دو دلیل مهم تقاضای طلاق در ایران

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: در ۳ ماه سوم امسال ۱۱۰ هزار و ۹۹۹ جلسه مشاوره برای زوجین متقاضی طلاق که در سامانه تصمیم ثبت‌نام کرده بودند، برگزار شد.

دو دلیل مهم تقاضای طلاق در ایران

معصومه توکلی مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار کرد: طرح «پیشگیری و مداخله در طلاق و کاهش عوارض ناشی از آن» با همکاری و هماهنگی قوه قضائیه در تمامی شهرستان‌های بالای 50 هزار نفر جمعیت کشور (307 شهر) از طریق سامانه تصمیم انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از طریق این طرح امکان ارجاع متقاضیان طلاق توافقی برای انجام ارزیابی‌های روانی اجتماعی و دریافت خدمات تخصصی مشاوره‌ای از مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و کلینیک‌های مددکاری اجتماعی تحت نظارت سازمان بهزیستی فراهم شده است.

 

مراحل ثبت طلاق با سامانه «تصمیم»

توکلی با اشاره به فرآیند ارائه خدمت در سامانه تصمیم تصریح کرد: متقاضیان برای ثبت‌نام، پس از مراجعه به سایت زمان به آدرس https://zaman.behzisti.net/ و همچنین دریافت وقت مراجعه به مرکز غربالگری روانی اجتماعی (وقت و مرکز خالی)، به همراه همسر و مدارک هویتی به مرکز غربالگری روانی اجتماعی مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از تکمیل فرم‌های غربالگری و تشکیل جلسه ارزیابی برای زوجین، پرونده‌شان به یکی از مراکز مشاوره تخصصی ارجاع می‌شود. انجام مشاوره‌های تخصصی فرهنگ محور و استاندارد و پروسه آن 45 روزه است که پس از اتمام بازه زمانی 45 روزه و اعلام نظر به مرکز غربالگری روانی اجتماعی، نظر کتبی مرکز به پیشخوان قضایی یا بایگانی پرونده اعلام خواهد شد.

چند درصد زوجین با مشاوره طلاق به زندگی مشترک برمی‌گردند؟

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه ضمن ارائه آمار 3 ماهه پاییز سامانه تصمیم، یادآور شد: در 3 ماه سوم امسال بالغ بر 110 هزار و 999 جلسه مشاوره (شامل مشاوره‌های روانشناسی، مددکاری، حقوقی و مذهبی) برای زوجین متقاضی طلاق که در سامانه تصمیم ثبت‌نام کرده‌اند برگزار شده تا از طریق این مشاوره‌ها، نسبت به کاهش تعارضات و مشکلات خانوادگی آن‌ها و بازگشت آن‌ها به زندگی مشترک و همدلانه کمک شود.

توکلی ادامه داد: طرح «پیشگیری و مداخله در طلاق و کاهش عوارض ناشی از آن» و به دنبال ارائه خدمات روانشناسی به زوجین متقاضی در سال جاری منجر به سازش 21.98 درصد زوجین و بازگشت به زندگی مشترک شده است.

به گفته وی، در پاییز سال گذشته در مجموع 560 هزار و 193 جلسه مشاوره روانشناسی و مددکاری انجام شد که با توجه به اینکه در پاییز سال جاری 8 استان کاملا از سامانه تصمیم خارج شده‌اند، آمار تعداد جلسات در مجموع کاهش یافته است.

بیشترین فراوانی دلایل طلاق

توکلی درخصوص عمده مشکلات زوجینِ متقاضی طلاق در این بازه زمانی یادآور شد: بیشترین فراوانی علل طلاق بر اساس داده‌های سامانه «تصمیم» عدم مسئولیت‌پذیری، عدم تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی، بی‌توجهی، بددهنی، بی‌احترامی و طلاق عاطفی بوده است.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد مراجعان فاقد بضاعت مالی بوده‌اند، تاکید کرد: سالانه بالغ بر 10 درصد افراد فاقد بضاعت لازم تشخیص داده می‌شوند و خدمات رایگان دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است یک جلسه ارزیابی روانی و اجتماعی (غربالگری) برای همه افراد به صورت رایگان انجام می‌شود و سازمان بهزیستی بابت آن به مراکز، یارانه پرداخت می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان