بازارسازی طلایی در دستور کار قرار گرفت

شـارژ قیمتی دلار آزاد

شماره روزنامه: ۵۹۲۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ ...

21 copy

بر همین اساس قیمت اسکناس دلار آزاد در بازار روز گذشته برای ساعاتی در مرز کانال 53 هزار تومانی معامله شد. البته برخی معامله‌گران سودجو تمامی معاملات خود در بازار روز گذشته را در سطوح قیمتی ابتدای این کانال صورت می‌بخشیدند، اما میانگین نرخ نقدی دلار چهارشنبه را می‌توان در بازه 52 هزار و 800 تا 53 هزار تومان اعلام کرد.

 به عقیده کارشناسان ارزی انتظارات تورمی فعالان بازار اصلی‌ترین عامل رشد نرخ ارز است. چشم‌انداز افزایشی معامله‌گران و افراد جامعه از آینده نرخ ارز سبب می‌شود تا افراد بیشتری با هدف در امان نگاه داشتن دارایی‌های خود از موج تورمی اقدام به خرید ارز کنند و رشد سطح تقاضا نیز موجب رشد قیمت شاخص‌های ارزی می‌شود. در این میان طبق اعلام رسمی بانک مرکزی،قرار بر این بود که روز گذشته نخستین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای کشور انجام شود.

 به نظر می‌رسد سیاست‌های طلایی جدید بانک مرکزی از جمله همین حراج شمش طلا و اقدام به ضرب سکه‌های جدید بر بازار اثر داشته است، چرا که برخلاف روند افزایشی دلار در روز گذشته، نرخ سکه طلا در بازار روز گذشته حدود 600‌هزار تومان افت کرد و با نرخ 31میلیون و 100هزار تومان معامله شد.

 شاخص‌های ارزی در کریدور‌های جدید

دیروز چهارشنبه 27 دی ماه روند نرخ دلار و دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه در رقم 52هزار و 650 تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در بازار صبح روز گذشته با حدود 100 تومان رشد قیمت فعالیت خود را آغاز کرد.

بازیگران فردایی بازار از همان ابتدای بازار دیروز در تلاش بودند تا نرخ اسکناس آمریکایی را در کانال 53 هزار تومانی ثبت کنند که برخی از فعالان نقدی سودجو نیز آنها را همراهی می‌کردند، اما در نهایت آخرین نرخ نقدی بازار دیروز را می‌توان با حدود 200 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 52 هزار و 850 تومان دانست.

 یورو و پوند نیز در بازار دیروز هریک به ترتیب 100 و 250 تومان رشد کرده و در ارقام 57 هزار و 700 و 67 هزار و 150 تومان معامله شدند.

اقدامات طلایی بازارساز، عامل افت نرخ سکه؟

در هفته‌های اخیر قیمت قطعات مختلف سکه طلا نوسانات قابل توجهی داشت. نرخ دلار آزاد و بهای جهانی اونس طلا 2 عامل اصلی تشکیل قیمت سکه است که در هفته‌های اخیر هر دوی این عوامل نوسانی بودند. قیمت دلار که در راستای انتظارات تورمی فعالان بازار و تحرکات نظامی منطقه رشد داشت، طلای جهانی نیز به‌واسطه همین تحرکات نظامی و افزایش ریسک جنگ دچار نوسان شد.

در راستای این نوسانات قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در روز‌های اخیر به میانه‌های کانال 33 میلیون تومانی نیز رسید. اما اکنون به‌نظر می‌رسد بازارساز توانسته با بسته‌های سیاستی جدید خود برای بازار طلا نرخ این کالا‌های سرمایه‌ای را کاهشی کند.

 حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای کشور با هدف تقویت عرضه فلز زرد موجود در بازار و همچنین اقدام به ضرب سکه‌های جدید بدون تاریخ، از جمله این اقدامات سیاستی است.

در نتیجه این اقدامات قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار دیروز 600 هزار تومان ارزان شد و به رقم 31میلیون و 100 هزار تومان رسید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان