آمدن برق خسروی و چغندرها!

داستان ورود روشنایی به مشهد

شماره روزنامه: ۵۸۲۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ...

در سال‌های 1315-1314 یکدستگاه مولد به قدرت 24اسب با جریان مستقیم خریداری شده که برای آستان قدس رضوی درخیابان طبرسی نصب شد. چند سال بعد نیابت تولیت وقت آستان قدس، نسبت به خرید دو دستگاه مولد بنز آلمانی با 3سیلندر و به قدرت 110اسب اقدام کرد که یکی در خیابان شیر و خورشید برای تامین برق سینما و خیابان‌های اطراف و دیگری در خیابان طبرسی نصب و به بهره‌برداری رسید و تا این زمان نیز این مولدهای برق نصب‌شده منحصر به روشنایی حرم و عمارات آستان قدس رضوی بود و اهالی شهر مشهد فاقد برق چون مردم به‌تدریج نیازبه نیروی برق را احساس می‌کردند و خواستار آن بودند، عده‌ای دراین زمینه سرمایه‌گذاری واقدام به تولید و فروش برق کردند. از جمله جعفرزاده که ابتدا «کارخانه برق آستانه» واقع درکوچه «چراغ برق» مشهد را اجاره کرد و بعد از آن یک دستگاه مولد 24اسب 220ولت باجریان مستقیم وارد کرد و در کوچه چهارباغ نصب کرده و به خیابان نادری و بازار برق می‌داد. البته برق مزبور شعله‌ای بود و بدون کلید قطع وصل مستقیم از کارخانه روشن و خاموش می‌شد و ماموری داشت که شب به شب در ازای هرلامپ 40وات یک عباسی از مصرف‌کنندگان وصول می‌کرد. صاحب این کارخانه برای اینکه بهره بیشتری از سرمایه خود ببرد، اقدام به احداث کارخانه آردی کرد تا از برق روز استفاده کند. همزمان مولد دیگری در گوشه و کنار شهر نصب و راه‌اندازی شد؛ ازجمله یک دستگاه مولد 12اسب که در پایین خیابان دالان حاج سید محمد خباز نصب و برق تعدادی مغازه را تامین می‌کرد و مولد دیگری به قدرت 25اسب در عیدگاه نصب شد و برای تامین برق منازل تاجران منطقه مورد استفاده قرار گرفت؛ چون نیروی حاصل به مقدار قابل توجهی از میزان تقاضا کمتر بود و متقاضیان فراوان و مشترکان ناراضی بودند در خلال سال‌های 1317-1316 پاکروان، نایب التولیه وقت آستان قدس، دارندگان کارخانه‌ها را برای تشکیل شرکتی واحد بنام شرکت عمومی برق مشهد دعوت کرد.

 آمدن برق خسروی و چغندرها!

اقدام اساسی و مجدانه دیگر در این زمینه ایجاد «شرکت نخ‌ریسی و برق خسروی» بود که در سال1314 باسرمایه اولیه 24میلیون ریال (48000سهم پانصد ریالی) در زمینی به مساحت 5400مترمربع تاسیس شد و بعد از آن شرکت عمومی برق مشهد در دی1318 به شرکت خسروی منتقل شد و شرکت مزیور درسال1319 یک‌دستگاه مولد دیگر رابه قدرت 600 کیلووات که سوخت آن زغال‌سنگ به همراه ملاس چغندر بود، خریداری و نصب کرد. احتیاج مبرم و روز افزون مردم به برق موجب شد تا مدیرعامل کارخانه برق خسروی برای خرید موتوربرق در زمان جنگ همراه بایکی از مهندسان خود عازم اروپا شده و 3دستگاه مولد باسوخت گازوئیل هریک به قدرت 600 کیلووات خریداری کند اینکه ظرف مدت 14ماه نصب و از آن بهره‌برداری شود؛ ولی به علت جنگ و اینکه کارخانه سازنده سفارش‌های زیادی داشت توفیق وفا به وعده نیافت و بالاخره بعد از 32ماه تحویل داد که آن را در میدان رودکی (فلکه برق) محل فعلی شرکت نصب کرد و بهره‌برداری از آن آغاز شد. با این همه بازهم نیروی برق تولیدی کفاف نمی‌کرد و تقاضا از عرضه بیشتر بود و با وجود خاموشی نوبتی کارخانه، واگذاری برق بازار سیاه پیدا کرد.

 رفع خاموشی‌های نوبتی در مشهد

در سال1331 شرکت خسروی یک دستگاه مولد به قدرت 750کیلووات خریداری و نصب کرد و خاموشی نوبتی برطرف شد؛ البته تقاضاها باتوجه به وسعت شهر از طرفی و بالارفتن سطح فکر مردم از طرف دیگر همچنان رو به فزونی بود، باوجود این شرکت خسروی تنها کاری که می‌توانست انجام دهد مقاومت در برابر تقاضاها و توصیه‌ها و تلاش برای جلوگیری از خاموشی نوبتی دوباره بود؛ ولی بیشتر مردم در محرومیت از نعمت برق به سر می‌بردند. درسال 1336 بین شرکت خسروی و شهرداری مشهد، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و سازمان برنامه هم که موظف به تامین و تکمیل برق شهرستان‌ها شده بود، مساعدت خود با شهرداری را موکول و مشروط به مشارکت با شرکت خسروی کرد و شرکت خسروی برای آنکه شهر مشهد از مساعدت سازمان برنامه محروم نماند با شهرداری همکاری کرد و در مرداد1336 با آن سهیم شد و شرکت جدید به نام «شرکت سهامی برق مشهد» به‌وجود آمد و مدیریت عامل شرکت به مهندس جواد شهرستانی سپرده شد.

آن شرکت توانست باخریدن مولدهای مختلف نیروی برق شهر را از 2300کیلووات به بیش از 10000کیلووات افزایش دهد و بازار سیاه را درهم بشکند و برای صرفه‌جویی درمصرف سوخت شرکت مزبور، قطعات لازم برای تبدیل سوخت مولدها از گازوئیل به مازوت راسفارش دهد و پس از دریافت قطعات درباره نصب و بهره‌برداری از آن اقدام کند و متعاقب آن برای جلوگیری از کمبود نیروی برق، سومین دستگاه مولد، به قدرت 2225کیلووات راکه باسوخت مازوت کار می‌کرد، سفارش داد و این مولد پس از تاسیس شرکت برق منطقه‌ای خراسان نصب شد. برای بهبود وضعیت برق ایران، سازمانی به نام سازمان برق ایران با اساسنامه مربوط که به تصویب هیات دولت رسیده بود، به‌وجود آمد و اداره امور توسعه و تقویت برق تمام نقاط کشور را برعهده گرفت. خوشبختانه شهر مقدس مشهد نخستین شهر ایران بود که داوطلبانه قرارداد مدیریت و توسعه برق مشهد را با سازمان مزبور در آبان‌ماه1342 به امضا رساند و برق مشهد سروصورت نوینی به خود گرفت. سپس وزارت آب و برق برای تاسیس شرکت برق منطقه‌ای خراسان اقدام کرد و در خرداد1343 نخستین مدیرعامل شرکت تعیین شد. پس از تحویل تاسیسات تولیدی نیروگاه مشهد در آذرماه1349 شرکت برق منطقه‌ای خراسان تا سال1365 به جز تولید توسط واحدهای دیزلی نصب‌شده در شهرستان‌ها، قسمت اعظم انرژی مورد نیاز مشترکان را از شرکت توانیر خریداری می‌کرد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی «نفت ما»

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان