نحوه تغییر مشخصات مسافر بعد از خرید بلیط هواپیما

یکی از مشکلاتی که شما ممکن است بعد از خرید و تهیه بلیط هواپیما با آن مواجه شوید، این است که اطلاعات خود را به اشتباه ثبت کرده باشید

نحوه تغییر مشخصات مسافر بعد از خرید بلیط هواپیما

یکی از مشکلاتی که شما ممکن است بعد از خرید و تهیه بلیط هواپیما با آن مواجه شوید، این است که اطلاعات خود را به اشتباه ثبت کرده باشید. این اتفاق ممکن است در هر زمانی برای شما رخ بدهد. اتفاقی که در نگاه اول می‌تواند کمی ترسناک باشد و موجب بروز نگرانی‌های فراوانی برای شما شود. ضمن اینکه با توجه به قوانین سختگیرانه ورود اطلاعات شخصی در بلیط هواپیما، تغییرات چندانی نمی‌توان در آن ایجاد کرد. مگر طبق قوانین و مقررات خاص که ما در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مشخصات روی بلیط و اهمیت آن

درج کردن مشخصات و اطلاعات روی بلیط شامل نام و نام خانوادگی به زبان فارسی و به زبان انگلیسی و اطلاعات پروازی شما است. تفاوتی نمی‌کند که قصد تهیه بلیط هواپیما تهران کیش یا هر مبدا به هر مقصد دیگری را داشته باشید. اصل ماجرای این است که اطلاعات وارد شده و ثبت شده شما بر روی بلیط هواپیما، باید دقیقاً مطابق با اطلاعات کارت شناسایی شما باشد. حالا اگر حتی یک سر سوزن اطلاعات شما که بر روی کارت پرواز چاپ شده با اطلاعات کارت شناسایی مغایرت داشته باشد، شما اجازه ورود به هواپیما را نخواهید داشت و حتی هزینه‌ای که برای صدور بلیط صادر کرده‌اید به راحتی از بین خواهد رفت.

البته پروازهای داخلی سخت‌گیری کمتری در مورد مغایرت اطلاعات ورودی دارند. اما پروازهای خارجی سخت‌گیری دوچندانی داشته و به هیچ عنوان امکان تغییر دادن نام و نام خوانوادگی و اطلاعات مسافر بر روی بلیط در این پروازها وجود ندارد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در برخی موارد محدود می‌توان شماره پاسپورت و یا تاریخ انقضا آن را تغییر داد.

نکته اینجاست که برخی از افراد همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم سهوا و از روی بی‌دقتی اطلاعات شخصی خود را اشتباه وارد می‌کنند. بعد از آن تصور می‌کنند که به راحتی می‌توان اطلاعات را تغییر داد و پرواز را از دست نداد. اما با در نظر گرفتن نوع بلیط، شما به هیچ عنوان نمی‌توانید تغییر مشخصات داشته باشید.

تغییر دادن مشخصات با در نظر گرفتن نوع بلیط

همانطور که می‌دانید ما در صدور بلیط هواپیما دو نوع بلیط چارتری و سیستمی داریم. هر کدام از این بلیط‌ها قوانین و مقررات خود را دارند که ما در ادامه در مورد تغییرات اطلاعات روی بلیط، هر کدام از این بلیط‌ها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

بلیط‌های سیستمی

چه بلیط شما بلیط پرواز تهران اهواز باشد چه بلیط پرواز تهران تورنتو، تفاوتی نمی‌کند. اگر شما در زمان تهیه بلیط و ورود اطلاعات به سیستم، اطلاعات شخصی خود را به اشتباه وارد کرده باشید در این نوع بلیط به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی امکان تغییر اطلاعات شخصی وجود ندارد. شما باید بلیط را از اول تهیه کنید.

بنابراین فرد مسافر باید بلیط تهیه شده خود را کنسل و مجدداً اقدام به تهیه و خرید بلیط جدید کند. البته در این بین استثنائاتی هم وجود دارد. برخی از ایرلاین‌ها اجازه می‌دهند که مسافر مشخصات اشتباه روی بلیط خود را تغییر دهد. این ایرلاین‌ها با دریافت مبلغی به عنوان جریمه، به شما کمک می‌کنند تا مشخصات خود را تغییر داده تا دیگر نیازی به خرید مجدد بلیط هواپیما نداشته باشید.

بلیط چارتری

بعد از بلیط سیستمی به بلیط‌های چارتری می‌رسیم. اگر بلیطی که شما تهیه کردید در دسته بلیط‌های چارتری قرار داشته باشد، شاید بتوانید با در نظر گرفتن قوانین و مقررات شرکت‌های هواپیمایی، مشخصات خود را تصحیح کرده و تغییر دهید. معمولاً شرکت‌های هواپیمایی که بلیط‌های چارتری دارند تا زمانی که تمامی صندلی‌های هواپیماهای آن‌ها پر نشده، پروازها را نمی‌بندند. به همین دلیل شما می‌توانید تا زمان پرواز مشخصاتی را که به اشتباه وارد کرده‌اید، تغییر دهید. ناگفته نماند که این امکان هم تنها تا چند روز پیش از پرواز برای شما وجود دارد.

انجام اصلاحات بر روی بلیط‌ها

همانطور که می‌دانید بلیط هواپیما حاوی اطلاعات شخصی مسافران و همینطور اطلاعات پروازی آنان است. به همین دلیل اگر هر کدام از قسمت‌ها بر روی بلیط هواپیما به صورت اشتباه پر شود، می‌تواند مسافر را با مشکلاتی جدی مواجه کند.

همانطور که گفتیم بلیط‌های سیستمی امکان تصحیح و اصلاح اطلاعات را ندارند. مسافران به هیچ عنوان نمی‌توانند هزینه‌ای که برای تهیه بلیط پرداخت کرده‌اند را پس بگیرند. ناگفته نماند که برخی از ایرلاین‌ها در این بین با دریافت مبلغی به عنوان جریمه، تصحیح اطلاعات را انجام می‌دهند. اما این مبلغ می‌تواند با در نظر گرفتن قسمت به اشتباه ثبت شده متفاوت باشد و جریمه‌های مختلفی را شامل حال مسافران کند.

تغییر دادن اطلاعات شخصی

اگر تاریخ پرواز شما به اشتباه ثبت شده باشد شما نمی‌توانید تاریخ را تغییر دهید و باید مجدداً بعد از کنسل کردن بلیط، اقدام به تهیه بلیط دوم کنید. البته این موضوع باز هم بستگی به سایت و ایرلاین تهیه بلیط شما دارد. برخی از سایت‌ها با استفاده از پنل کاربری به شما اجازه کنسلی بلیط و تغییر تاریخ سفر را خواهند داد. در این دسته از بلیط‌های سیستمی با در نظر گرفتن زمان باقیمانده به پرواز، شما مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کرده و تاریخ پرواز را تغییر خواهید داد.

قسمت دوم شامل بخش نام و نام خانوادگی می‌شود. اگر نام و نام خانوادگی شما به اشتباه وارد شده باشد به هیچ عنوان امکان تغییر آن وجود ندارد. مگر در برخی از ایرلاین‌ها مانند ماهان که با دریافت مبلغی جریمه این تغییر را برای شما ایجاد خواهند کرد.

حتی ممکن است که شما در زمان درج تاریخ تولد نیز اشتباه کنید. تاریخ تولد به قدری مهم است که گاهی اوقات با محاسبه اشتباه سن افراد به زیر 12 سال، هزینه بلیط برای فرد نیم بها محاسبه می‌شود. به همین دلیل در این زمان هم باید هرچه سریع‌تر اشتباه خود را به ایرلاین اطلاع داده تا برای شما بلیط جدید صادر شود.

اشتباهات خطرناک جبران ناپذیر

با انواع اشتباهات صدور بلیط هواپیما آشنا شدید و فهمیدید که برخی از این اشتباهات چه خسارت جبران ناپذیری را می‌تواند به شما وارد کند. توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، از سایت‌های خوشنام مانند اسنپ تریپ با بهترین خدمات و بالاترین کیفیت، خرید خود را انجام دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان