یک گزارش آماری از تعداد سینماهای فعال در ۴ دهه اخیر

در این گزارش تعداد سالن‌های سینما و صندلی را در دهه‌های ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰ و دو سال اخیر مشاهده می‌کنید که در هر سال چه تعداد سالن در ناوگان سینمایی کشور فعال بودند و در طول ۴۰ سال به چه رقمی رسیده‌اند.

با وجود آنکه بسیاری از سینماهای قدیمی در چند سال گذشته تخریب شده یا تغییر کاربری پیدا کرده‌اند، یکی از موضوعات قابل بحث در حوزه زیرساختی سینما تعداد سالن‌های سینماست؛ جایی که عده قابل توجهی از کارشناسان فرهنگی و سینمایی معتقدند سینماسازی باید گسترش یاید و از آن سو عده‌ای دیگر براین باورند که با توجه به میزان کم مخاطب و فیلم‌های تولیدی، نیازی به افزایش سالن‌ها نیست. اما پرسش است که چه آمار دقیقی از تعداد سالن‌های سینمایی کشور در چهار دهه گذشته وجود دارد؟

به گزارش ایسنا، محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی) حدود دو ماه قبل در مراسم افتتاحیه یک سینما در استان اصفهان با اشاره به اینکه «به‌ رغم ظرفیت‌های فرهنگی و نیروی انسانی چشمگیر به لحاظ زیرساخت سینمایی از بسیاری از کشورهای منطقه هم عقب هستیم» گفته بود: «پس از چهار دهه تعداد سینماهای ما به 600 سالن نمی‌رسند و به دنبال آن هستم که در چهار سال (دولت سیزدهم) 400 سالن به این ظرفیت اضافه کنیم.»

او گفته بود که «در دوسال گذشته حدود 200 سالن بهره‌برداری شده و از این پس هم اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است.» در این راستا تیرماه امسال 11 سالن نمایش فیلم و 2581 صندلی نیز به بهره‌برداری رسیدند.

با این حال تاکید مدیران سینمایی و نیز صاحبان سینما همچنان بر همراهی جدی ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها در سراسر کشور برای افزایش سالن‌های سینماست چرا که در حال حاضر نزدیک به 119 شهر کشور با جمعیت بالای 50 هزار نفر و 69 شهر با جمعیت بالای 100 هزار نفر، فاقد سینما و سالن نمایش هستند.

در رابطه با وضعیت آماری سالن‌های سینما امیرحسین علم‌الهدی - کارشناس سینما - ارقامی را از تعداد سالن‌ها و صندلی‌های سینما در چند دهه گذشته - براساس منابع رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- جمع‌آوری کرده و در اختیار ایسنا قرار داده است. بررسی این آمار و مروری بر فیلم‌هایی که در آن دوران در سینماها اکران می‌شدند تحلیل‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که یادآور اظهارنظر برخی کارشناسان سینمایی از جمله خود علم‌الهدی است که معتقدند سالن‌سازی به تنهایی چاره‌ساز نیست و باید علاوه بر توجه به ژانرهای مختلف در تولید فیلم، اکران فیلم‌های خارجی روز هم اجرایی شود.

در ادامه تعداد سالن‌های سینما و صندلی را در دهه‌های 60، 70، 80، 90 و دو سال اخیر مشاهده می‌کنید که در هر سال چه تعداد سالن در ناوگان سینمایی کشور فعال بودند و در طول 40 سال به چه رقمی رسیده‌اند.

این گزارش صرفا بر تعداد سالن‌ها متمرکز است و آمار دهه 60 از سال 1364 درج شده چرا که این سال، دوران شروع ثبات در سینماست و پیش از آن اطلاعات رسمی در دسترس نیست.  

دهه 60

دهه 60

 

دهه 70

یک گزارش آماری از تعداد سینماهای فعال در 4 دهه اخیر

 

دهه 80

دهه 80

 

دهه 90

دهه 90

 

قرن جدید

دهه اول قرن جدید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان