تلاطم قیمتی در ابزارهای طلایی بورس‌کالا شدت می‌گیرد

جهش گواهی سکه با سیگنال ارزی

شماره روزنامه: ۵۶۲۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ...

Untitled-2 copy

خیز گواهی سکه برای کانال 19میلیونی

بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران ظرف روزهای اخیر با ورود موج جدید نقدینگی به‌خصوص در دارایی‌‌‌های بر پایه طلا روبه‌روست، به نحوی که بر ارزش معاملات ثبت‌شده در این بازار افزوده می‌شود. رشد حجم و ارزش معاملات از سویی ناشی از افزایش ارزش دارایی پایه در این بازار یعنی گواهی سکه و از سوی دیگر ناشی از ورود نقدینگی جدید به این معاملات است. در میانه کاهش نرخ ارز ملی و واهمه از استمرار این رویه بر ارزش دارایی‌‌‌های مصون از تورم همچون طلا در بازار داخل افزوده شده و رینگ دارایی‌‌‌های بر پایه سکه نیز آماج ورود نقدینگی جدید شده است.

در این شرایط، میانگین ارزش هر گواهی سکه تا اواسط روز یکشنبه 27آذر به کانال قیمتی 18میلیون و 700‌هزار تومانی صعود کرد. این در حالی است که در همین زمان سکه در بازار فیزیکی با نرخ 18میلیون و 850‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم ارزش سکه در بازار فیزیکی است، به این ترتیب فعالان بازار مالی بورس‌کالا گواهی سکه را در نرخی حدود 7/ 0‌درصد کمتر از ارزش بنیادی معامله کردند. البته در شرایط کنونی، سکه در بازار فیزیکی با حباب 2/ 11‌درصد معامله می‌شود. به این ترتیب می‌‌‌توان اذعان کرد که حباب گواهی سکه حدود 5/ 10درصد است.

ایجاد حباب 5/ 10درصدی بر ارزش هر گواهی سکه بیانگر پیش‌بینی رشد نرخ آزاد ارز به‌‌‌عنوان مبنای تعیین بهای سکه است. در شرایطی که دلار در بازار آزاد در مرز 40‌هزار تومان نوسان قیمتی دارد، ایجاد حباب 5/ 10درصدی روی هر گواهی سکه از پیش‌بینی دلار 43‌هزار و 500تومانی در میان فعالان بازار مالی بورس‌کالا حکایت دارد.

ظرف هفته‌‌‌های اخیر نرخ ارز در معاملات بازار متشکل ارزی و همچنین معاملات بازار آزاد رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشت. این رشد نرخ با وجود تمامی محدودیت‌ها در خرید و فروش ارز رقم خورد. بنابراین بسیاری از فعالان بازارهای مالی بر این باورند که در صورت نبود محدودیت‌‌‌ در خرید، رشد نرخ ارز می‌‌‌توانست بالاتر از ارقام فعلی باشد. در این شرایط گمانه‌‌‌زنی برخی موسسات معتبر بین‌المللی در خصوص بی‌‌‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مزید بر علت شده است تا احتمال رشد بیشتر نرخ ارز پدید آید که این موضوع می‌‌‌تواند محرک سوق‌یافتن نقدینگی به دارایی‌‌‌های امن همچون طلا در زمان تورم باشد.

سیگنال جهانی کاهشی شد

نوسان بهای طلا در بازار جهانی به‌‌‌عنوان دیگر سیگنال اثرگذار بر معاملات بر پایه طلا از جمله گواهی سکه، صندوق طلا و...، وارد مسیر افت نرخ شد. فدرال‌رزرو مطابق انتظارات فعالان بازار نرخ بهره را برای ماه دسامبر 50واحد افزایش داد؛ اما سخنان پاول در خصوص افزایش بیشتر نرخ بهره در سال آینده میلادی به تضعیف ارزش طلا ظرف روزهای پایانی هفته منجر شد. به این ترتیب طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا ظرف روز 16دسامبر با نرخ 1792دلار به ازای هر اونس به فروش رفت که این رقم در بازه هفتگی کاهش 2/ 0درصدی داشت. عقبگرد قیمتی سیگنال کاهشی برای معامله‌‌‌گران طلا در بازار داخل به همراه داشت؛ اما با توجه به احتمال جهش ارز در بازار داخل، سیگنال افت نرخ جهانی تاثیر خود را از دست داده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر