با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت‌

آغاز انتقال آب به دریاچه ارومیه

شماره روزنامه: ۵۶۷۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۱۲/۶ ...

همزمان با سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان آذربایجان غربی سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور وی به صورت رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این سامانه شامل 7/ 35کیلومتر تونل و 11 کیلومتر کانال، در فاز اول سالانه 300 میلیون مترمکعب و در مرحله دوم 600 میلیون مترمکعب آب را از سد کانی سیب به دشت نقده و حوزه آبریز دریاچه ارومیه منتقل می‌کند. درهمین حال از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین پروژه زیست‌محیطی منطقه غرب آسیا یاد می‌شود که می‌تواند به احیای دریاچه ارومیه کمک کند.

براساس این گزارش با باز شدن دریچه‌های سد شهید کاظمی سالانه 300 میلیون متر مکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت. آن‌طور که «ایرنا» گزارش داده است در مجموع برای اجرای این طرح، 35 هزار میلیارد ریال هزینه شده است.  رئیس‌جمهور روز گذشته در مراسم افتتاح این سامانه گفت: طرحی که امروز افتتاح شد، یک طرح ملی است که اگر چه در ارومیه احداث شده است، اما منافع آن صرفا مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نیست، بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان‌دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.  رئیسی همچنین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را جلوه همت و کار جمعی و انسجام و وحدت ملی توصیف کرد و گفت: قطعا در اجرای این پروژه حق‌آبه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق احدی ضایع نخواهد شد. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه سامانه انتقال آب یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام بود که تکمیل آن در این دولت در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: در جریان سفر دولت مردمی به استان آذربایجان غربی یکی از خواسته‌های اصلی مردم، مسوولان، نخبگان و ائمه جمعه احیای دریاچه ارومیه بود که تکمیل و بهره‌برداری از آن در دستور کار دولت قرار گرفت.  رئیس‌جمهور گفت: احیای دریاچه ارومیه یک دغدغه ملی است و پروژه تونل انتقال آب مهم‌ترین طرح برای احیای این دریاچه است که امروز افتتاح شد و باید تلاش برای احیای این دریاچه با جدیت ادامه داشته باشد.  رئیس‌جمهور ضمن تشکر از دولت قبل و همه کارگران و مهندسان و تلاشگرانی که در افتتاح این پروژه نقش‌آفرینی کردند، افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیا در اجرای این طرح به معنای واقعی جهاد کرد و تلاش شبانه‌روزی و سه شیفته برای انجام به موقع و فنی این طرح از افتخارات مهندسی ایرانی است. 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به افتتاح طرح بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز گفت: کشورهای غربی در زمینه محیط‌زیست نیز صرفا ادعا دارند در حالی که امروز یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی در منطقه غرب آسیا در جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.  رئیس‌جمهور افزود: نسل جوان ما باید بداند روزگاری کشورهای غربی به ما سیم خاردار هم نمی‌دادند، اما امروز به همت متخصصان و دانشمندان این کشور و با وجود همه تحریم‌ها و فشارها پیشرفته‌ترین صنایع و تجهیزات دفاعی در کشور تولید می‌شود و بسیاری از کشورها متقاضی آن هستند.  همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیسی روز گذشته در محل یادمان شهید بروجردی در جاده مهاباد - نقده افزود: کشور در زمینه‌های مختلف دارای پیشرفت‌های بسیار خوبی است، اما باید با راه‌اندازی کاروان پیشرفت نسل جوان با این امور آشنا شوند.  رئیس‌جمهور همچنین به صورت رسمی از سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه بهره‌برداری کرد.

با اتصال سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به ظرفیت 160 مگاوات توان اسمی تولید این نیروگاه به بیش از 1500 مگاوات افزایش یافت. به گزارش «ایسنا»، بهره‌برداری از واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه همچنین سالانه 785 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت در پی خواهد شد.  درکنار رئیس‌جمهوری روز گذشته، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دریاچه ارومیه جان تازه‌ای می‌گیرد. آب‌رسانی به دریاچه ارومیه با مرحله اول سامانه انتقال آب به ظرفیت 300میلیون متر مکعب، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی و سرآغاز اجرای اقدامات جدیدی برای ‎احیای دریاچه ارومیه است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر