شکاف در هالیوود به دلیل مخالفت با حمله اسرائیل و حمایت از فلسطین

هالیوود بر سر حمایت و مخالفت با حمله اسرائیل به غزه دو قطبی شده است.

هالیوود بر سر موضع‌گیری در مخالفت با رژیم صهیونیستی یا حمایت از آن دوشقه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، آژانس هنرمندان خلاق (CAA) با یک بحران دست و پنجه نرم می‌کند: ماها دخیل، یکی از عوامل اصلی آن، با پست‌های اینستاگرامی‌اش طوفانی به راه انداخت. وی در یک پست نوشته: «چه چیزی دلخراش‌تر از دیدن نسل‌کشی است؟ اینکه شاهد انکار این باشی که نسل‌کشی در حال وقوع است.»

در واکنش به نظرات وی، دخیل از وظایف خود به عنوان رییس بخش فیلمبرداری حذف شد، اما اجازه پیدا کرد به عنوان نماینده مشتریانش باقی بماند و مهم‌ترین مشتری او، تام کروز، به CAA اعلام کرد که از او حمایت می‌کند و 15 نوامبر در دفتر CAA با دخیل ملاقات کرد. یک منبع آگاه گفته این یک قدم استثنایی است که کروز برداشته تا شخصاً برای نشان دادن حمایت از نماینده مبارز خود حضور پیدا کند.

اما مساله دخیل به همین جا ختم نشد. منابع می‌گویند، گروهی از دستیاران CAA تهدید کردند که به خاطر رفتار آژانس با او از کارشان کناره‌گیری می‌کنند. در همان زمان، برخی که از پست‌های وی شکایت داشتند، معتقد بودند او باید اخراج می‌شد. در اقدامی دیگر CAA روابط خود را با یک کارمند و 2 مشتری به دلیل پست‌های ضداسراییلی در رسانه‌های اجتماعی قطع کرد.

نمونه‌های مشابهی از اخراج، تهدید و احساس خیانت در سرتاسر هالیوود در حال وقوع است، زیرا این صنعت با احساسات خام ناشی از فوران خشونت در خاورمیانه دست و پنجه نرم می‌کند.

هر روز تعداد فزاینده‌ای سخنان خصمانه درباره اسراییل و کشتار مردم منتشر می‌شود که احساس خویشاوندی با آرمان فلسطین دارند و معتقدند اسراییل متجاوز است و از فقدان همبستگی خشمگین هستند و شماری دیگر از این سخنان به جوش می‌آیند و آن را یهودستیزانه قلمداد می‌کنند. این دوقطبی شدن قابل توجه است زیرا صنعت فیلمسازی معمولاً در زمینه سیاست، از مخالفت آشکار با رییس‌جمهوری سابق ترامپ گرفته تا حمایت یکسان از حقوق باروری، جبهه واحدی را به نمایش گذاشت؛ اما وقتی صحبت از اسراییل می‌شود، شکاف‌ها خود را نشان می‌دهد.

درحالی که هالیوود به سرعت اعلام کرد «زندگی سیاه‌پوستان مهم است»، شماری می‌گویند فضای زیادی برای انتقاد از اسراییل یا ابراز نگرانی در مورد جنگ جاری در غزه وجود دارد، اما این به افراد مشهور و نمایندگان صنعتی اجازه نمی‌دهد تا اسراییل را متهم به آپارتاید کنند.

منابع می‌گویند کمپانی «اسپای‌گلس» بی سر و صدا ملیسا باررا بازیگر فیلم بعدی «جیغ» را به دلیل پست‌هایش در شبکه‌های اجتماعی که از اسراییل به عنوان سرزمینی «استعمارشده» یاد کرد و تاکید کرد یهودیان رسانه‌ها را کنترل می‌کنند، کنار گذاشته شد. یکی از سخنگویان این کمپانی گفت این بازیگر اخراج شده زیرا پست‌های او یهودی‌ستیزانه تلقی می‌شد.

به همین ترتیب سوزان ساراندون هم از «یوتا» یک آژانس استعدادیابی برای شرکت در تظاهرات حامی فلسطین اخراج شد. در همین حال، چند عضو UTA نسبت به نامه سرگشاده اخیر که توسط نویسنده تا-نهیسی کوتس نوشته شده بود ابراز خشم کرده و معتقدند او هم باید از فهرست آژانس حذف شود. کوتس اولین امضاکننده نامه‌ای بود که تاکید می‌کرد رفتار اسراییلی‌ها غیرانسانی شده است. آژانس هنوز به همکای با او پایبند است، اگرچه روابط خود را با سوزان ساراندون به دلیل سخنان جنجالی او در مورد کشتار مردم غزه توسط اسراییل قطع کرد.

در همین حال مارک پلات، تهیه‌کننده «لالالند» از WME خواسته ارتباطش با بوتس رایلی را قطع کند. رایلی نویسنده و کارگردان «ببخشید مزاحم شما شدم» از هواداران خود خواسته بود تا نمایش فیلمی که به عنوان جنایات حماس منتشر شده را تحریم کنند. وی این فیلم را «تبلیغات قاتلانه» نامید و هشدار داد که وقتی مقامات اسراییل برای جنایات جنگی، قتل عام و اقدامات نسل‌کشی در لاهه هستند، با این فیلم جنایات آنها تحت شعاع قرار می‌گیرد و شما در کنار آن‌ها قرار می‌گیرید.

CAA تمایل بیشتری به قطع روابط با افرادی که پیام‌های حامی فلسطین منتشر می‌کنند داشته و دستیار جومان (یاسمین) برکات را به دلیل پست‌هایش که اسراییلی‌ها را برتری‌طلبان سفیدپوست خواند، اخراج کرد.

این آژانس همچنین سیرا رائو و رجینا جکسون نویسندگان کتاب «زنان سفیدپوست: همه چیزهایی که شما درباره نژادپرستی می‌دانید» را به دلیل پست‌هایشان اخراج کرد. رائو در X نوشته بود: «صهیونیست‌ها شروع به وحشت کرده‌اند و جهان هر چه بیشتر آن‌ها را به عنوان غول‌هایی که تشنه خون‌ریزی هستند می‌بیند».

رائو به ورایتی گفته هالیوود «رنگین‌پوستان را به خاطر صحبت‌کردن تنبیه می‌کند». وی افزود: «این منزجرکننده است. نسل‌کشی غیرقابل انکار است. می‌توانید آن را در تلویزیون زنده تماشا کنید؛ CAA در سمت اشتباه تاریخ قرار خواهد گرفت». و البته این اظهارنظرها حمایت از فلسطینی‌ها خوانده نمی‌شود بلکه پست‌های یهودی‌ستیزانه تلقی می‌شوند.

وقتی صحبت از اسراییل به میان می‌آید، استفاده از کلمه «نسل‌کشی» مدت‌هاست در هالیوود مشکل‌ساز تلقی می‌شود. سال 2021، مارک روفالو به دلیل اینکه گفته بود اسراییل در حال نسل‌کشی است مجبور شد عذرخواهی کند چون ممکن بود از حرفش به عنوان توجیهی برای یهودی‌ستیزی استفاده شود. در سال 2014، خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز هم نامه‌ای را امضا کردند که عملیات اسراییل در غزه را «نسل‌کشی» خواند و بعد پس از انتقاد گسترده، مواضع خود را درباره یهودیان روشن کردند.

شکاف‌ها در هالیوود می‌تواند عمیق‌تر شود. رابرت نیومن می‌گوید: «من اصلاً از نفرت ضدیهودی که می‌بینیم تعجب نمی‌کنم و این واقعیت که کشته‌شدگان حتی دفن نمی‌شوند، وحشتناک است».

بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که چرا نهادهای هالیوود -به ویژه انجمن نویسندگان آمریکا- ساکت مانده‌اند. 21 اکتبر، مردیث استیم، رییس شاخه غربی انجمن، ایمیلی را برای گروهی از نویسندگانی که خواستار انتشار بیانیه‌ای بودند ارسال کرد و گفت هیچ‌یک از این کارها انجام نمی‌شود چون رسیدن به اجماع دور از دسترس است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان