برج جده؛ رقیب خلیفه در ارتفاع

شماره روزنامه: ۵۹۱۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ ...

ساخت این برج از 6ژانویه2004 آغاز شده بود. برج دبی با 828متر بلندی و 163طبقه قابل استفاده بلندترین سازه و آسمان‌خراش ساخته‌شده به دست انسان است.

این برج دارای بیش از هزار واحد آپارتمان، 49طبقه اداری، 4استخر و یک کتابخانه مخصوص ساکنان برج است. طراحی این برج کار شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) و معمار آمریکایی، ادرین اسمیت با الهام از معماری اسلامی، طبیعت صحرا و گل هایمنوکالیس است. اسمیت همچنین طراح برج جده، یک آسمان‌خراش 167طبقه‌ای در شهر جده عربستان است که بلندای آن حدود 140متر از برج دبی بیشتر است.

عملیات ساخت برج جده از اول آوریل2013 آغاز شد. برآورد شده است که تکمیل این برج 1008متری که 180متر بلندتر از برج خلیفه دبی است، یک‌میلیارد و 23میلیون دلار هزینه به دنبال داشته باشد.

بر اساس طرح آدریان اسمیت 80ساله، معمار این برج، در اطراف این برج ده‌ها برج چندصد متری و فضاهای اداری، مسکونی و تجاری شبیه مجموعه برج دبی ساخته می‌شود. 63 طبقه از این آسمان‌خراش بین سال‌های 2015 تا 2017 ساخته شد؛ اما ادامه ساخت آن به‌دلیل رشوه‌خواری حامیان اصلی پروژه متوقف شد.  ‌چهارم نوامبر سال2017 ولید بن طلال، میلیاردر و شاهزاده سعودی و از سهامداران عمده سیتی‌گروپ، نوز کورپ و توییتر، به همراه بکر بن‌لادن و بیش از 40تن از امیران و وزرای حکومتی به جرم فساد و پول‌شویی بازداشت شدند. دستور بازداشت این گروه را محمد بن‌سلمان، ولیعهد صادر کرده بود.

 به دنبال این رسوایی، پروژه‌ای که 250متر از آن ساخته شده بود، ناتمام ماند. همه‌گیری کرونا عامل دیگر توقف عملیات اجرایی این برج بود. اکنون مدیران شرکت اقتصادی جده، مالک این برج از برگزاری یک مناقصه برای ادامه ساخت آن خبر داده‌اند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان