سقوط گردشگری در اسرائیل ،‌ اردن ،‌ لبنان و مصر / کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی تورها / مسافران اروپایی و امریکایی می ترسند

حداقل افراد سوار بر قایق ۸۵ گردشگر بود اما اکنون قایق تنها با ۱۳ نفر در رودخانه به گردش می رود / پروازهای تل‌آویو از ۵۰۰ پرواز در روز به ۱۰۰ پرواز رسیده است.

جنگ اسرائیل - حماس باعث لغو بسیاری از سفرهای گردشگری به سه کشور مصر ،‌ اردن و لبنان شده است. آمار لغو تورهای گردشگری در این سه کشور بین 50 تا 100 درصد اعلام شده است. بخش گردشگری و سفرهای هوایی در اسرائیل هم به شدت آسیب دیده است.

به گزارش عصرایران، بی بی سی عربی به بررسی تاثیرات جنگ غزه بر گردشگری سه کشور نزدیک به جنگ غزه یعنی مصر اردن و لبنان پرداخته است.

در خلاصه این گزارش به قلم "امل سعید" می خوانیم:

از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و غزه بیش از یک ماه پیش، سفر گردشگران خارجی به مصر، اردن و لبنان با کاهش شدیدی همراه شده است.
ما با 12 شرکت گردشگری در مصر و اردن صحبت کردیم. آنها گفتند رزرو هتل، پرواز و برنامه های تفریحی گردشگری بین 50 تا 90 درصد کاهش یافته است. در حالی که دو شرکت مجری تورهای گردشگری در لبنان گفتند اکنون کار آنها به طور کامل متوقف شده است.

کسانی که در این سه کشور با آنها صحبت کردیم گفته اند گردشگران، به ویژه آنهایی که از اروپا و امریکا می آیند خاورمیانه را یک منطقه می دانند. گردشگران همیشه قبل از لغو رزرو خود می پرسند: "آیا پیش شما امن است؟"

چرا این سه کشور؟ 

به دلیل نزدیکی جغرافیایی، مصر، اردن و لبنان با غزه و اسرائیل یا هر دو مرز مشترک دارند. همچنین بیم آن می رود جنگ و درگیری به این کشورها کشیده شود. همانطور که حملات متقابل میان حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل ادامه دارد و حملات تصادفی ارتش اسرائیل به مناطقی مرزی مصر رخ داد.

در ساعات اولیه روز شنبه 7 اکتبر / 15 مهر، حماس حمله بی‌سابقه‌ای را به اسرائیل انجام داد که طبق گفته مقامات اسرائیلی، حدود 1200 نفر کشته شدند و بیش از 220 نفر هم به گروگان گرفته شدند. اسرائیل هم حمله گسترده ای را علیه حماس آغاز کرد که تا کنون به گفته مقامات حماس در غزه بیش از 12 هزار کشته داشته است.
 
بر اساس گزارشی که به تازگی توسط آژانس رتبه بندی اعتباری استاندارد اند پورز منتشر شده در صورتی که جنگ بین حماس و اسرائیل شدیدتر شود، دامنه آن گسترش یابد یا طولانی شود این سه کشور (مصر، لبنان و اردن) ممکن است بین 10 تا 70 درصد از درآمدهای گردشگری خود را از دست بدهند. 


مصر

ما با 6 شرکت گردشگری در مصر صحبت کردیم که در قاهره پایتخت، شهر غرقاده در ساحل دریای سرخ و شهر اسوان در جنوب مصر فعالیت می کنند. همه آنها گفتند از ماه گذشته با لغو بیش از 50 درصدی  رزرو تورها و سفرهای گردشگری روبه رو هستند.

گردشگری زمستانه معمولاً در ابتدای نوامبر (آبان / آذر) هر سال در مصر رونق می گیرد زیرا گردشگران خارجی علاوه بر شهرهای اقصر و اسوان در جنوب این کشور به شهرهای ساحلی در شبه جزیره سینا و دریای سرخ هم می روند زیرا این شهرها به آب و هوای گرم خود در این موقع از سال شناخته می شوند.

اهرام مصر - شهر جیزه در نزدیکی قاهره

اهرام مصر

برای بررسی وضعیت این دو شهر با "عادل فوزی" که در یکی از هتل‌های شهر اسوان کار می‌کند گفتگو کردیم. او به ما گفت در حال حاضر بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌ها در این شهر خالی هستند و گردشگران رزرو خود را لغو کرده‌اند.

عادل ادامه داد ساکنان شهرهای اقصر و اسوان هر سال منتظر فصل زمستان هستند تا درآمد خود را بهبود ببخشند "اما هم اکنون قرارداد کارگرانی که موقت در هتل‌های کوچک کار می کنند تمدید نمی‌شود."

به گفته عادل، این دو شهر معمولاً در این فصل آشپز، مدیر و نیروهای ارائه خدمات را از استان‌های مختلف به‌خصوص افرادی که به زبان‌های خارجی صحبت می‌کنند، استخدام می‌کنند اما اکنون با کاهش گردشگران خارجی، تعداد این استخدام ها کاهش چشمگیری داشته است.

"عزت رأفت" که سفرهای توریستی را در رودخانه نیل برگزار می کند هم می گوید در این زمان از سال، حداقل افراد سوار بر قایق در هر سفر حدود 85 گردشگر بود اما اکنون قایق تنها با حدود 13 نفر در رودخانه به گردش می رود. او می گوید مجبور است این تعداد محدود از گردشگران سوار شوند در غیر این صورت، درآمد خود را از دست خواهد داد.

او ادامه می دهد بیشتر کسانی که رزرو خود را لغو می کنند، گردشگران اروپایی و آمریکایی هستند.

شهر اسوان مصر

گردشگری شهر اسوان مصر
در هشتم اکتبر گذشته، یک روز پس از آغاز حمله حماس علیه اسرائیل (علیات طوفان الاقصی)، یک پلیس مصری به سمت یکی از گروه‌های گردشگری اسرائیلی در شهر اسکندریه تیراندازی کرد. این حادثه باعث کشته شدن دو گردشگر اسرائیلی و یک راهنمای تور مصری شد.

سفارت آمریکا بعد از این حادثه از شهروندان خود در مصر خواست تا محتاط باشند و اعلام کرد: "این حادثه ممکن است مربوط به تنش های جاری در غزه و اسرائیل باشد".

حدود یک ماه پس از این حادثه، وزیر گردشگری مصر (احمد عیسی) اعلام کرد این کشور برای هر پروازی که در شهر شرم الشیخ در ساحل دریای سرخ فرود می‌آید، مشوق‌هایی را برای حمایت از بخش گردشگری ارائه می‌کند. او تاکید کرد تاثیر جنگ در غزه بر  رزرو پروازها و تورهای گردشگری در مصر "از 10 درصد بیشتر نمی شود."

بخش گردشگری در مصر حدود 3 میلیون نیرو را به کار می گیرد و منبع مهم ارزی برای کشوری است که از بحران بدهی خفه کننده رنج می برد.  مصر باید حدود 14 میلیارد دلار بدهی خارجی را در نیمه اول سال آینده میلادی بازپرداخت کند.


اردن

ما با 6 شرکت گردشگری در اردن که سفرهای خود را در شهرهای امان (پایتخت)، بندر عقبه و دریاچه بحر المیث (دریای مرده) انجام می‌دهند صحبت کردیم. همه این شرکت‌ها گفته اند میزان لغو رزرو تورهای توریستی طی ماه گذشته بیش از 65 درصد بوده است. برخی از این شرکت ها گفتند این درصد برای دسته های خاصی از گردشگران از 90 درصد هم  فراتر رفته است.

"نضال بن عیسی" مالک یک شرکت گردشگری و مسافرتی در اردن می‌گوید گردشگران از بازار آمریکا، کانادا، هند و مالزی بیش از 95 درصد رزرو خود را لغو کرده اند زیرا معمولاً در تورهای ترکیبی شرکت می‌کنند یعنی سفرهایی که شامل اردن وفلسطین است. 

گردشگران شهر باستانی پترا اردن

گردشگران شهر باستانی پترا اردن

به گفته نضال، لغو رزرو تورهای گردشگران اروپایی به 65 درصد رسیده است. او ادامه می دهد بیشتر گروه های گردشگری که لغو رزرو می کنند از دلایل ترس خود می گویند :‌"به دلیل اخبار منتشر شده، موقعیت مرزی اردن با فلسطین و تظاهرات در حمایت از غزه".

تظاهرات گسترده ای از زمان آغاز جنگ در غزه به طور مداوم در شهر امان (پایتخت) و دیگر شهرهای اردن برگزار می شود. معترضان در حمایت از غزه شعار می دهند و از مقامات اردنی می خواهند راه های منتهی به مرز فلسطین را باز کنند. 

اردن یک خط مرزی مشترک صدها کیلومتری با کرانه باختری و اسرائیل دارد. خیلی از تظاهرات اردنی ها به استان کرک و نزدیک غوراردن (دره اردن)‌ در نزدیکی مرز کرانه باختری و اسرائیل می رسد.


لبنان

معمولاً در این موقع از سال، رزرو تورهای گردشگری در لبنان با فصل تعطیلات که از اوایل دسامبر آغاز می شود همزمان است اما درصد رزرو هتل ها از زمان شروع جنگ در غزه کاهش یافته و به 5 یا 7 درصد رسیده است. رئیس شورای ملی گردشگری لبنان "پیر الاشقر" این موضوع را اعلام می کند.

ما با "ایهاب الساحلی" و "جیلبرت ابوشعر" شهروندان لبنانی که تورهای گردشگری خصوصی به بیروت و دیگر شهرهای لبنان انجام می دهند، صحبت کردیم. آنها
گفتند اکنون کارشان به طور کامل متوقف شده است.

الساحلی می گوید درآمد او که قبلاً بیش از هزار دلار در ماه بود اکنون به دلیل لغو تورهای گردشگری، صفر شده است.

ساحل روشه - بیروت

ساحل روشه - بیروت
 "ابوشعر" هم می گوید با شروع جنگ در غزه، گردشگران هر روز با او تماس می گرفتند و از او می پرسیدند: آیا اوضاع آنجا امن است؟ او می گفت اوضاع در بیروت با ثبات است اما تنش فقط در جنوب است. برخی می آمدند و برخی دیگر رزرو را لغو می کردند اما اکنون هیچ کس تمایلی به آمدن به لبنان ندارند.

حزب الله لبنان از هشتم اکتبر گذشته در حال تبادل آتش با ارتش اسرائیل در امتداد مرز است. این موضوع منجر به کشته شدن افرادی در دو طرف و تخلیه ده ها منطقه در طرف اسرائیلی شد.

چند روز پس از آغاز تبادل آتش، چندین کشور از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، اسپانیا و استرالیا به شهروندان خود درباره سفر به لبنان هشدار دادند.
شرکت هواپیمایی میدل ایست ایرلاینز (شرکت ملی هواپیمایی لبنان) هم اعلام کرد تنها یک سوم ناوگان این شرکت در لبنان فعالیت می کند و بقیه هواپیماها به دلیل تنش در جنوب به فرودگاه های خارج از کشور منتقل می شوند.


اسرائیل


به نوشته الجزیره، به دنبال آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل، فعالیت گردشگری در اسرائیل درماه گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان 76 درصد کاهش یافت. در این شرایط جنگی، اکثر پروازها به تل آویو نیز متوقف شده اند. 

براساس گزارش دفتر آمار اسرائیل، در ماه اکتبر  (ماه گذشته)  89 هزار و 700 گردشگر از اسرائیل دیدن کردند. اکثر آنها قبل از 7 اکتبر (روز حمله حماس به اسرائیل) وارد اسرائیل شده بودند.

فرودگاه بن گوریون - تل آویو

فرودگاه بن گوریون در تل آویو


این آمار در مدت مشابه سال گذشته، بیش از 370 هزار نفر بود که نشان دهنده کاهش شدید امار ورودی گردشگران خارجی و ضرر هنگفت اقتصاد گردشگری اسرائیل است.

گزارش سایت "Secret Flights" هم نشان می دهد پروازها به و از فرودگاه تل آویو 80 درصد کاهش یافت.
این سایت نوشت هم اکنون و به هنگام جنگ در غزه، به طور میانگین روزانه 100 پرواز در فرودگاه تل آویو فرود می آید در حالی که این رقم قبل از جنگ،‌ 500 پرواز بود.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان