همه چیز درباره کره مشهور Sphere لاس وگاس

کره لاس وگاس (Las Vegas Sphere) که نمایی بسیار درخشان و برجسته به افق شهری لاس وگاس بخشیده، به‌عنوان یک سالن به شکل آمفی‌تئاتر با ۱۷۶۰۰ صندلی معرفی شده ولی باید گفت که اینجا فراتر از این است. این سالن تجربه سرگرمی از زمان افتتاحش در ماه گذشته میلادی توانسته توجه افراد بسیار زیادی را به خودش جلب کند و رکوردهایی را به نام خودش به ثبت برساند.

همه چیز درباره کره مشهور Sphere لاس وگاس

کره لاس وگاس (Las Vegas Sphere) که نمایی بسیار درخشان و برجسته به افق شهری لاس وگاس بخشیده، به‌عنوان یک سالن به شکل آمفی‌تئاتر با 17600 صندلی معرفی شده ولی باید گفت که اینجا فراتر از این است. این سالن تجربه سرگرمی از زمان افتتاحش در ماه گذشته میلادی توانسته توجه افراد بسیار زیادی را به خودش جلب کند و رکوردهایی را به نام خودش به ثبت برساند.

کُره لاس وگاس سازه‌ای کروی به عرض 516 فوت و ارتفاع 366 فوت است و همین نیز آن را به بزرگترین سازه کروی جهان تبدیل کرده است. سطح این بنای کروی نیز با 16000 فوت مربع ال‌ای‌دی پوشانده شده که با کیفیت 16K روشن می‌شوند و همین نیز آن را به با کیفیت‌ترین صفحه‌نمایش ال‌ای‌دی در روی زمین تبدیل می‌کند. علاوه بر این، این بنا بزرگترین سیستم صوتی شکل‌دهی پرتو را دارد که باعث می‌شود صدا شبیه به هدفون به گوش شما برسد، آن هم بدون اینکه هدفونی روی گوش خود قرار بدهید.

کره لاس وگاس نما، تصویر و صوف متفاوتی را ارائه می‌دهد و همین نیز باعث ایجاد تجربه سرگرمی تازه و منحصربه‌فردی شده است که برای ساخت آن حداقل 60 ثبت اختراع یا حق امتیاز به ثبت رسیده است. شرکت MSG Ventures مسئول فناوری این ساختمان بوده است.

کره‌ای در داخل کره

شرکت Sphere Entertainment که شرکت خواهر Madison Square Garden نیویورک به شمار می‌رود، به دنبال آن بوده تا مردم را درون یک تجربه جدید قرار بدهد و به همین خاطر نیز به سراغ ساخت این بنا رفته است. صفحه‌نمایش کروی راهی عالی برای قرار دادن مردم در محیطی واقع‌گرایانه به شمار می‌رود و حس و حال متفاوتی را ارائه می‌کند.

این ساختمان توسط شرکت طراحی Populous طراحی شده و دارای هفت سطح، یک دهلیز 80 فوتی با ستون‌هایی به‌اندازه دوبرابر ستون‌های پانتئون رم و همچنین سکوهای کاسه‌ای شکل با صندلی‌هایی به سمت صحنه است. چهار طبقه صندلی و دو سطح سوئیت نیز در داخل این بنا جای گرفته‌اند.

 برای ساخت این بنا سختی‌های بسیار زیاد در سر راه سازندگان قرار داشت. برای اینکه نمای بیرونی و فولادی این بنای کروی ساخته شود، به یکی از بزرگترین جرثقیل‌های جهان نیاز بود که با حداکثر توان خودش بتواند تاج این بنای کروی به وزن 120 تن را تا ارتفاع 500 فوت بالا ببرد. همین نیز باعث شده تا این بنا شامل بخش بیرونی و بخش داخلی باشد. برای ساخت هر دو بخش نیز نیاز به برنامه‌ریزی دقیق بوده است.

کره‌ای که از فضا دیده می‌شود

کره لاس وگاس تجربه خاطره‌انگیزی را رقم می‌زند، حتی برای کسانی که هرگز وارد آن نمی‎‌شوند. نمای بیرونی این بنا به مساحت 580 هزار فوت مربع از ال‌ای‌دی برنامه‎ریزی شده ساخته شده که بوم دیجیتالی درخشان و برجسته‌ای متشکل از 256 میلیون رنگ را به نمایش در می‌آورد که می‌توان آن را از فضا نیز دید.

بیش از 1.2 میلیون ال‌ای‌دی در قالب 400 پنل بسیار بزرگ ال‌ای‌دی جای گرفتند که در فاصله 9 اینچی از یکدیگر قرار دارند و همین نیز باعث شده تا یک صحنه نمایش با وضوح بسیار بالا را ایجاد کنند که نمایشی درخشان و زیبا را به تصویر می‌کشد.

کل سیستم روشنایی این بنا به‌صورت سفارشی و با همکاری با SACO از مونترال ساخته شده است. فناوری دیودهای ساطع‌کننده نور از قبل وجود داشته اما توانایی استفاده از این دیودها برای روشن کردن کل ساختمان با تصاویر مختلف نیازمند رویکردی تازه بود. برای همین نیز آن‌ها دیودها را به شکل گوی هاکی ساختند، گوی‌هایی که هر کدام از 48 دیود تشکیل شده‌اند. تمام 1.23 میلیون گوی نیز با سیلیکون سیاه پر شده‌اند تا در برابر شرایط آب‌وهوایی مقاوم باشند و انعکاس نداشته باشند.

میلیون‌ها گوی ال‌ای‌دی روی پنل‌های بسیار بزرگ قرار گرفتند و سپس این پنل‎‌ها در جای خود روی ساختمان قرار داده شدند. 12 راهرو نیز ایجاد شد تا کارگران در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری از آن‌ها استفاده کنند.

تجربه‌ای همه جانبه و فراگیر

علاوه بر اینکه نمای بیرون کره لاس وگاس با ال‌ای‌دی پوشانده شده، سطح داخلی آن یا همان سقفش نیز با نمایشگرهای با کیفیت 16K پوشانده شده و اطراف بینندگان و حاضرین را فراگرفته است. همه صندلی‌های این سالن در زیر این صفحه‌نمایش 160000 فوتی قرار گرفته‌اند و همین نیز باعث شده تا از هر نقطه و صندلی بتوان همه صفحه‌نمایش را دید. برای اینکه چشم بینندگان تجربه کاملاً غوطه‌وری را شاهد باشد، فاصله بین دیودها بسیار کم و تنگ است.

این نمایشگر اندازه‌ای دو برابر زمین فوتبال دارد و 189 میلیون دیود در آن به کار رفته که در فاصله 9 میلیمتری از هم قرار گرفته‌اند. در حقیقت، چشم انسان به‌راحتی می‌تواند تناقض و عدم توازن را تشخیص بدهد و به همین خاطر، سازندگان باید دقت بسیار زیادی در جای‌گیری این دیودها به کار می‌گرفتند تا فاصله بین آن‌ها زیاد نباشد.

صدای فوق‌العاده

برای ایجاد صدایی فراگیر در داخل این بنا از فناوری شکل‌دهی پرتوهای صوتی سه بعدی و سنتز میدان موج استفاده شده تا صدا به بهترین شکل ممکن به صندلی‌های قرار گرفته روی سکوی کاسه‌ای شکل برسد و همه نقاط مختلف در این مکان به بهترین شکل بتوانند صدا را بشنوند.

با اینکه شکل کروی این بنا باعث شده تا برای اجرای هنرمندان بسیار مناسب باشد و صندلی‌های آن حالت آمفی‌تئاتر داشته باشند و از لحاظ بصری نیز بسیار چشمگیر و تماشایی باشد اما کار را برای صدا بسیار دشوار می‌کند. به‌خاطر همین نیز سازندگان با یک شرکت صوتی در برلین همکاری کردند تا اولین نسل از سیستم سنتز میدان موج را ایجاد کنند که صرف نظر از شکل سالن بهترین سیستم صوتی را ارائه می‎‌کند.

این بنا همچنین یک تجربه چهار بعدی واقعی را ارائه می‌دهد. علاوه بر وضوح صفحه‌نمایش و همچنین صدای سنتز میدان موج، 10000 صندلی لمسی نیز به طور ویژه با محرک‌هایی طراحی شده‌اند که در صورت نیاز همراه با یک باس فرکانس پایین تکان می‌خورند.

به‌عنوان مثال، در فیلم Postcard from Earth که توسط دارن آرونوفسکی مخصوص پخش در این بنا ساخته شده، وقتی فیل نر شروع به حرکت می‌کند، هم‌زمان با صدای گام او، صندلی‌ها شروع به تکان خوردن می‌کنند و همین نیز باعث می‌شود تا بیننده‌ها به‌خوبی صدا و حرکت فیل را تجربه کنند.

این تجربه خارق‌العاده در لاس وگاس ایجاد شده ولی شرکت Sphere Entertainment به دنبال آن است تا کره‌های مشابهی با اندازه‌های متفاوت را در سراسر جهان راه‌اندازی کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان