جزیره بیوک آدا کجاست؟ جاذبه های دیدنی رویایی ترین جزیره استانبول

بیوک آدا که در زبان ترکی به معنای «جزیره بزرگ» است، در واقع بزرگ‌ترین جزیره در بین مجموعه جزایر پرنس در دریای مرمره محسوب می‌شود که در نزدیکی استانبول به مساحتی در حدود ۵ کیلومتر مربع به وجود آمده است

جزیره بیوک آدا کجاست؟ جاذبه های دیدنی رویایی ترین جزیره استانبول

بیوک آدا که در زبان ترکی به معنای «جزیره بزرگ» است، در واقع بزرگ‌ترین جزیره در بین مجموعه جزایر پرنس در دریای مرمره محسوب می‌شود که در نزدیکی استانبول به مساحتی در حدود 5 کیلومتر مربع به وجود آمده است. این جزیره زیبا و شگفت‌انگیز که مثل تکه گم شده‌ای از بهشت است، در مجاورت منطقه آدالار استان استانبول ترکیه قرار دارد. این جزیره در اواسط قرن بیستم به مکان محبوبی برای قشر مرفه یونانیان، یهودیان و ارامنه تبدیل شده بود تا از گرمای تابستان استانبول به هوای مطبوع جزیره بیوک آدا پناه ببرند. بنابراین این جزیره رمز و رازهایی از فرهنگ‌های مختلف را در دل خود جای داده است.

البته این جزیره زمستان‌های سردی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به استانبول و تور یک روزه جزیره بیوک آدا را دارید، حتماً فصل بهار یا تابستان را انتخاب کنید تا بتوانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید. در این مقاله شما را با جزئیات بیشتری از جاهای دیدنی بیوک آدا، تفریحات و امکانات رفاهی مختلف آن آشنا می‌کنیم.

با جزیره بیوک آدا بیشتر آشنا شویم

در گذشته درآمد اصلی ساکنان این جزیره از راه ماهیگیری حاصل می‌شد. اما در اواخر دهه 2010 بود که پتانسیل‌های گردشگری بیوک آدا کشف شد و سفر یک روزه به این جزیره در بین مسافرانی که تور ترکیه و تور استانبول را برای مسافرت خانوادگی خود انتخاب کردند محبوبیت زیادی پیدا کرد. طبیعت بکر و شگفت‌انگیز این جزیره اجازه ورود وسایل نقلیه موتوری به آن را نمی‌دهد. به همین خاطر برای تردد در آن باید یا از دوچرخه یا از پای پیاده استفاده کنید. خود ساکنان این منطقه هم از خودروهای الکتریکی انرژی پاک یا دوچرخه برای عبور و مرور استفاده می‌کنند. البته تا سال 2020 امکان تردد در این جزیره با کالسکه هم وجود داشت، ولی به خاطر اعتراض حامیان حیوانات و تلف شدن تعداد زیادی اسب طی این سال‌ها، شهرداری این جزیره تصمیم گرفت به طور کلی کالسکه‌ها را جمع‌آوری کند.

تصویری از خانه های زیبای ساحلی در جزیره بیوک آدا (عکس بالا)

قدم زدن در این جزیره به قدری لذت‌بخش است و حس خوبی را به شما القا می‌کند که شما را شیفته خودش خواهد کرد. کوچه‌های سرسبز و باصفا و ویلاهایی که با سبک معماری قرن نوزدهم در اینجا روی تپه‌ها بنا شده‌اند، حس و حال متفاوتی را برای علاقه‌مندان به معماری رقم می‌زند. به خصوص اگر تور استانبول نوروز 1402 را رزرو کرده باشید، قدم زدن از کنار گل‌های بهاری و استنشاق هوای پاک و تازه در کوچه‌های این جزیره می‌تواند سفر کوتاه و به یادماندنی به جزیره بیوک آدا را در دفترچه خاطرات شما ثبت کند.

جاذبه‌های دیدنی زیادی در این جزیره وجود دارد که می‌توانید یک روز کامل را به دیدن آن‌ها اختصاص دهید. اما مسیر دسترسی از استانبول به بیوک آدا چگونه است؟

چگونه باید به جزیره بیوک آدا برویم؟

برای رفتن به جزیره بیوک آدا باید خودتان را به یکی از اسکله‌های استانبول از جمله اسکله کاباتاش، کادیکوی، آمینونو، بوستانچی یا اتوبوسی برسانید. سپس باید از طریق قایق‌ها یا اتوبوس‌های دریایی که در ایستگاه‌های مخصوص این اسکله‌ها پهلو گرفته‌اند، پس از طی کردن مسیر آبی 1 ساعته، خودتان را به این جزیره زیبا و دیدنی برسانید.

نمایی از جزیره بیوک آدا استانبول

نمایی از جزیره بیوک آدا استانبول

جاهای دیدنی جزیره بیوک آدا

پس از ورود به جزیره بیوک آدا، با تماشای ساختمان‌های قدیمی و رنگارنگی که روی تپه‌های سرسبز جنگلی بنا شده‌اند، شگفت‌زده خواهید شد. هم می‌توانید با پای پیاده و هم کرایه دوچرخه، از کوچه و خیابان‌های سرسبز و زیبای این جزیره عبور کنید و از جاذبه‌های گردشگری جزیره بیوک آدا لذت ببرید. برای رفتن به رستوران، کافه و هتل‌های این منطقه هم باید به بخش شمالی جزیره بروید. اما این جزیره چه جاهایی برای دیدن دارد و در تور یک روزه سفر به بیوک آدا فرصت بازدید از کدام جاذبه‌های گردشگری را نباید از دست داد؟

خیابان‌گردی در جزیره بیوک آدا

عکسی از خیابان های بیوک آدا

عکسی از خیابان های بیوک آدا

در فصل بهار، خیابان‌های بیوک آدا پر از گردشگر است؛ زیرا در این فصل هوا نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است که بخواهد شما را اذیت کند. هرچند این جزیره بخشی از استانبول محسوب می‌شود، ولی فضای آن خیلی متفاوت‌تر از آن چیزی است که در شهرهای بزرگی مثل استانبول می‌توان دید. از اولین لحظه‌ای که وارد جزیره می‌شوید، آرامش و جو شگفت‌انگیز آن را به خوبی احساس خواهید کرد. می‌توانید با پای پیاده در خیابان‌ها بگردید یا یک دوچرخه را با پرداخت 20 تا 40 لیر کرایه کنید. دوچرخه‌سواری در خیابان‌های پر از عطر گل‌های رنگارنگ بیوک آدا تجربه به یاد ماندنی برایتان رقم می‌زند.

اگر از رکاب زدن خسته شده‌اید و می‌خواهید کمی استراحت کنید، می‌توانید از خدمات فروشگاه‌هایی که در سراسر جزیره وجود دارد استفاده کرده و خوراکی تهیه کنید. بستنی‌فروشی‌های زیادی هم در این جزیره وجود دارد، ولی اگر طرفدار یک بستنی خاص و خوشمزه هستید ما به شما «بستنی‌فروشی یونس دوندورما» را پیشنهاد می‌کنیم. یک خانواده محلی این بستنی‌فروشی را اداره کرده و بستنی‌هایشان را از میوه‌های تازه تهیه می‌کنند.

خانه تروتسکی

عکس خانه تروتسکی در بیوک آدا

عکس خانه تروتسکی در بیوک آدا

بعد از قدم زدن یا دوچرخه‌سواری در خیابان‌های زیبای جزیره، بازدید از خانه تروسکی را فراموش نکنید. خانه‌ای که در گذشته به عنوان عمارت سواستوپل شناخته می‌شود و ساخت آن به اواخر قرن نوزدهم بازمی‌گردد. پس از اینکه لئون تروتسکی (فعال و سیاست‌مدار مارکسیست) به استانبول نقل مکان کرد، در این خانه سکونت گزید. از همان زمان این خانه در بین مردم به «خانه تروتسکی» مشهور شد. ساختمان زیبایی که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از دریا و فضای سبز دارد. گفته می‌شود که تروتسکی بسیاری از کتاب‌های خودش را در زمان سکونت در جزیره بیوک آدا نوشته است. البته متأسفانه نمی‌توانید از داخل این خانه بازدید کنید، ولی نمای شگفت‌انگیزی برای عکاسی دارد. البته خانه تروتسکی در آینده قطعاً می‌تواند به یک موزه هم تبدیل شود.

یتیم‌خانه یونانی

تصویری از یتیم خانه یونانی در بیوک آدا

تصویری از یتیم خانه یونانی در بیوک آدا

وقتی خانه تروتسکی را ترک کردید، می‌توانید یک دوچرخه کرایه کنید و با رکاب زدن دو کیلومتر آن طرف‌تر به جاذبه گردشگری دیگر جزیره برسید. در طول مسیر سرسبزی که پیش روی شماست، نه تنها از رکاب زدن خسته نخواهید شد، بلکه هر چه می‌گذرد بیشتر شیفته این جزیره زیبا می‌شوید. انتهای این مسیر دو کیلومتری، یتیم‌خانه یونانی را خواهید دید که تاریخ بسیار جالبی در پس آن وجود دارد. این ساختمان در اصل به عنوان یک هتل در اواخر قرن 19 بنا شده بود و بعدها به یتیم‌خانه تبدیل شد. یتیم‌خانه یونانی در سال 1964 تعطیل شد و از آن زمان فعالیتی ندارد. این یتیم‌خانه تماما از چوب ساخته شده است.

افراد محلی داستان‌های وحشتناکی درباره این یتیم‌خانه روایت می‌کنند که شنیدنی است. به علت خطر ریزش بنا نمی‌توانید به داخل آن بروید، اما با رفتن به این مکان شگفت‌انگیز از یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های چوبی جهان دیدن خواهید کرد.

صومعه سنت جورج کودوناس

عکس صومعه سنت جورج کودوناس در بیوک آدا

عکس صومعه سنت جورج کودوناس در بیوک آدا

یکی دیگر از اماکن تاریخی جزیره بیوک آدا که در تور استانبول می‌توانید از آن بازدید کنید، صومعه قدیمی سنت جورج کودوناس است که در سال 963 و در دوره سلطنت نیکفوروس دوم بنا شده است. این صومعه از شش کلیسا و سه عبادتگاه متفاوت تشکیل می‌شود. در ورودی این صومعه نماد پوشیده‌ای از نقره می‌بینید و یک کتیبه در کنار آن قرار دارد که یک زن یونانی در زمان‌های گذشته روی آن نوشته «سنت جورج عزیز، کمک کن به آتن بروم تا داروسازی بخوانم».

در زمان‌های قدیم چوپانی گله خودش را برای چرا به تپه‌ای که صومعه سنت جورج کودوناس فعلی بنا شده می‌برد. او صدایی شبیه به زنگ را از زیر زمین می‌شنود. وقتی زمین را می‌کند، متوجه نماد سنت جورج در زیر زمین می‌شود. به همین خاطر صومعه‌ای را در آنجا بنا می‌کنند و نام آن را کودوناس می‌گذارند که در زبان یونانی به معنای زنگ‌ها است.

موزه آدالار

تصویری از داخل موزه آدالار در بیوک آدا

تصویری از داخل موزه آدالار در بیوک آدا

اگر در تور ترکیه می‌خواهید با سبک زندگی مردمان جزیره بیوک آدا از گذشته‌ دور تا به امروز آشنا شوید، توصیه می‌کنیم به موزه آدالار یا موزه بیوک آدا بروید. این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی استانبول ترکیه هم هست که آثار شگفت‌انگیزی از مردمان قدیم این سرزمین در آن نگهداری می‌شود. علاوه بر این هزاران عکسی که از گذشته این جزیره به جای مانده را هم می‌توانید در این موزه تماشا کنید.

سواحل بیوک آدا

نمایی از سواحل بیوک آدا

نمایی از سواحل بیوک آدا

شهرداری بیوک آدا پلاژ‌های استانداردی را در سواحل بیوک آدا راه‌اندازی کرده است که می‌توانید با رفتن به آن‌ها در فصول گرم ساز تنی به آب شفاف و بسیار تمیز دریا بزنید. هالیک بی، هاجیا نیکولا و پرنس بی، نام محبوب‌ترین سواحل این جزیره زیبا است. تخت‌هایی مخصوص آفتاب گرفتن به همراه یک چتر در اکثر پلاژ‌های این سواحل قرار دارد که می‌توانید برای استراحت و ریلکسینگ از آن‌ها استفاده کنید.

رستوران ها و کافه ها در جزیره بیوک آدا

از آنجا که بیوک آدا یک جزیره توریستی در استانبول است، بنابراین نیازی نیست در مورد غذا و خوراکی‌ نگران باشید. به محض ورود به جزیره از اسکله واپور، رستوران‌های ساحلی زیبایی را خواهید دید که انواع غذاهای بین‌المللی در آن‌ها سرو می‌شود. از غذاهای محلی ترکی گرفته تا غذاهای ایتالیایی و دیگر مناطق جهان را می‌توانید در رستوران‌های مختلف بیوک آدا نوش جان کنید.

تصویری از یک رستوران ساحلی در بیوک آدا

تصویری از یک رستوران ساحلی در بیوک آدا

اما از غذاها و رستوران‌های بیوک آدا که بگذریم، بستنی‌فروشی‌های این منطقه هم محبوبیت زیادی بین مسافران پیدا کرده‌اند. با توجه به استفاده از شیر تازه و میوه‌های فصل با ترکیبی از آجیل‌های محلی مثل پسته و فندوق، بستنی‌هایی که در بیوک آدا فروخته می‌شود را در هیچ کجای ترکیه نمی‌توان یافت. به همین دلیل، صف‌های طولانی از گردشگران را جلوی مغازه‌های بستنی‌فروشی جزیره مشاهده خواهید کرد.

جمع‌بندی

اگر قصد رزرو تور استانبول را برای بهار 1402 دارید، توصیه می‌کنیم حتماً سفر یک روزه به جزیره بیوک آدا در منطقه آدالار استان استانبول ترکیه را هم در برنامه سفر خود بگنجانید. این جزیره به خاطر آب و هوای مطلوب و محیط سرسبزی که دارد به تفرجگاه قشر مرفه مردمان قدیم ترکیه و یونان تبدیل شده بود. به همین دلیل آثار باستانی، بناها و کلیساهای قدیمی مربوط به قرن‌های گذشته را می‌توانید در این جزیره ببینید که هر یک راز و رمزی را در دل خود جای داده‌اند. علاوه بر این می‌توانید از طبیعت بکر، کوچه و خیابان‌های بدون خودرو و همینطور غذاهای خوشمزه محلی جزیره بیوک آدا نهایت لذت را ببرید.

سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می‌کند علاوه بر رزرو تورهای خارجی، از قیمت پروازهای مختلف خارجی مانند بلیط استانبول و پرواز تهران به استانبول و همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت‌ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین تور را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت تورهای نوروزی خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجی چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ؛www.trip.ir

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان