که درگیر یک «جنگ سایه» هستند. با این حال، حوادث اخیر نشان‌دهنده‌ی افزایش شدید تنش‌هاست. مقامات ایرانی تهدید کرده‌اند که شهر نیویورک را منفجر خواهند کرد[3] [ادعایی بر اساس یک ویدیو در یک کانال تلگرامی]، شهروندان آمریکایی را در خاک آمریکا برباید[4] [ادعایی بر اساس گزارش مسیح علی‌نژاد]، و اخیراً درباره‌ی موشک بالستیک جدیدش، که طبق گزارش‌های موجود برای رسیدن به شهر حیفا طراحی شده، به خود می‌بالند [این مورد آخر، واقعیت دارد، هرچند در حقیقت، منظور، پهپاد انتحاری «آرش-2» است، نه یک موشک بالستیک]. اگرچه بسیاری از ادعاهای رژیم تهران در گذشته اغراق‌آمیز بوده، اما ایران قطعاً دارای سلاح‌هایی هست که هم آمریکایی‌ها و هم اسرائیلی‌ها باید به یک اندازه از آن‌ها نگران باشند. بیایید نگاهی بیندازیم به آن‌چه که به اعتقاد من [نویسنده‌ی گزارش] 5 سلاح جنگی برتر ایران هستند.

تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

نمایی کلی از پنج سلاحی که نشریه‌ی آمریکایی «1945» آن‌ها را به عنوان سلاح‌های برتر ایران در جنگ برمی‌شمارد. (+)

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی 313»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق زمین و زیر کوه [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ژنرال اسرائیلی: اسرائیل دیگر نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را با ابزار نظامی ‌نابود کند

›› مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم

◄ خانواده‌ی موشک‌های «سجیل»

«سجیل[5]» خانواده‌ای از موشک‌های بالستیک میان‌برد با سوخت جامد است. این موشک بالستیک سطح‌به‌سطح برای اولین بار سال 2008 آزمایش شد و به دلیل قابلیت جابه‌جایی بیش‌تر [پیش از پرتاب]، نسبت به همتایان خود در خانواده‌ی «شهاب» [که سوخت مایع دارند]، پیشرفته‌تر است. موشک‌های سوخت جامد قابلیت پرتاب سریع‌تر را دارند که در طول پرتاب نیز از آن‌ها محافظت بیش‌تری می‌کند. منشأ این موشک به دهه‌ی 1990 برمی‌گردد و بسیاری از تحلیلگران معتقدند چین تا اندازه‌ای به ساخت آن کمک کرده است.

تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

پرتاب آزمایشی یک فروند موشک «سجیل» در ماه می سال 2009. سوخت جامد سجیل آن را قادر می‌سازد تا بتوان آن را به‌سرعت به محل پرتاب منتقل و آماده‌ی شلیک کرد. به این ترتیب، احتمال هدف قرار گرفتن موشک پیش از پرتاب یا در مراحل اولیه‌ی پرتاب، کاهش پیدا می‌کند. (+)

تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

بخشی از مشخصات موشک سجیل. در تصویر بزرگ‌تر می‌توانید نوشته‌ها را به شکل واضح بخوانید.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› راه ایران به سوی ساخت موشک‌های قاره‌پیما هموار است

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

طبق توضیحات «پروژه‌ی دفاع موشکی[6]» [اندیشکده‌ی آمریکایی] «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل»، «موشک سجیل 18 متر طول و 1/25 متر قطر دارد و وزن کل آن در هنگام پرتاب 23,600 کیلوگرم است. این موشک می‌تواند محموله‌ای در حدود 700 کیلوگرم را تا برد 2000 کیلومتری خود برساند[7] با توجه به این‌که سجیل حداکثر بردی حدود 2000 کیلومتر دارد، برخی از کارشناسان عقیده دارند که ایران پس از ساخت سلاح هسته‌ای، از این موشک برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای استفاده خواهد کرد. از آن‌جایی که زمان گریز هسته‌ای ایران [زمان لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای] به‌سرعت در حال کاهش است[8]، تهدیدی که سجیل برای دشمنان این کشور ایجاد می‌کند، افزایش یافته است.

تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

بخشی از زرادخانه‌ی موشکی ایران و برد آن‌ها تا ماه آوریل سال 2020 به گزارش «پروژه‌ی دفاع موشکی» اندیشکده‌ی آمریکایی «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل». ایران بخش قابل‌توجهی از دشمنان و رقبای منطقه‌ایش و همچنین امکانات نظامی آمریکایی‌ها را زیر برد موشک‌های خود دارد. شماری از موشک‌های ایران توان هدف قرار دادن تمامی نقاط حاشیه‌ی خلیج فارس و همچنین فلسطین اشغالی، و حتی بخش‌هایی از شرق و جنوب شرقی اروپا را دارند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

›› تغییر یارکشی‌ها در خلیج فارس/ اعراب دارند ایران را جایگزین آمریکا می‌کنند

◄ «غدیر» : زیردریایی‌های کوچک ایران

زیردریایی‌های ایرانی «غدیر[9]»، از کلاس زیردریایی‌های کوچک [«میجت» یا «میدجت»]، برای عبور از آب‌های کم عمق خلیج فارس طراحی شده‌اند و بیش‌تر شناورهای [زیرسطحی] ایران را تشکیل می‌دهند. غدیر[10] دارای جابه‌جایی تقریباً 117 تُنی است و ابعاد کوچک‌تر این زیردریایی نیز شناسایی آن را [برای شناورها و رادارهای دشمن] دشوار می‌کند. اگرچه زیردریایی‌های کلاس غدیر ممکن است در ابتدا تهدید ترسناکی[11] به نظر نرسند (به این خاطر که به اندازه‌ی ناوگان کلاس «کیلو» ی این کشور پیشرفته نیستند)، اما این زیردریایی‌های کوچک از قابلیت خاصی برخوردارند که این جنگ‌افزارها را برای نیروی دریایی ایران بااهمیت می‌کند.

شلیک موشک کروز از زیردریایی کلاس «غدیر»  [دانلود]

نیروی دریایی ایران در امتداد تنگه‌ی هرمز[12] دریانوردی می‌کند؛ پهنه‌ای آبی که از نظر راهبردی حیاتی است و سالانه نزدیک به یک‌پنجم از نفت تولیدی جهان از آن عبور می‌نماید. تنگه‌ی هرمز بی‌اندازه کم‌عمق است و بنابراین کشتی‌های بزرگ‌تر و شناورهای زیرسطحیِ معمولاً پیشرفته‌تر، در عبور از آن با محدودیت مواجه هستند. نظر به همین عامل محدودکننده، زیردریایی‌های کلاس کیلو[13] فقط می‌توانند در یک‌سوم از مساحت خلیج فارس فعالیت کنند. این در حالی است که زیردریایی‌های کلاس غدیر در سرتاسر این منطقه قابلیت عملیات دارند.

تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

یک فروند زیردریایی کلاس «غدیر» در بندرعباس در جنوب ایران در سال 2012. نیروی دریایی ایران، کلاس غدیر را به طور ویژه برای آب‌های کم‌عمق خلیج فارس طراحی کرده و از این زیردریایی‌ها در دریای خزر استفاده نمی‌کند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده اسرائیلی: فراتر از اسرائیل هم در تیررس موشک‌های ایران است

◄ «موج» : ناوچه‌های مسلح به موشک هدایت‌شونده

سومین ناوچه‌ی ایران از کلاس «موج[14]» سال 2021 وارد خدمت نیروی دریایی ارتش این کشور شد. طبق گزارش‌ها، این خانواده از ناوچه‌ها مجهز به تجهیزات جنگ ضدزیردریایی و سایر سامانه‌هایی هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد با تهدیدات سطحی و هوایی نیز مقابله کنند. ناوچه‌های کلاس موج دارایی جابه‌جایی 1500 تُنی است؛ سرعتی معادل 30 گره دریایی دارد؛ و می‌تواند 140 خدمه را در خود جای دهد. پایگاه اینترنتی بلژیکی «نیوی رکگنیشن» طی گزارشی توضیح می‌دهد که این ناوچه‌ها مسلح به چهار موشک ضدکشتی «نور» یا «قادر»، و همچنین مهمات دیگر، هستند[15]. علاوه بر این، کلاس موج[16] توانایی شلیک اژدر و رادارهای به‌روز نیز دارد؛ که این ناوچه‌ها را به پیشرفته‌ترین شناورهای نیروی دریایی ایران تبدیل می‌کنند.

تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

ناوچه‌ی «جماران» از کلاس «موج». این کلاس از ناوچه‌ها را پیشرفته‌ترین شناورهای نیروی دریایی ایران می‌دانند. (+)

تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

معرفی کشتی‌های جنگی و شناورهای کوچک‌تر نیروهای دریایی ارتش (پس‌زمینه‌ی سبز) و سپاه پاسداران ایران (پس‌زمینه‌ی صورتی) در راهنمای نیروی دریایی آمریکا، مربوط به ماه ژانویه‌ی سال 2017 (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اعراب خلیج فارس هیچ پاسخی مقابل موشک‌ها و سپاه پاسداران ایران ندارند

◄ موشک «خلیج فارس»

موشک[17] بالستیک ضدکشتی «خلیج فارس[18]»، که برخی آن را «هواپیمابَرکُشِ» ایران [قاتل ناوهای هواپیمابر] یاد می‌کنند[19]، نقش مهمی در توانایی‌های دریایی ایران دارد. این موشک شبه‌بالستیک تک‌مرحله‌ای سوخت جامد دارای بردی تقریباً 300 کیلومتری است و می‌تواند محموله‌ای 650 کیلوگرمی را با خود حمل کند. «خلیج فارس» که بر پایه‌ی موشک «فاتح-110» ساخته شده، به سامانه‌ی هدایت با قابلیت «گریز از رهگیری» مجهز است.

تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

موشک بالستیک ضدکشتی «خلیج فارس». برخی این موشک ایرانی را «قاتل ناوهای هواپیمابر» می‌دانند. (+)

خبرگزاری دولتی ایرانی «فارس»، هدف این موشک را «نابودی اهداف و نیروی دشمن در دریا» توصیف می‌کند. با این حال، این موشک به‌راحتی می‌تواند برای هدف قرار دادن نفتکش‌ها در تنگه‌ی هرمز نیز به کار گرفته شود؛ تاکتیکی که رژیم ایران اغلب از آن استفاده می‌کند. چنان‌که مجله‌ی خبری اینترنتی آمریکایی «دیپلمات» توضیح می‌دهد، ایران برای بستن مسیرهای کشتیرانی در تنگه‌ی هرمز احتمالاً از «ترکیبی از موشک‌های ضدکشتی، مین‌های دریایی، و یورش فوجی قایق‌های موتوری کوچک» را مستقر خواهد کرد. در صورت تحقق این سناریو، موشک خلیج فارس به کارزار رژیم ایران کمک چشم‌گیری خواهد کرد.

تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی +عکس و فیلم

تصویر ماهواره‌ای تعقیب ناوگروه آمریکایی «آبراهام لینکن» توسط قایق‌های ایرانی [جزئیات بیش‌تر(+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران در آستانه دستیابی به فناوری نظامی هوش مصنوعی و «یورش فوجی»

›› ماجرای «یورش فوجی» قایق‌های سپاه پاسداران به ناوگروه آبراهام لینکلن آمریکا

›› رباتیک و هوش مصنوعی/ مجله آمریکایی: تهران فاصله‌ای با ساخت «تسلیحات خودمختار» ندارد

◄ گروه‌های نیابتی منطقه‌ای ایران

اگرچه شبه‌نظامیان همسو با ایران، در تعریف «سلاح» نمی‌گنجند، اما جنگ نیابتی به یک عنصر اصلی در راهبرد نظامی رژیم این کشور تبدیل شده است[20]. یمن، سوریه، عراق و لبنان همگی میزبان شبه‌نظامیان مرتبط با ایران هستند که به نمایندگی از رژیم تهران، عمل می‌کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از طریق عملیات‌های قاچاق زیرزمینی و برون‌مرزی، به نیروهای نیابتی کشور، که اغلب آمریکا، اسرائیل، و دیگر دشمنان منطقه‌ای تهران را هدف قرار می‌دهند، تسلیحات ارسال می‌کند. گروه‌های نیابتی ایران طی چند سال گذشته، حملات خود را در سراسر خاورمیانه افزایش داده‌اند. به عنوان نمونه، از زمان کشته شدن سردار قاسم سلیمانی[21] در سال 2020، گروه‌های وابسته به ایران در عراق دست به انجام ده‌ها حمله‌ی راکتی و پهپادی علیه پرسنل ارتش آمریکا زده‌اند.

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

بخشی از زرادخانه‌ی راکت‌های غیرهدایت‌شونده‌ی متعلق به گردان‌های «قدس» شاخه‌ی نظامی جهاد اسلامی فلسطین، که به صورت بومی با کمک خارجی، تولید (ستون راست)، به صورت بومی، تقویت (ستون چپ، بالا)، و یا از خارج از نوار غزه تهیه (ستون چپ، پایین) شده‌اند.  (+)

 

نظر «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی،  درباره‌ی ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

همزمان، شبه‌نظامیان حزب‌الله، نیروی نیابتی ایران که در لبنان مستقر است، حملات مکرری از آن سوی مرز علیه اسرائیل انجام داده‌اند. شورشیان حوثی [انصارالله] یمن، که آن‌ها نیز با ایران در ارتباط هستند، به نوبه‌ی خود با انجام حملات بی‌وقفه [علیه ائتلاف سعودی] [22]، جنگ داخلی[23] ویرانگر در این کشور را طولانی‌تر می‌کنند. اگرچه دشمنان ایران باید از زرادخانه‌ی موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌های مسلح این کشور نگران باشند، اما سلاح نهایی رژیم تهران، کنترلش بر گروه‌های منطقه‌ای است که دسترسی آسان‌تری به اهدافش دارند.

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

بخشی از زرادخانه‌ی راکت‌های غیرهدایت‌شونده‌ی متعلق به گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه‌ی نظامی «حماس» در فلسطین، که به صورت بومی با کمک خارجی، تولید (ستون راست) یا از خارج از نوار غزه، تهیه (ستون چپ) شده‌اند. گروه‌های همسو با ایران از درون فلسطین به‌راحتی می‌توانند نقاط مختلف فلسطین اشغالی را هدف راکت‌های خود قرار دهند. حال اگر این گروه‌ها، موشک‌های هدایت‌شونده داشته باشند، چه می‌شود؟ (+)

ماجرای دردناک «یسری» دختربچه‌ی یمنی که به خاطر جنگ یک چشمش را از دست داد (حاوی تصاویر دل‌خراش[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «امنیت جمعی» و «بازدارندگی چتری» / محور مقاومت تبدیل به «اتحاد مقاومت» شده است

›› پاتک غزه: مستند آمریکایی درباره مقاومت فلسطینی‌ها


[1] Iran’s 5 Top Weapons Of War (That Means Missiles And Submarines) Link

[2] Iran nuclear deal 'in ER room' -Israeli defence minister Link

[3] Did Iran Just Threaten To Build Nuclear Weapons And Hit New York? Link

[4] Iran Tried to Kill Me on American Soil Link

[5] سجیل (موشک بالستیک) لینک

[6] The Iranian Missile Threat Link

[7] Sejjil Link

[8] Iran: The Next Nuclear Weapons State? Link

[9] زیردریایی کلاس غدیر لینک

[10] Ghadir: Iran’s Mini-Submarines (Thanks To North Korea) Link

[11] Iran Unveils Ghadir Submarine Upgrades Link

[12] The Strait of Hormuz is the world's most important oil transit chokepoint Link

[13] Iran’s Kilo-Class Submarine Is A Killer (Thanks To Russia) Link

[14] ناوچه کلاس موج لینک

[15] Home-made Mowj-Class frigate Dena officially joined the Iranian Navy Link

[16] Iran’s 5 Deadliest Weapons Of War America Should Fear Link

[17] Iran’s Missiles: A Real Threat To Israel? Link

[18] خلیج فارس (موشک) لینک

[19] Meet Iran’s “Carrier Killer”: The Khalij Fars Link

[20] Iran Is A Proxy Warfare Powerhouse Link

[21] U.S. Strike in Iraq Kills Qassim Suleimani, Commander of Iranian Forces Link

[22] Houthi Rebels In Yemen Hit Oil Refineries In UAE With Drone Strike Link

[23] Yemen’s Tragedy: War, Stalemate, and Suffering Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان