پروژه‌های ترافیکی بار دیگر به صدر ‏‌طرح‌های‏‌ عمرانی شهرداری بازگشت

لغو ساخت پل‏‌ زندگی۲ در تهران

شماره روزنامه: ۵۵۸۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۸/۱۶ ...

مدیریت شهری تهران هزینه بسیاری کرد تا پل فلزی ماشین‌‌رو برداشته شود و در موقعیت رکود مالی بودجه پایتخت، یک‌‌ زیرگذر ماشین‌‌رو به جای آن احداث شود به این امید که در نهایت پل‌‌زندگی2 نیز در تهران برقرار شود.

امروز اما معاون عمرانی شهرداری می‌گوید، ساخت این پل از دستورکار خارج شده است.

مهندس عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه براساس اسناد بالادستی برای شهرداری تهران در حوزه عمرانی تکالیفی مشخص شده است، درباره پروژه‌های بزرگراهی این معاونت گفت: اکنون سه پروژه ساخت بزرگراه شهید شوشتری، شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) و شهید بروجردی را در دستور کار داریم که درباره بزرگراه شهید بروجردی شاهد پیشرفت 82درصدی عملیات اجرایی فاز نخست هستیم به گونه‌ای که تلاش خواهد شد این معبر بزرگراهی 8/ 3 کیلومتری که از بزرگراه آزادگان آغاز و به میدان جانبازان ختم می‌شود در آینده نزدیک تحویل شهروندان شود؛ امری که البته منوط به تملک و آزادسازی به موقع معارضات ملکی است. تکمیل این بزرگراه بسیار مهم است چراکه نقش بزرگراه شهید بروجردی در شبکه معابر بزرگراهی جنوب غرب پایتخت با توجه به هدف حذف تردد خودروهای سنگین از معابر حمل و نقلی منطقه 18 و ارتباط آن با شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) پراهمیت و اثرگذار است.

  وی با اشاره به آخرین وضعیت احداث بزرگراه شهید شوشتری با تاکید بر اینکه این آزادراه در هدایت ترافیک ترانزیتی، به معابر برون‌شهری نقش کلیدی ایفا می‌کند، گفت: برای اجرای فاز نخست آزادراه شهید شوشتری، حدود 700 متر از اراضی آزادسازی شده و اجرای عملیات خاکی و اجرای دیوار در این مسیر انجام شده و تلاش برای رفع بخشی از معارضین فاز نخست پروژه احداث آزادراه شهید شوشتری ادامه دارد.

 معاون شهردار تهران درباره احداث ادامه بزرگراه یادگار امام نیز گفت: پروژه یادگار امام یک کریدور شمالی - جنوبی در غرب تهران است و از آنجا که همه بزرگراه‌های غربی به پهنه فرودگاه امام و شهرک اکباتان می‌‌رسیدند، تنها توانستیم این بزرگراه را توسعه دهیم که شاخه غربی به دلیل کم بودن تعداد معارضین در دستور کار قرار گرفت و شاخه جنوبی به علت معارضین ریزدانه در اولویت بعدی قرار دارد.

شعبانی با بیان اینکه طول مسیر پنج کیلومتر است که با اضافه کردن رمپ و لوپ این مسیر به 10 کیلومتر می‌‌رسد ادامه داد: زمان‌بندی که اعلام شده 36 ماه است، اما قولی که به شهردار دادیم این است که 24 ماهه یادگار امام را تکمیل کنیم اما نیاز به پشتیبانی و حمایت داریم.

شعبانی کاهش مسیر شهروندان را یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت دانست و گفت: 430 تقاطع بزرگراهی در تهران داریم که تقریبا حدود 98 تقاطع ناقص هستند که این تقاطع‌های ناقص حدود 782 کیلومتر راه مردم را اضافه می‌کنند پس وقتی این مسیرها اصلاح شود، مسیر تبدیل به 57 کیلومتر می‌شود، یعنی با اصلاح تقاطع‌‌ها 723 کیلومتر راه مردم کوتاه می‌شود. برای درک بهتر مثالی می‌‌زنم که کمربندی جنوب تهران که از آبیک قزوین شروع می‌شود و به انتهای ضلع جنوب فرودگاه امام خمینی (ره) می‌‌رسد 30 کیلومتر راه را کوتاه کرده و حالا ما می‌خواهیم 723 کیلومتر راه را در تهران کوتاه کنیم.

شعبانی با بیان اینکه در سال جاری، 18 تقاطع اصلاح می‌شود، گفت: با اصلاح این تقاطع‌‌ها 123 کیلومتر راه را به 5/ 8کیلومتر تبدیل می‌کنیم که علاوه بر صرفه‌‌جویی در وقت و بنزین شاهد کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره وضعیت آسفالت‌‌ریزی معابر پایتخت نیز با بیان اینکه از حدود 528 هزار تن آسفالت تولید شده در کارخانه‌های آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، بیش از 494 هزار تن توسط معاونت‌های فنی و عمرانی شهرداری‌‌های مناطق 22گانه در پروژه‌های احداث و بهسازی معابر پخش و اجرا شده گفت: نزدیک به 34 هزار تن نیز صرف بهسازی معابر بزرگراهی شهر تهران شده است.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت و نصب پل سبز زندگی که در دوره مدیریت قبل قرار بود به جای پل گیشا ساخته شود، گفت: پل گیشا به لحاظ سازه‌‌ای از ایمنی خارج شده بود و شرکت سازنده و شهرداری تهران به این نتیجه رسیدند که به دلیل سن زیاد، این پل باید جمع‌آوری شود؛ چراکه قابلیت احیا نداشت.

وی با بیان اینکه بررسی‌‌های معاونت فنی نشان داد که باید این پل برداشته شود و به جای ساخت یک پل دیگر، زیرگذر ایجاد کنیم، گفت: برای این پل دوباره یک سازه طراحی کردند و مشاوران را فراخواندیم و حتی قطعات را به آزمایشگاه فولاد فرستادیم اما مشاوران و آزمایشگاه گزارش دادند که این فلز یا فولاد قابلیت استفاده در پروژه‌های سازه‌‌ای را ندارد؛ یعنی نمی‌شود دوباره به یک پل تبدیلش کرد که انسان یا وسیله نقلیه از روی آن عبور کند و تنها می‌توان از این فلز یا فولاد برای سقف یک سازه سبک که روی آن بارگذاری خاصی نداشته باشیم استفاده کرد؛ چون این فولاد پس از 50 سال قابلیت بارگذاری سنگین را ندارد؛ از این رو موضوع به واسطه این تحلیل کارشناسی از برنامه شهرداری حذف شد.

شعبانی ادامه داد: مدیریت پیشین شهرداری تهران در نظر داشتند که از سازه پل گیشا در دو جا استفاده کنند که اولی در یکی از مناطق در پارک، فضای عمومی بسازند و دیگر اینکه سازه پل گیشا را به یک پل دیگر تغییر دهند اما این پل به سبب عدم اطمینان خاطر از استحکام سازه از فضای برنامه‌های شهرداری خارج شد.

وی در پاسخ به این پرسش که پس پرونده پل سبز زندگی بسته شد، گفت: آنجا یک پهنه خاص نیست و در شمال غربی این تقاطع با فاصله 2کیلومتر بوستان بزرگ گفت‌وگو را داریم، گفته بودند که پل جایگزین گیشا قرار است پیاده‌راه شود اما پهنه سبز در شرق، غرب، شمال و جنوب این پل نداریم که بخواهیم آنها را به هم متصل کنیم و می‌خواستند شهری در بالای پل ایجاد کنند اما آنجا تقاطع دو بزرگراه است و از سوی دیگر اولویت‌های بی‌شماری در شهر تهران داریم که اگر بخواهیم هزینه شود بهتر است گره‌های ترافیکی و گره‌های شهری را باز کنیم، به همین دلیل این موضوع از دستور کار شهرداری خارج شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره وضعیت شبکه جمع‌آوری آب‌‌های سطحی در تهران گفت: طبق ابلاغیه طرح جامع شبکه جمع‌آوری آب‌‌های سطحی، باید 700 کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌‌های سطحی در تهران ساخته شود، منظور از شبکه جمع‌آوری، جوی و جدول نیست بلکه یک شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌‌های سطحی است که همه آب‌‌های شهر را جمع کند و به شبکه اصلی بریزد. وقتی ما مدیریت را سال قبل تحویل گرفتیم 540 کیلومتر از 700 کیلومتر اجرا شده بود و ما نیز باید طبق برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری سالی هشت کیلومتر اجرا می‌کردیم که 20 سال ساخت 160 کیلومتر به طول می‌‌انجامید، اما یک برش 10 ساله برای این مهم در نظر گرفتیم؛ به عبارت دیگر باید در 10 سال همه شبکه آب‌‌های سطحی اجرا شود و با اینکه این مساله را در بودجه سال گذشته لحاظ نکرده بودند، ما تاکنون حدود 5/ 4 کیلومتر از هشت کیلومتر را اجرا کردیم و اگر بودجه تزریق شود باید سالی 16 کیلومتر اجرا کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان