در این مورد متکلمین بحث خاصی ندارند حیات چیست بعضی آن را غیر قابل تعریف دانسته اند و به آثارش تعریف می کنند مثلا در مورد نباتات می گویند حیات آن چیزی است ه اگر در موجودی باشد آن موجود حساس و فعال است کون الموجود بحیث یدرک و یفعل ».
اگر در باب حق تعالی علم و اراده را ثابت کردیم. پس به این ترتیب او حیات هم دارد.
صدر التالهین همان طور که در علم و قدرت نظر خاصی دارد درباره حیات هم نظر خاصی دارد او می گوید اساسا وجود مساوی حیات است می گویدد هر چیزی ک از شؤون وجود باشد اساسا قابل تعریف نیست تعریف در مورد ماهیات است.