داستان شگفت‌انگیز و مرموز هتل ریوگیونگ در کره شمالی

هتل ریوگیونگ (Ryugyong Hotel) به‌نوعی قدرت‌نمایی کره شمالی تصور می‌شد که هرگز درب‌های خودش را به روی مهمانان باز نکرد

داستان شگفت‌انگیز و مرموز هتل ریوگیونگ در کره شمالی

هتل ریوگیونگ (Ryugyong Hotel) به‌نوعی قدرت‌نمایی کره شمالی تصور می‌شد که هرگز درب‌های خودش را به روی مهمانان باز نکرد. در عوض، این بنا برای 40 سال است که مشرف به پایتخت کره شمالی یعنی شهر پیونگ‌یانگ است. این هتل بنای ناتمام و نیمه متروکه‌ای است که راز و رمز زیادی پیرامون آن شکل گرفته است. در ادامه به بررسی داستان، گذشته و رازهای جالب این هتل می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

گذشته مشکل‌دار

شبه‌جزیره کره همیشه یک کشور متحده بوده و در قرن اخیر مشکلات بسیار زیادی را به خود دیده است. اینجا در سال 1910 میلادی ضمیمه ژاپن شد و بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن، جنگ کره در آن رخ داد که منجر به تقسیم شبه‌جزیره به کره جنوبی و کره شمالی شد. کره شمالی کشوری کمونیستی است که توسط خاندان کیم اداره می‌شود و تحت حمایت شوروی قرار دارد. رقابت سرد بین کره شمالی با کره جنوبی و سطح بالای تکنولوژی و پیشرفت کره جنوبی یکی از دلایل اصلی ساخت پروژه هتل ریوگیونگ بوده است.

شروع توسعه هتل

داستان ساخت این هتل به سال 1986 میلادی باز می‌گردد، زمانی که هتل وستین استمفورد در سنگاپور افتتاح شد و بلندترین هتل جهان نام گرفت. این هتل توسط شرکتی از کره جنوبی ساخته شده بود و همین نیز انگیزه‌ای دو چندان برای سازندگان هتل ریوگیونگ بود تا عنوان بلندترین هتل جهان را از آن خودشان کنند.

طراحی بسیار خوب

این سازه باشکوه سه بال دارد که هر کدام از آن‌ها از پایین تا بالا 330 متر ارتفاع دارند و زاویه شیب آن‌ها نیز 75 درجه است. دلیل شکل ظاهری خاص این بنا نیز برای مستحکم کردن آن بوده است. کره شمالی‌ها مصالح ساختمانی پیشرفته‌ مورد استفاده در آسمان‌خراش‌های مدرن را در اختیار نداشتند و برای سرپا نگه داشتن این بنا و بالا بردن آن تا ارتفاع مد نظر، به یک پایه بزرگ و صفحه مخروطی برای تحمل وزن ساختمان نیاز داشتند. به همین دلیل نیز این بنا را به این شکل طراحی کردند.

مرتفع‌ترین هرم جهان

این هتل تنها آسمان‌خراش افق شهری پیونگ‌یانگ است و به همین خاطر، نمی‌توان اندازه آن را با دیگر بناهای اطرافش به‌خوبی مقایسه کرد و متوجه شد ولی این بنا مرتفع‌ترین بنای هرمی شکل در جهان است. مساحت کل زمین این بنا اندکی کمتر از 360 هزار متر مربع است.

نماد پایتخت کره شمالی

این آسمان‌خراش بسیار مرتفع‌تر از دیگر بناهای شهر است و از همین رو، از فاصله بسیار دورتر می‌توان آن را مشاهده کرد. همین نیز سبب شده تا به نمادی برای شهر پیونگ‌یانگ تبدیل شود.

امکانات رفاهی جاه‌طلبانه

بدنه هتل ریوگیونگ به گونه‌ای طراحی شده تا شامل حداقل 3000 اتاق باشد و طبقات بالایی آن نیز به نحوی طراحی شدند تا شامل هشت طبقه چرخان، شش طبقه ثابت و همچنین یک سکوی مشاهده باشند. طبقات چرخان برای رستوران‌هایی با نماهای 360 درجه نسبت به شهر و همچنین سوئیت‌های اختصاصی و لوکس طراحی شده‌اند.

کشمکش‌های سیاسی

کره جنوبی در دهه هشتاد میلادی در حال شکوفایی بود و خودش را برای میزبانی المپیک 1988 آماده می‌کرد. به طور طبیعی، کره شمالی این المپیک را تحریم کرد و به‌عنوان پاسخ نیز جشنواره جهانی جوانان و دانشجویان را در سال 1989 در پیونگ‌یانگ ترتیب داد. قرار بود هتل برای این رویداد آماده شود و به نمادی از کره شمالی در سطح جهانی تبدیل شود اما به دلیل برخی مشکلات مهندسی، به هنگام شروع جشنواره، این هتل همچنان ناتمام بود.

پایان ساخت هتل

نمای بتنی آسمان‌خراش تا سال 1992 میلادی به پایان رسید اما بلافاصله پس از آن ساخت‌وساز متوقف شد. برخی از روزنامه‌های ژاپنی تخمین زده بودند که ساخت این بنا تاکنون حدود 750 میلیون دلار یا حدود 2 درصد از تولید ناخالص داخلی کره شمالی را برای دولت این کشور هزینه داشته است و همین نیز سبب شده تا سایه شوم این بنا تا 16 سال بعد همچنان روی این شهر باشد و توسعه آن از سر گرفته نشود. همین نیز سبب شده بود تا این بنای بتنی ترسناک به نظر برسد و نام هتل شوم به آن داده شود.

شروع دوباره ساخت و ساز

سرانجام در سال 2008 میلادی ساخت‌وساز این بنا از سر گرفته شد و کارگران موفق شدند تا ساختمان را با شیشه‌های درخشان و پنل‌های فلزی بپوشانند. این پروژه در نهایت در سال 2011 تکمیل شد و اعلام شد که یک سال بعد در جشن تولد 100 سالگی رئیس جمهور فقید کیم سونگ دوم افتتاح خواهد شد. با این حال، این اتفاق نیز رخ نداد.

پیدا کردن هدف تازه

در سال 2018 پنل‌های ال‌ای‌دی به نمای بیرونی این هتل اضافه شد تا هدف تازه‌ای به آن داده شود. این پنل‌ها و نمایشگرها نیز نقشی مهم در پروپاگاندای دولت دارند و کلیپ‌های مختلفی از تاریخ کره شمالی و شعارهای سیاسی روی آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند. با وجود اینکه داخل این هتل تکمیل نشده اما از آن به‌عنوان پس‌زمینه‌ای برای بسیار از پروپاگانداها و نمایش‌ها استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در حال حاضر مشخص نیست که با گذشت این همه سال، هتل ریوگیونگ تکمیل شده است یا خیر. در حال حاضر، فقط نمایش‌های نور روی نمای بیرونی این هتل به نمایش گذاشته می‌شود که به بخشی از زندگی روزمره ساکنین شهر تبدیل شده است. از آنجا که هنوز مشخص نیست این هتل چه زمانی افتتاح خواهد شد، واقعاً نام هتل شوم برازنده آن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان