سعودی‌ ها و بوفون ۴۵ ساله ؛ سرگرمی برای درآمدزایی بزرگ

سعودی ها به دنبال چهره های مشهور و محبوب جهان فوتبال می روند چون موضوع صرفا ورزشی نیست؛ برنامه بزرگتری برای درآمدزایی در حال اجراست و چهره های مشهور جهان، نقش مهمی در این کسب و کار دارند.

عصر ایران ؛ رضا غبیشاوی -  رسانه‌ها از پیشنهاد باشگاه فوتبال عربستان سعودی به جی جی بوفون دروازه‌بان 45 ساله و مشهور ایتالیایی خبر داده اند. پیشنهاد دریافت 30 میلیون یورو در مقابل بازی در دو فصل باشگاهی.

 چرا باشگاه‌های سعودی برای جذب این چهره بازنشسته فوتبال جهان تلاش می‌کنند و حاضرند میلیونی پول بدهند؟ چون او مشهور است و کسب درآمد از یک چهره مشهور، بیشتر و راحت‌تر است.  چون این اقدام،‌ صرفا خرید یک باشگاه فوتبال نیست بلکه در چارچوب برنامه بزرگتر دولت برای درآمدزایی همه جانبه انجام می شود.

جانلوئیجی بوفون 45 ساله هم اکنون دروازه بان باشگاه پارما در سری بی ایتالیاست

جانلوئیجی بوفون 45 ساله هم اکنون دروازه بان باشگاه پارما در سری بی ایتالیاست

 

شهرت برای درآمدزایی

 استفاده صرف ورزشی از بوفون و چهره های شبیه او برای باشگاه‌های سعودی، در درجه دوم اهمیت قرار دارد و درجه اول، حضور چهره مشهور و محبوب جهانی در کشور عربستان سعودی و لیگ فوتبال این کشور است زیرا بهره‌برداری از شهرت بوفون و استفاده از آن در صنعت تبلیغات و سرگرمی برای سعودی ها ممکن می شود.

  شبیه تهیه کننده‌ای که بازیگر مشهور و محبوبی را نه به دلیل تناسب نقش و بازیگر، که برای استفاده از شهرتش در تبلیغات و فروش فیلم به کار می‌گیرد. با چهره‌های مشهور، جذب و جلب توجه‌ها و گیشه ها و کسب سود بیشتر میسر‌تر می‌شود.

  همان‌گونه که بسیاری فارغ از اسم و محتوای فیلم و نقش، برای تماشای ستاره به سینما می‌روند یا در شبکه نمایش خانگی، کلیک می‌کنند؛ بسیاری نیز در جهان، بازی بوفون را دنبال می‌کنند فارغ از اینکه کدام کشور یا باشگاه باشد چرا که اصل، چهره مشهور فوتبالی است. مثل مسی که قرار است به آمریکا برود و طرفداران فوتبال در جهان هم زین پس از ینگه دنیا توپ زدنش را دنبال خواهند کرد. کما اینکه اگر به فیلیپین هم می رفت همین اتفاق می‌افتاد البته با این تفاوت بزرگ که صنعت ورزش و سرگرمی و تبلیغات آمریکا بهتر و بیشتر از فیلیپین می‌تواند از مسی بهره ببرد و پول بسازد زیرا این صنعت در آمریکا نسبت به فیلیپین بزرگ‌تر، قوی تر و پول‌سازتر است.

رونالدو در کنار فرزندان و شریک زندگی اش  در جشن معارفه باشگاه النصر سعودی

رونالدو در کنار فرزندان و شریک زندگی اش  در جشن معارفه باشگاه النصر سعودی

ورزش حرفه ای، زیرمجموعه صنعت سرگرمی

  ورزش حرفه ای را دیگر نباید در چارچوب ورزش تربیت بدنی یا مصداق "عقل سالم در بدن سالم" دنبال کرد.  ورزش حرفه‌ای ارتباطی کمتری با جسم سالم دارد و حتی در مواردی با تمرین‌های سخت حرفه ای علیه بدن سالم هم هست.

  ورزش حرفه ای پول‌ساز زیرمجموعه صنعت سرگرمی و تفریحات است. صنعت سرگرمی یعنی مردم دوست دارند چیزی را دنبال کنند و ببینند ... وقت خود را برای تماشایش صرف کنند؛‌ تفریح کنند و لذت ببرند و بابت آن پول بدهند. این پدیده می‌تواند فیلم، تئاتر، سیرک، مسابقات شنا، شعبده‌بازی یا خاطره‌گویی و سخن‌رانی یک چهره مشهور و معروف باشد. دراین صنعت، شهرت و معروفیت افراد و اشیاء نقش مهم و محوری دارد.

امضای قرارداد باشگاه الاتحاد سعودی و کریم بنزما

امضای قرارداد باشگاه الاتحاد سعودی و کریم بنزما

فرض کنیم یک دروازه بان 20 ساله ایتالیایی قوی داریم که بهتر از بوفون 45 ساله، دروازه بانی می‌کند و گل‌ کمتری می‌خورد اما مشهور نیست و کسی او را نمی شناسد اما در مقایسه،‌ چون بوفون شهرت جهانی دارد درآمدزایی از او بیشتر، سریع‌تر، راحت تر و ممکن تر است حتی اگر فعالیت ورزشی کمتری از او برآید.

 ضمن اینکه با آمدن بوفون به کشور عربستان سعودی، فوتبال و باشگاه این کشور، به این سه، ضریب و اعتبار جهانی می‌دهد چیزهایی که نه فقط به سود فوتبال و صنعت ورزش و سرگرمی سعودی است بلکه مستقیم و غیرمستقیم به درآمدزایی از آنها کمک می کند. 

 

خرداد گذشته، ورزشگاه اتاترک استانبول میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا با حضور دو تیم منچستر سیتی انگلیس و اینترمیلان ایتالیا بود

ورزشگاه اتاترک استانبول میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا با حضور دو تیم منچستر سیتی انگلیس و اینترمیلان ایتالیا

 

  همان گونه که میزبانی مسابقات جذاب فینال اروپایی حالا به شهرهای مختلف فروخته می شود و هر شهری که پیشنهاد بهتری دهد آن را کسب می‌کند. به همین دلیل فینال های اروپایی در شهرهای مختلفی در جهان برگزار می‌شود. در این نگاه، فوتبال به خودی خود هدف نیست بلکه ابزاری است برای سرگرمی و لذت بردن مردم و کسب درآمد از این دو.

چشم انداز 2030 سعودی
 

  تلاش برای جذب چهره های معروف جهانی فوتبال جهان از رونالدو تا مسی و از بوفون تا کریم بنزما بخشی از برنامه بزرگتر یعنی چشم انداز 2030 عربستان سعودی است.

  چشم انداز 2030 مملکت عربی سعودی یک هدف گذاری اصلی دارد: پایان دادن به وابستگی کشور به درآمدهای نفتی از طریق افزایش جهشی درآمدهای غیرنفتی تا سال 2030 میلادی.
جهش درآمدهای غیرنفتی هم قرار است در بخش های مختلف از جمله گردشگری، سرگرمی، ورزش، فرهنگ و هنر، حمل و نقل، صنعت و معدن، ساخت و ساز، انرژی های تجدیدپذیر،‌ داخلی سازی و افزایش تولیدات داخلی و صادرات آن به دست آید. حال و آینده همه این بخش ها با جزئیات و عدد و رقم در این چشم انداز آمده است.

هزینه اجرای این طرح هم قرار است از فروش نفت و جذب سرمایه های داخلی و خارجی تامین شود. عربستان سعودی در سال گذشته میلادی ( 2022)،  326 میلیارد دلار نفت فروخت.

 

برنامه چشم انداز 2030 عربستان سعودی  هدف اصلی قطع وابستگی به درآمد های نفتی را دنبال می کند
برنامه چشم انداز 2030 عربستان سعودی  هدف اصلی قطع وابستگی به درآمد های نفتی را دنبال می کند


   بخشی از اهداف این چشم انداز این گونه است: درآمدهای غیرنفتی 6 برابر می شود یعنی از 43 میلیارد دلار در سال 2016 به 267 میلیارد دلار در سال 2030 باید برسد. سهم صادرات غیرنفتی از 16 به 50 درصد تولید ناخالص داخلی باید برسد. جایگاه کشور در برترین اقتصادهای جهان نیز از 20 فعلی به 15 جهان  باید برسد.

باشگاه های سعودی به خریدهای کلان چهره های مشهور فوتبال دنیا دست می زنند چون قرار است از ورزش برای تقویت همه بخش های درآمدزایی غیرنفتی عربستان سعودی استفاده شود. چون به ورزش فقط به عنوان ورزش تربیت بدنی نگاه نمی شود بلکه زیرمجموعه صنعت سرگرمی است که علاوه بر درآمدسازی در این بخش، در سایر بخش ها هم درآمدزایی غیرمستقیم دارد:‌ از گردشگری تا حمل و نقل و از رسانه تا تبلیغات. از جذب سرمایه گذاری داخلی تا جلب توجه بین المللی.

به عنوان مثال در یک مورد می توان به نقش پیوستن رونالدو به باشگاه سعودی النصر در افزایش سفر گردشگران خارجی به سعودی اشاره کرد. رونالد و مسی هر دو سفیران گردشگری عربستان سعودی هستند. کشوری که تا قبل از این به حجاج و زائران مکه و مدینه، چیزی به نام گردشگری غیرزیارتی را به رسمیت نمی شناخت.

 از قبل هم خبرهای جسته و گریخته ای منتشر شده بود و نشان می داد این خریدهای کلان فوتبالی با چراغ سبز و حمایت پشت پرده محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم واقعی سعودی انجام می شود؛ کسی که چشم انداز 2030 را مطرح و اجرای آن را پیگیری می کند. 


استقبال تماشاگران النصر سعودی از کریس رونالدو در ورزشگاه این باشگاه

استقبال تماشاگران النصر سعودی از کریس رونالدو در ورزشگاه این باشگاه

  از فروش جهانی پیراهن و بلیط مسابقات تا فروش جهانی حق پخش مسابقات... و از تبلیغات داخل زمین و روی پیراهن تا فروش بازیکن، بخشی از درآمدهای باشگاه ها از مالکیت چهره هایی مثل رونالدو است اما دیگر بخش ها هم درآمد کسب می کنند از هتل داری و میزبانی تا حمل و نقل و مدارس فوتبال و ... .

نگاه عربستان سعودی برای درآمدزایی علاوه بر جمعیت 32 میلیون نفری داخلی و جمعیت 400 میلیون نفری خاورمیانه، جهانی است. برای کسب و کار جهانی،‌ باید به سراغ چهره جهانی رفت.

 اگر تا قبل از این در پایان تعطیلات هفتگی این شهروندان سعودی بودند که برای تفریح و گردش در منامه و دبی و استانبول دیده می شدند حالا تماشاگران بحرینی و اماراتی و ترکیه ایی، در سکوهای ورزشگاه های سعودی نشسته اند تا رونالدو پرتغالی و کریم بنزما فرانسوی را از نزدیک تماشا کنند؛ لذت ببرند و پول خرج کنند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان