مرگ زیباجویان؛ بیهوش که هستید،‌ پزشک‌تان عوض می‌شود

وقتی از دکتر سهراب مرادی، فوق تخصص جراحی پلاستیک درمورد مرگ سه زن جوان در عمل‌های لاغری سوال شد وی یکی از عوامل مرگ‌ومیر در این جراحی‌ها را تعداد بالای جراحی زیبایی در یک عمل دانست.

مرگ زیباجویان؛ بیهوش که هستید،‌ پزشک‌تان عوض می‌شود

فرهیختگان نوشت: وقتی از دکتر سهراب مرادی، فوق تخصص جراحی پلاستیک درمورد مرگ سه زن جوان در عمل‌های لاغری سوال شد وی یکی از عوامل مرگ‌ومیر در این جراحی‌ها را تعداد بالای جراحی زیبایی در یک عمل دانست. برای مثال فرد را در یک بار بیهوش شدن در ساعات بالا جراحی‌های مختلف می‌کنند؛ مثل ابدومینوپلاستی، لیفت صورت، رینوپلاستی و... . زمان زیاد از حد بیهوشی برای بیمار مشکلاتی را به وجود می‌آورد و ممکن است بعضی از بیماران جان خود را از دست بدهند.

در ماه‌های اخیر شاهد مرگ زنانی بودیم که جراحان زیبایی آنها را «زیباجو» خطاب می‌کردند و عمل‌های لاغری، می‌خواستند زیبایی را به این افراد هدیه بدهند. در زمانی که اخبار مرگ مراجعه‌کنندگان عمل‌های زیبایی لاغری بحث داغ جمع‌ها بود تصمیم گرفتم برای یک کلینیک پزشکی در تهران کار تولید محتوا را انجام دهم و تعاملاتم را با جامعه پزشکان و مراجعه‌کنندگان بیشتر کنم تا حداقل برای خودم روشن شود در اتاق‌های عمل چه اتفاقی می‌افتد که بیماران زیر تیغ جراحی از دست می‌روند.

امان از فیلترهای اینستاگرام و بلاگرهای زیبایی

طبق آمار علیرضا صابری، دبیر انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران از هر 100 نفر مراجعه کننده فقط 30 نفر آنها به عمل نیاز دارند و 30 نفر دیگر به عمل هیچ احتیاجی ندارند و 40 نفر بقیه انتخاب با خودشان است و عمل کردن یا نکردن‌شان به سلیقه شخصی خودشان برمی‌گردد. اما چرا آمار جراحی‌ها طبق این آمار نیست؟! دلیل اصلی آن الگوسازی نامناسب از اینفلوئنسرهای فضای مجازی و وجود فیلترهای موجود در اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ‌چت یا اینستاگرام است. دنبال کردن سبک زندگی دروغین بعضی افراد که در فضای مجازی منتشر می‌کنند و وجود فیلترهای عکاسی، اعتمادبه‌نفس را در افراد به‌شدت کاهش داده است. آمار این جراحی‌ها از زمانی که فعالیت مردم داخل فضای مجازی بیشتر شده سرعت گرفته و روزبه‌روز در حال افزایش است.

تشکیل مافیای زیبایی برای جذب مراجعه‌کننده بیشتر

قیمت عمل‌های زیبایی در ایران به‌سرعت رو به رشد است و روزبه‌روز به آن افزوده می‌شود، همین امر باعث شده تعدادی از مراجعه‌کنندگان به هزینه‌ کمتر اکتفا کنند و جان خود را دست کسانی بسپارند که شناخت کافی از آنها نداشته و صرف اینکه پول کمتری خرج کنند به یک‌سری مراکز مانند سالن‌های زیبایی و مراکز نامعتبر مراجعه کنند و از طرف دیگر بعضی از تکنسین‌های اتاق عمل بعد از گذراندن تجربه عمل‌های مختلف کنار دست جراحان پلاستیک برای دست‌یابی به پول بیشتر خود را جای پزشک جراح معرفی می‌کنند و این امر سبب شده که این افراد یک مافیای تیمی تشکیل دهند برای جذب مراجعه‌کننده بیشتر.

وقت بیهوشی دکتر زیبایی عوض می‌شود

طبق گفت‌وگو با چند نفر از تکنسین‌های اتاق عمل به چندین نکته حائز اهمیت دست یافتم که یکی از آنها تخلف عده‌ای از جراحان در حوزه‌ زیبایی است. این جراحان با تبلیغ‌های زیاد و نامی شدن آنها در این حرفه یا به‌طور مثال جراحی بینی فلان سلبریتی به جایی رسیده‌اند که دستمزدهای نجومی از افراد گرفته و مراجعه‌کننده به این خاطر که جراح بسیار معروفی است در حوزه‌ کاری خود، به آن اعتماد کرده و جان خود را به دست جراح سپرده اما به محض بیهوش شدن بیمار فرد دیگری آن را جراحی کرده و پزشک فقط داخل اتاق عمل حضور داشته و بیمار را در جریان این موضوع نمی‌گذارند. معمولا هم این جراحی‌ها نتیجه‌ خوبی ندارند و اگر هم بیمار زنده از زیر تیغ جراحی بیرون بیاید از عمل خود راضی نیست.

زمان بیش از حد بیهوشی؛ عامل مرگ‌ومیر زیباجویان

وقتی از دکتر سهراب مرادی، فوق تخصص جراحی پلاستیک درمورد مرگ سه زن جوان در عمل‌های لاغری سوال شد وی یکی از عوامل مرگ‌ومیر در این جراحی‌ها را تعداد بالای جراحی زیبایی در یک عمل دانست. برای مثال فرد را در یک بار بیهوش شدن در ساعات بالا جراحی‌های مختلف می‌کنند؛ مثل ابدومینوپلاستی، لیفت صورت، رینوپلاستی و... . زمان زیاد از حد بیهوشی برای بیمار مشکلاتی را به وجود می‌آورد و ممکن است بعضی از بیماران جان خود را از دست بدهند.
مرادی در ادامه گفت حداقل پزشک خود را به‌درستی انتخاب کنید و راه‌هایی را برای تشخیص پزشک فوق‌تخصص جراحی پلاستیک پیشنهاد داد: «اول از همه اینکه بعضی از جراحان غیرفوق تخصص سعی می‌کنند به هر نحوی شده از کلمه‌ «پلاستیک» در تابلو و عناوین خود استفاده کنند درصورتی‌که هیچ پروانه مطبی با عناوین متخصص جراحی پلاستیک، جراح پلاستیک بینی و... . وجود ندارد. جالب اینجاست که تعداد فوق‌تخصص‌های جراحی پلاستیک و ترمیمی و سوختگی در کل ایران حدود 400 نفر بیشتر نیست.»

راه تشخیص پزشک متخصص از غیرمتخصص چیست؟

حال برای اینکه چطور متوجه شویم یک شخص واقعا دارای مدرک فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی است یا خیر، دو راهکار فوق‌العاده ساده وجود دارد. راهکار اول در گوگل سایت انجمن جراحان پلاستیک ایران را جست‌وجو کنید. در این سایت اسامی تمام جراحان پلاستیک را به تفکیک شهر محل فعالیت خواهید یافت. راهکار دوم کافی است به سایت نظام پزشکی مراجعه کنید یا اگر آدرس سایت نظام پزشکی را نمی‌دانید با جست‌وجوی عبارت «اعضای جامعه پزشکی» می‌توانید به سایت نظام پزشکی و جست‌وجوی اعضای آن بپردازید. پس از کلیک روی لینک مربوطه و ورود به سامانه جست‌وجوی اعضای نظام پزشکی کمی پایین بیایید و از بین فیلدهای مربوطه کافی است نام و نام‌خانوادگی شخص را وارد و روی جست‌وجو کلیک کنید. اگر آن شخص به هیچ عنوان عضو نظام پزشکی نباشد در این قسمت با عبارت «اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد» روبه‌رو خواهید شد. با این روش به‌راحتی می‌توانید ادعای شخص را مبنی‌بر پزشک بودن یا نبودن در وهله‌ اول و در گام دوم تخصص وی را بررسی کرده تا با خیالی آسوده از آن پزشک خدمات جراحی زیبایی خود را دریافت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان