آشنایی با پنج حیوان بزرگ آفریقا

قاره آفریقا به‌خاطر حیات‌وحش خودش شهرت دارد و فرصت تماشای پنج حیوان بزرگ آفریقا که به‌عنوان بیگ فایو (Big Five) شناخته می‌شوند، باعث شده تا گشت‌وگذار و سافاری در آفریقا بسیار جذاب و مهیج باشد. در ادامه این مطلب همراه با ما باشید تا به معرفی پنج حیوان بزرگ آفریقا بپردازیم.

آشنایی با پنج حیوان بزرگ آفریقا

قاره آفریقا به‌خاطر حیات‌وحش خودش شهرت دارد و فرصت تماشای پنج حیوان بزرگ آفریقا که به‌عنوان بیگ فایو (Big Five) شناخته می‌شوند، باعث شده تا گشت‌وگذار و سافاری در آفریقا بسیار جذاب و مهیج باشد. در ادامه این مطلب همراه با ما باشید تا به معرفی پنج حیوان بزرگ آفریقا بپردازیم.

پنج حیوان بزرگ آفریقا شامل شیر، بوفالو، فیل، کرگدن و پلنگ می‌شود و به‌خاطر سلطه و نیرویی که در حیات‌وحش نسبت به دیگر حیوانات از خودشان نشان می‌دهند، به‌عنوان بیگ فایو شناخته می‌شوند. گردشگران از سراسر جهان به آفریقا سفر می‌کنند تا شاهد طبیعت و حیات‌وحش بکر اینجا باشند و از تماشای این حیوانات در زیستگاه طبیعی‌شان لذت ببرند. علاوه بر تماشای حیوانات نیز می‌توان در سفر به آفریقا با مردم بومی آنجا و رسوم آن‌ها آشنا شد.

شیر

شیر عضوی از خانواده گربه‌سانان است و از آن به‌عنوان پادشاه جنگل یاد می‌شود. شیرها معمولاً در دشت‌ها هستند اما گاهی اوقات به‌تنهایی در جنگل نیز زندگی می‌کنند. یک شیر بزرگسال می‌تواند شکار کند و هر حیوانی را از پا در بیاورد. این حیوان یک شکارچی بسیار قوی، شجاع و نترس است.

شیرها برای اینکه سلطه و قدرت خودشان را بروز دهند و منطقه خودشان را علامت بزنند، در نقاط مختلف با پنجه‌های خودش خط می‌اندازند یا اینکه ادرار می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا شیرها از ورود به قلمروی یکدیگر آگاه شوند. در حقیقت، به‌خاطر همین قلمرو نیز معمولاً نبردهای بسیار خونین و وحشتناکی بین شیرها شکل می‌گیرد و نتیجه آن نیز زخم‌های بسیار شدید یا حتی مرگ برای یکی از طرفین است.

فیل

فیل بزرگترین پستاندار جهان روی خشکی به شمار می‌رود که با عاج‌ها، گوش‌ها و پاهای بزرگ خودش بسیار عظیم و خارق‌العاده به نظر می‌رسد. این حیوانات معمولاً حیوانات آرامی هستند ولی نسبت به قبیله و خانواده خود بسیار محافظه‌کار هستند. آن‌ها معمولاً قلمروهای بسیار بزرگ و عظیمی را در اختیار دارند و به آب و غذای زیادی احتیاج دارند و به همین دلیل نیز گاهی اوقات برای دست پیدا کردن به آب و غذا مسافت‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند.

تماشای فیل‌ها در زیستگاه طبیعی‎‌شان بدون شک منظره‌ای بسیار تماشایی و خیره‌کننده را برای شما به ارمغان خواهد آورد. متأسفانه قاچاق عاج فیل سبب شده تا جمعیت این حیوانات کاهش شدیدی داشته باشند و در معرض خطر انقراض قرار بگیرند. با این حال، تخمین زده می‌شود که حدود 400000 رأس فیل همچنان در آفریقا حضور داشته باشند.

پلنگ

پلنگ نیز یکی دیگر از اعضای خانواده گربه‌سانان است که به‌عنوان حیوانی خجالتی شناخته می‌شود که پیدا کردن آن در داخل طبیعت بسیار سخت است. این حیوانات معمولاً بالای درخت‌ها سکونت دارند و بیشتر روز خودشان را صرف خوابیدن می‌کنند و شب‌ها به شکار می‌روند. پلنگ‌ها دید بسیار خوبی در تاریکی دارند و همین نیز باعث می‌شود تا بتوانند راحت‌تر شکار کنند.

پلنگ‌ها معمولاً حیواناتی هستند که به‌تنهایی زندگی می‌کنند و به هنگام جفت‌گیری و بزرگ کردن توله‌ها در کنار جفت خود دیده می‌شوند. قرار گرفتن این حیوانات در زیستگاه رقبایی همچون شیرها و کفتارها سبب شده تا آن‌ها در معرض آسیب و حمله دشمنان خود قرار داشته باشند.

کرگدن

کرگدن‌ها بیشتر به‌خاطر شاخ‌های غول‌پیکر و جذاب خودشان شهرت دارند که از صورت آن‌ها به بیرون دراز شده است. این حیوانات از جثه بسیار بزرگی برخوردار هستند و پوست بسیار ضخیمی دارند. آن‌ها در دشت‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند و ماهیت جسور و شجاع آن‌ها باعث شده تا بسیار تهاجمی باشند.

دو دسته کرگدن وجود دارند که کرگدن سیاه و کرگدن سفید است. کرگدن‌های سیاه معمولاً اندازه سر کوچک‌تری دارند و این در حالی است که کرگدن سفید از جمجمه و سر طویل‌تری برخوردار هستند. تقاضای بسیار زیاد برای شاخ این حیوانات سبب شده تا شکار قانونی بسیار زیادی صورت بگیرد و جمعیت آن‌ها کاهش پیدا کند.

بوفالو

بوفالوها به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین حیوانات حیات‌وحش تلقی می‌شوند که بسیار تهاجمی هستند و همه چیز را به چشم تهدید می‌بینند. بوفالوی آفریقایی آن قدر تهاجمی است که هیچ گاه رام نشده است. از آنجا که آن‌ها در گله‌های بزرگ زندگی می‌کنند، شکار آن‌ها برای شیرها بسیار سخت است و در برخی از موارد نیز آن‌ها شیرها را زخمی کرده یا کشته‌اند.

بوفالوی آفریقایی شناگر بسیار خوبی است و از ساختار اجتماعی بسیار خوبی برخوردار است. داشتن شاخ‌های بزرگ نیز مزیتی برای آن‌ها است تا بتوانند از خودشان در برابر حیوانات درنده محافظت کنند. از آنجا که آن‌ها در طول روز مشغول چرا در طبیعت هستند، پس به هنگام سافاری شانس بسیار زیادی برای دیدن آن‌ها خواهید داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان