اعلام منع تظاهرات در مارسی/ آتش اعتراضات در شهرهای فرانسه (+عکس)

جمعه شب در شهر مارسی به عنوان یکی از کانون های اعتراضات از ساعت ۷ شب منع تظاهرات اعلام شد و همه وسایل نقلیه عمومی تعطیل شدند. شهرهای فرانسه از هفته گذشته و در پی قتل یک نوجوان عرب تبار به دست پلیس به شدت ناآرام شده است.

شهرهای فرانسه در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان 17 ساله به ضرب گلوله پلیس، دیشب ( جمعه شب) برای چهارمین شب متوالی، به حالت جنگی درآمدند.

به گزارش عصرایران، در پی ناآرامی های شب های گذشته در پاریس و حومه و چند شهر دیگر فرانسه، دیشب نیروهای ویژه نظامی برای مهار اعتراضات وارد عمل شده و در چند شهر ناآرام اعلام وضعیت اضطراری شده است.

همزمان ایالات متحده آمریکا و انگلیس نیز با صدور هشدارهایی از شهروندان خود خواسته اند به فرانسه سفر نکنند.

دیشب و همزمان با شدت گرفتن ناآرامی ها، معترضان در پاریس و مناطق حومه ای و چند شهر ناآرام دیگر اقدام به آتش زدن ساختمان های دولتی از جمله مقرهای پلیس و ساختمان های شهرداری و غارت برخی فروشگاه ها کردند.

پلیس و واحد های نظامی نیز صدها نفر را دستگیر کرده است و دیشب در شهر مارسی (دومین شهر بزرگ فرانسه) به عنوان یکی از اصلی ترین کانون های اعتراضات، اعلام منع تظاهرات بوده و همه وسایل حمل و نقل عمومی به حالت تعطیل درآمدند.

معترضان با شعار" عدالت برای نائل" (نائل یا ناهل: نوجوان 17 ساله ای است که در یکی از مناطق حومه ای پاریس به ضرب گلوله پلیس کشته شده است و اعتراضات در واکنش به کشته شدن این نوجوان صورت می گیرد) نسبت به اعمال خشونت پلیس فرانسه اعتراض می کنند.

همزمان با وجودی که مامور پلیسی که ناهل را کشته از خانواده او عذرخواهی کرده، اما این مساله آتش خشم معترضان را خاموش نکرده و اعتراضات دیشب (جمعه شب) که چهارمین شب متوالی اعتراضات به شمار می رود، نشان داد که معترضان این عذرخواهی را کافی نمی دانند.

مادر نائل نیز در مصاحبه ای با تلویزیون فرانسه با انتقاد از مامور پلیسی که پسرش را کشته مدعی شده وقتی این مامور پلیس با یک نوجوان عرب تبار مواجه شده، تصمیم به کشتن او گرفته است.

او گفته مامور پلیس قطعا راه های دیگری به جز کشتن فرزندش داشته اما او کشتن و از میان برداشتن فرزندش را انتخاب کرده است.

 او خواستار محاکمه مامور پلیس و اجرای عدالت درباره فرزندش شده و گفته امیدوار است مامور عامل قتل فرزندش، در صورت محاکمه و محکوم شدن به حبس، 6 ماه پس از حبس از زندان مرخص نشود.

امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه هفته گذشته نشست سران اروپایی را نیمه کاره گذاشته و به خاطر ناآرامی های گسترده به کشورش بازگشت. همچنین وزیر کشور فرانسه از همه وزرای حکومت خواسته تا در پاریس باشند.

ماکرون از معدود روسای جمهوری فرانسه به شمار می رود که از ابتدای راهیابی به کاخ الیزه با اعتراضات به بهانه های مختلف دست و پنجه نرم کرده و فرانسه طی سال های گذشته یکی از ناآرام ترین شرایط خود را تجربه می کند.

ناآرامی های گسترده دیشب در شهرهای مختلف فرانسه/ رویترز
1


 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان