از آزار کلامی تا یادگاری روی بدن؛ جملاتی کلیدی که صد در صد از زبان خشونت‌گران خانگی می‌شنوید/ آن‌ها را به خاطر بسپارید و جدی بگیرید (فیلم)

یکی از موارد که کمتر در مورد خشونت خانگی به آن اشاره شده، ثبت یادگاری روی بدن فرد است. خشونت‌گر در شرایطی ظاهرا آرام و سرشار از علاقه، رفتاری می‌کند که مثلا کبودی و یا ردی روی بدن فرد مقابل به جا می‌گذارد.

عصر ایران؛ حسن ظهوری ــ دست خودم نیست؛ یا دست خودم نبود؛ می‌دونه این حرف‌ها من رو عصابی می‌کنه؛ می‌دونه روی این موضوع حساسم ... و 10‌ها جمله دیگر نشانه‌هایی آشکار از خشونت‌گرا بودن یک فرد است. فردی که دست به خشونت بیرحمانه زده و با این جملات سعی در توجیه کار خود دارد.

گزارش را این‌جا ببینید

زمانی آگاهی کافی از نشانه‌ها و علائم فردی که می‌تواند دست به خشونت خانگی بزند وجود نداشت. حتی در گذشته غیرت و قلدری بخشی از ارزش‌های مردانه در نظر گرفته می‌شد. اما به مرور زمان و با رشد فرهنگی و آگاهی بیشتر معلوم شد این‌ها نه تنها ارزش نیستند که می‌توانند در نقش ضد ارزش،‌ فاجعه آفرینی کنند.

وقتی از خشونت خانگی حرف می‌زنیم، در اغلب موارد کسانی که از این خشونت‌ها آسیب می‌بیند، زنان هستند. در واقع به جرات می‌توان گفت که خشونت خانگی متعلق به مردان است و کمتر پیش می‌آید زنان، خشونتگران در خانه باشند. خشونت خانگی، محدوده وسیعی از آزارها و آسیب‌ها را در بر می‌گیرد. از خشونت کلامی گرفته تا خشونت رفتاری، ضرب و شتم و حتی قتل.

اما حالا راه‌کارهای زیادی وجود دارد که می‌شود پیش از ازدواج ماهیت فردی که با آن ازدواج می‌کنید را بهتر بشناسید. علاوه بر بررسی رفتارهای او در مواجه با افراد مختلف، کلمات و جملاتی وجود دارد که تنها توسط خشونت‌گران و افرادی که به دنبال سلطه و قدرت مطلق در یک رابطه هستند، شنیده می‌شود. همچنین مجموعه‌ای از رفتارها وجود دارد که به شما اخطار می‌دهد، فردی که دارید با او کلنجار می‌روید، به مرحله خطرناکی رسیده که می‌تواند سرانجامی چون خشونت خانگی داشته باشد.

خشونت خانگی پدیده‌ای نیست که یکبار رخ بدهد. معمولا فرد خشونت‌گر، به دفعات رفتار و پرخاش خودش را تکرار می‌کند. پس باید بدانید که یا باید با دقت و درست همسرتان را انتخاب کنید و یا این‌که اگر هم در انتخاب دچار مشکل شدید، بدانید که خشونت‌گر خانگی با حرف و نصیحت درست نمی‌شود و باید به پزشک مراجعه کند.

اما یکی از موارد که کمتر در مورد خشونت خانگی به آن اشاره شده، ثبت یادگاری روی بدن فرد است. خشونت‌گر در شرایطی ظاهرا آرام و سرشار از علاقه، رفتاری می‌کند که مثلا کبودی و یا ردی روی بدن فرد مقابل به جا می‌گذارد. این یک اخطار است. با خودتان نگویید: اوه چه عاشقانه. این اخطار را به عنوان نشانه‌ای از خشونت‌گرا بودن فرد به حساب بیاورید و شرایط را درست بسنجید.

در این گزارش با شهره طاعتی، مددکار اجتماعی صحبت کردیم. او با استفاده از تجربیاتش، کلید واژه‌های مهمی که بارها از خشونتگران خانگی شنیده است را گردآوری کرده و معرفی می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان