آچار فرانسه فرزند خود باشید

هرگز فرزند خود رامحصور نکنید. هرگز او را در چارچوب بعضی از قوانین خشک و بی‌خاصیت حبس و در قفس نکنید. او باید شاد و آزاد باشد. به او اجازه دهید تا کارهای مثبت شاد و خلاق را تجربه کند

آچار فرانسه فرزند خود باشید

به قلم :سمیرا بیژنی ؛ دانشجوی کارشناسی ارشد  روانشناسی

 

تحریریه زندگی آنلاین : خط مشی فرزند خود را مشخص کنید

هرگز فرزند خود رامحصور نکنید. هرگز او را در چارچوب بعضی از قوانین خشک و بی‌خاصیت حبس و در قفس نکنید. او باید شاد و آزاد باشد. به او اجازه دهید تا کارهای مثبت شاد و خلاق را تجربه کند و رویدادهای سازنده را پشت سر گذارد. بگذارید خودی نشان دهد و در میدان زندگی به زیبایی نقش‌آفرینی کند.

در حوزه‌های مختلف، استعداد او را محک بزنید و به محض اینکه او را در یکی از زمینه‌ها فعال‌تر، باهوش‌تر و شادتر دیدید، این زمینه را به عنوان خط مشی استعداد او ادامه دهید، مثلا کودک خود را در کلاس‌های ورزشی یا هنر‌های نمایشی ثبت‌نام کنید و اگر کودک شما در یکی از این زمینه‌ها موفق‌تر بود، مثلا در ورزش، این زمینه را به عنوان خط مشی آینده او انتخاب کرده، روی آن سرمایه‌گذاری کنید. آری، کودک شما استعداد خود را در این زمینه نشان داده است و بی‌شک اگر شما نیز یاریگر و حامی او باشید، او در آینده در این راه بسیار موفق خواهد بود و تبدیل به یکی از نام‌آوران خواهد شد.

بیشتربخوانید:

10روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید

نسخه‌ تــقــویت اعتماد بــه نـفس کودکان ( بخش اول )

 

 

 

 

سپر محافظ فرزند خود باشید

شما در مقابل تمامی احساسات و عواطف کودک خود مسئول هستید. اگر شاد است، اگر غمگین است، اگر گریه می‌کند و اگر می‌خندد، مسئول هستید. بسیار دیده شده است والدین در مقابل رفتار هجومی اطرافیان نزدیک نسبت به فرزند خود هیچ گونه دفاعی ندارند. باید بدانید که این مهم بسیار لطمه زننده است. اگر یکی از اطرافیان‌تان با افعال نامناسب و رفتار ناپسند خود کودک شما را می‌آزارد، باید در خفا و با مهربانی و آرامش، به او گوشزد کنید که طرز رفتارش را با کودک شما تغییر دهد و به کودک خود نیز بیاموزید که در چنین شرایطی طعمه حریف نشود و بتواند از خود به درستی دفاع کرده و موضع خود را بدون اینکه ترس یا بی‌احترامی در کار باشد، در مقابل شخص مطرح کند.

 

اجــازه دهیـــد رویــــای خـود را بسازد

فرزندتان را مجبور نکنید. اجازه دهید رویای خود را بسازد. اجازه دهید که تصورات خویش را داشته باشد. با شما در مورد مسائل مختلف صحبت کند و دیدگاه خود را به روشنی بیان نماید. اجازه بدهید تا در مورد ناراحتی‌ها، خوشحالی‌ها و اتفاقاتی که در روز برایش رخ داده، با شما صحبت کند. اجازه دهید که خشم خود را نیز ابراز کند. بعد از اینکه گفته‌هایش تمام شد، به آرامی او را در آغوش بگیرید، قهوه یا شربتی شیرین درست کنید و با او صحبت نمایید. او را به روشن‌سازی برسانید. به اینکه کدام دیدگاه‌هایش درست و کدام‌ها اشتباه هستند، به دیدگاه‌های درست او آفرین گفته و مهر تایید بزنید و به دیدگاه‌های اشتباه او با دلسوزی نظر کرده و آن‌ها را به سمت و سوی امواج مثبت تغییر دهید. هرگز اجازه ندهید تا کودک شما شخصی را که شما از صلاحیت آن باخبرید، دشمن بپندارد. اگر چنین است، از محاسن آن شخص برایش بگویید که دوستش دارد، حتی از آن شخص بخواهید تا با هدیه‌ای که خودتان تدارکش را دیده‌اید و مورد علاقه فرزندتان است، یک شب شام مهمان شما باشد و به این سوءتفاهم‌ها خاتمه دهید و با رویی شاد و آغوشی باز در مقابل فرزندتان اعلام کند که دوستش دارد.

 بیشتربخوانید:

نسخه‌ تــقــویت اعتماد بــه نـفس کودکان ( قسمت دوم )

قبل از تنبیه کردن فرزندتان این مطلب را بخوانید!

 

 

 

فرزندتان را از هر لحاظ تقویت کنید

فرزند شما از هر لحاظ باید تقویت شود، نه فقط از لحاظ جسمی؛ بلکه از نظر روحی، از نظر روان، از نظر عاطفه، از نظر چابکی و شادی و از نظر معنوی. از نظر جسمی باید با غذاهای خوب تقویت شود. از نظر روحی باید گاهی تنها باشد، باید با خانواده‌اش به مسافرت برود. از نظر روانی باید با پدر و مادرش مشورت کند، درد و دل کند، باید با دوستانش باشد و با هم به سینما و کلاس‌های اوقات فراغت بروند. از نظر چابکی و شادی باید ورزش کند. از نظر معنوی باید با خدای خود مناجات کند، با خانواده‌اش به مکان‌های  مقدس برود، باید بتواند ارتباط خود را قلبا و روحا با خالق خود حفظ کند و پایبند ارزش‌های مثبتی که دارد باشد. در این باب یک روش بسیار خوب این است که هر شب قبل خواب برای خدا نامه‌ای بنویسد یا یک دفتر داشته باشد که هر روز با یک قلم خودکار یک صفحه با خدای خود خلوت کند. او باید دعا کردن، تلاش کردن و شکرگزاری کردن را بیاموزد، زیرا این‌ها از مهم‌ترین ارزش‌های یک کودک در حال رشد هستند که والدین موظفند توجه دو چندان در این زمینه داشته باشند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان