همه چیزهایی که باید در مورد ویزا بدانید

سفر به کشورهای دیگر یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های زندگی است. اما برای سفر به خارج از کشور، به ویزا نیاز دارید

همه چیزهایی که باید در مورد ویزا بدانید

سفر به کشورهای دیگر یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های زندگی است. اما برای سفر به خارج از کشور، به ویزا نیاز دارید. ویزا یک سند رسمی است که به دارنده آن اجازه می‌دهد تا از نظر قانونی وارد یک کشور خارجی شود. در این متن، به بررسی مراحل درخواست ویزا، از جمله تکمیل فرم درخواست، ارائه مدارک پشتیبان و شرکت در مصاحبه ویزا می‌پردازیم. همچنین، هزینه‌های اخذ ویزا، زمان پردازش ویزا و خدمات ویزایی که سفارتخانه‌ها ارائه می‌دهند را بررسی خواهیم کرد.

ویزا چیست؟

ویزا یک سند رسمی است که به دارنده آن اجازه می‌دهد از نظر قانونی وارد یک کشور خارجی شود. ویزا معمولاً روی پاسپورت دارنده آن مهر زده یا چسبانده می‌شود. انواع مختلف ویزا وجود دارد که هر کدام به دارنده آن حقوق متفاوتی در کشور میزبان می‌دهد.

ویزای مسافرتی/گردشگری چیست؟

ویزای مسافرتی به دارنده آن اجازه می‌دهد تا فقط برای مقاصد گردشگری و تفریحی وارد یک کشور خارجی شود و برای مدت زمان مشخصی در آن کشور بماند. این ویزاها به دارنده آن اجازه کار یا انجام هر گونه فعالیت تجاری در کشور میزبان را نمی‌دهد.

ویزای کار چیست؟

ویزای کار برای افرادی که مایل به اشتغال یا انجام فعالیت‌های تجاری در کشور میزبان هستند ضروری است. انواع مختلف ویزای کار وجود دارد که به ماهیت کار و مدت اقامت بستگی دارد. به عنوان مثال، ویزای کار و تعطیلات به افراد اجازه می‌دهد تا در حین سفر در کشور به طور موقت مشغول به کار شوند.

ویزای تجاری چیست؟

ویزای تجاری به دارنده آن اجازه می‌دهد تا بدون پیوستن به بازار کار آن کشور، وارد کشور میزبان شده و به فعالیت‌های تجاری بپردازد. به عنوان مثال، ممکن است یک فرد برای انجام تجارت با شرکت دیگری یا شرکت در کنفرانس تجاری به ویزای تجاری نیاز داشته باشد. این بازدیدکننده معمولاً باید نشان دهد که از آن کشور درآمدی دریافت نمی‌کند.

ویزای دانشجویی چیست؟

ویزای دانشجویی نوعی ویزای غیرمهاجرتی است که به دارنده آن اجازه می‌دهد در یک مؤسسه آموزشی پس از متوسطه در کشور میزبان ثبت نام کند. دانش‌آموزان مبادله‌ای دبیرستان معمولاً باید برای اقامت موقت ویزا دریافت کنند.

ویزای پناهندگی چیست؟

ویزای پناهندگی می‌تواند به افرادی اعطا شود که از آزار و اذیت، جنگ، بلایای طبیعی و سایر شرایطی که زندگی آنها در معرض خطر است فرار می‌کنند.

ویزای کار و تعطیلات چیست؟

ویزای کار و تعطیلات به دارنده آن اجازه می‌دهد تا در کشوری که از آن عبور می‌کند، اشتغال موقت داشته باشد. همه کشورها برنامه تعطیلات کار را ارائه نمی‌دهند. استرالیا محبوب‌ترین برنامه از این نوع را دارد.

ویزای همسر چیست؟

ویزای همسر به شرکای زندگی اجازه می‌دهد تا زمانی که زوجین از یک کشور نیستند، از یکدیگر دیدار کنند.

ویزای ترانزیت چیست؟

مسافران ممکن است گاهی برای عبور از کشوری که کشور مقصد آنها نیست، به ویزای ترانزیت نیاز داشته باشند. اگر توقف شما در کشوری بیش از چند ساعت طول بکشد، معمولاً ویزای ترانزیت لازم است.

ویزای الکترونیکی چیست؟

ویزای الکترونیکی یا eVisa یک ویزای دیجیتالی است که در یک پایگاه داده ذخیره می‌شود و به جای مهر زدن یا چسباندن در پاسپورت دارنده، به شماره پاسپورت فرد پیوند داده می‌شود. درخواست ویزای الکترونیکی معمولاً از طریق اینترنت انجام می‌شود و متقاضی یک سند کاغذی برای ارائه در حین سفر دریافت می‌کند.

ویزاهای مهاجرتی در مقابل غیرمهاجرتی

ویزای مسافرتی را می‌توان به دو دسته مهاجرتی و غیرمهاجرتی تقسیم کرد. ویزای مهاجرتی به دارنده آن اجازه می‌دهد تا دائماً در کشور میزبان اقامت داشته باشد، در حالی که ویزای غیرمهاجرتی به دارنده آن اجازه ورود موقت به کشور میزبان را می‌دهد.

ویزا چه شکلی است؟

ویزای سنتی می‌تواند در پاسپورت مهر زده یا چسبانده شود. اگر ویزا در پاسپورت شما چسبانده شده باشد، معمولاً یک سند کوچک است که شامل نام، شماره پاسپورت، محل تولد، دلیل سفر و تاریخ انقضای شما می‌باشد. ویزای مهر شده معمولاً اطلاعات کمتری دارند. آنها معمولاً فقط مقصد و تاریخ معتبر بودن ویزا و دستورالعمل‌های رسمی مبنی بر اینکه ویزا برای چند روز معتبر است را دارند.

چرا برای سفر به ویزا نیاز دارم؟

اگر قصد سفر به کشوری را دارید که توافق ویزا با کشور خانه شما ندارد، ویزا لازم است.

بسیاری از کشورها دارای سیاست‌های ویزا و توافق‌نامه‌هایی هستند که به شهروندان آنها اجازه می‌دهند بدون نیاز به ویزا آزادانه بین آنها سفر کنند. به عنوان مثال، شهروندان کانادا و آمریکا برای سفر به کشورهای یکدیگر نیازی به ویزا ندارند، فقط اسناد مسافرتی معتبر. با این حال، کانادایی‌ها برای سفر به بوتان، به عنوان مثال، به ویزا نیاز دارند، زیرا هیچ توافق ویزایی بین دو کشور وجود ندارد.

برای بررسی اینکه آیا برای سفر به مقصد بعدی خود به ویزا نیاز دارید، به Passport Index مراجعه کنید.

سیاست ویزا چیست؟

سیاست ویزای یک کشور قانونی است که بیان می‌کند چه کسی ممکن است وارد کشور شود و چه کسی نمی‌تواند. این سیاست ممکن است به دارندگان پاسپورت یک کشور اجازه ورود بدون ویزا را بدهد، اما نه به دارندگان پاسپورت کشور دیگر. اکثر سیاست‌های ویزا دوجانبه هستند، به این معنی که دو کشور سفر بدون ویزا را به شهروندان یکدیگر اجازه می‌دهند، اما این همیشه اینطور نیست. به عنوان مثال، دارندگان پاسپورت کانادا ممکن است بدون ویزا به گرنادا سفر کنند، اما گرنادایی ها باید برای سفر به کانادا ویزا درخواست دهند.

هیچ قاعده سخت و سریعی برای کشورها در تعیین سیاست‌های ویزا وجود ندارد. با این حال، برخی از ملاحظات معمولی شامل روابط دیپلماتیک با کشور دیگر، تاریخچه مهاجرت غیرقانونی از آن کشور، عوامل هزینه و گردشگری و موارد دیگر است.

چرا برخی از کشورها محدودیت ویزا دارند؟

کشورها محدودیت ویزا دارند تا جریان ورود و خروج بازدیدکنندگان به داخل و خارج از کشور را بررسی و کنترل کنند و از مهاجرت غیرقانونی و سایر فعالیت‌های مجرمانه جلوگیری کنند. مجبور کردن مسافران به درخواست ویزا به مقامات اجازه می‌دهد تا از بازدیدکنندگان بالقوه غربالگری کنند. به عنوان مثال، ممکن است افرادی برای کار غیرقانونی به کشوری با فرصت های اقتصادی بهتر سفر کنند.

چه زمانی به ویزا نیاز دارم؟

زمان نیاز شما به ویزا بستگی به جایی دارد که می خواهید بروید. اگر کشور خانه شما دارای توافق ویزا با کشوری باشد که قصد سفر به آن را دارید، پس به احتمال زیاد نیازی به درخواست ویزا از قبل ندارید. با این حال، اگر کشور خانه شما توافق ویزا با مقصد مورد نظر شما ندارد، باید قبل از سفر برای ویزا درخواست دهید.

برای اطلاع از اینکه با گذرنامه خود می توانید بدون ویزا به کجا سفر کنید، به شاخص پاسپورت ما مراجعه کنید.

درخواست ویزا

چگونه برای ویزا درخواست کنم؟

با استفاده از موتور جستجوی ترجیحی خود، وب سایت رسمی مهاجرت دولت کشوری را که قصد بازدید از آن را دارید پیدا کنید. پس از یافتن و خواندن تمام اطلاعات، از جمله الزامات درخواست ویزا، فرم درخواست ویزای مسافرتی مورد نیاز را پر کنید. ممکن است بتوانید این فرم را به صورت الکترونیکی ارسال کنید یا ممکن است ملزم باشید آن را از طریق پست ارسال کنید یا در برخی موارد به کارگزار مراجعه کنید. اگر مقصد شما نیاز به ویزا در بدو ورود دارد، نیازی به درخواست ویزای مسافرتی از قبل ندارید. در این صورت، پس از رسیدن به مقصد، ممکن است از شما خواسته شود فرم ویزا را پر کنید و هزینه های مربوطه را پرداخت کنید. الزامات را با وب سایت یا کنسولگری مربوطه دوباره بررسی کنید، زیرا ممکن است لازم باشد یک عکس به اندازه پاسپورت نیز بیاورید.

الزامات ویزا چیست؟

هر کشوری الزامات درخواست ویزای خاص خود را دارد. حتماً با وب سایت دولتی مربوطه کشور مقصد خود بررسی کنید تا متوجه شوید. الزامات معمولاً شامل پر کردن فرم درخواست ویزا، ارائه پاسپورت برای مهر زدن در صورت نیاز، عکس و مدارک اضافی مانند برنامه پرواز، رزرو هتل یا نامه دعوتنامه است.

بسیاری از کشورها همچنین هنگام صدور ویزا، دستورالعمل‌های عدم پذیرش دارند. ممکن است بازدیدکنندگان بالقوه غیرقابل پذیرش تلقی شوند، برای مثال، اگر سابقه کیفری داشته باشند، خطر امنیتی باشند، مشکل سلامتی جدی داشته باشند، مشکلات مالی جدی داشته باشند و موارد دیگر.

اگر الزامات ویزا برای کشوری را که قصد بازدید از آن را دارید برآورده نکنید، احتمالاً درخواست ویزای شما رد خواهد شد و اجازه ورود به کشور را نخواهید داشت.

مدارک پشتیبان مورد نیاز برای ویزای توریستی چیست؟

هنگام ثبت درخواست ویزای خود در سفارت کشوری که قصد بازدید از آن را دارید، از شما خواسته می‌شود که مدارک پشتیبان را به همراه درخواست ویزای اصلی ارائه کنید. در زیر لیستی از مدارک پشتیبان رایج آمده است:

نامه دعوتنامه. کپی از صفحه اطلاعات پاسپورت خود. یک یا دو عکس در اندازه مشخص شده توسط اداره ویزا. مدرک حمایت مالی در طول سفر. بیمه مسافرتی. بلیط هواپیما. مدرک هدف سفر. هزینه‌های درخواست ویزا.

نامه دعوت برای ویزا چیست؟

برخی از کشورها، مانند کانادا و ایالات متحده، ممکن است از بازدیدکننده بخواهند که نامه دعوتنامه را به همراه درخواست ویزای مسافرتی خود ارائه کند. نامه دعوتنامه نامه رسمی از شخصی است که قصد بازدید از او را دارید و بیان می‌کند که آنها شما را به بازدید از آنها در آن کشور دعوت می‌کنند. نامه‌های دعوت به مقامات مسافرتی کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان بالقوه را با اطمینان از اینکه بازدید موقت در واقع ماهیت واقعی درخواست ویزا است، غربالگری کنند. برای جزئیات در مورد آنچه باید در چنین نامه ای گنجانده شود، با وب سایت دولتی مقصد مورد نظر خود بررسی کنید.

آنچه در مصاحبه ویزا انتظار می رود

پس از ثبت درخواست ویزای خود، ممکن است از شما خواسته شود که توسط کشوری که قصد بازدید از آن را دارید، در مصاحبه ویزا شرکت کنید. اکثر درخواست‌های ویزا بدون نیاز به مصاحبه تأیید یا رد می‌شوند، اما افسر ویزا ممکن است یک مصاحبه را درخواست کند. سوالات متداول زیر ممکن است در مصاحبه ویزا از شما پرسیده شود:

  • چرا می‌خواهید به کشور X سفر کنید؟
  • چرا می‌خواهید در این زمان خاص بازدید کنید؟
  • آیا سابقه کیفری دارید؟
  • آیا با شخص دیگری سفر می‌کنید؟
  • به ملاقات چه کسی خواهید رفت؟
  • چقدر خواهی ماند؟
  • کجا خواهی ماند؟
  • آیا بلیط هواپیما رزرو کرده‌اید؟
  • آیا برای این سفر بیمه درمانی دارید؟
  • اگر در حال حاضر شاغل هستید، آیا برای مدت سفر از محل کار خود مرخصی دارید؟
  • آیا پس از بازدید به کشور خود باز خواهید گشت؟

هزینه‌های اخذ ویزا چقدر است؟

هر کشور هزینه‌های متفاوتی برای اخذ ویزا دارد. برای اطلاع از هزینه‌ها با وب سایت مهاجرت دولت مقصد خود بررسی کنید. به عنوان مثال، هزینه‌های درخواست ویزا برای ویزاهای ایالات متحده از 160 دلار آمریکا شروع می‌شود.

زمان پردازش ویزا چقدر است؟

هر کشور درخواست‌های ویزا را با سرعت متفاوتی پردازش می‌کند. حتما وب سایت دولتی کشوری را که قصد بازدید از آن را دارید بررسی کنید تا متوجه شوید چقدر سریع درخواست‌های ویزا را پردازش می‌کنند. به عنوان مثال، پردازش درخواست‌های ویزا از روسیه برای بازدید از کانادا حدود 8 روز طول می‌کشد، در حالی که به کانادایی‌هایی که قصد سفر به هند را دارند توصیه می‌شود حداقل 15 روز قبل درخواست ویزا دهند.

سفارت چه خدمات ویزایی ارائه می‌دهد؟

سفارتخانه‌ها به طور معمول خدمات درخواست ویزا، کمک و اطلاعات به روز در مورد ویزا و الزامات سفر ارائه می دهند. همیشه ایده خوبی است که از سفارت کشور مقصد خود برای آشنایی با سفر به آنجا اطلاع کسب کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان